Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

Gebroeders De Boer (Ekofish Group) geven Maaskant Shipyards nieuwbouwopdracht

Nieuwbouw ‘Spes Nova’: anders dan anders

URK/STELLENDAM/SNEEK – De gebroeders De Boer van de Ekofish Group gaan Maaskant Shipyards opdracht geven voor de bouw van een nieuwe twinrigger/flyshooter UK 105 ‘Spes Nova’. Nieuwe hoop. ,,Het wordt anders dan anders. Zoals van ons verwacht mag worden gaan we natuurlijk voor innovatie en duurzaamheid’’, zegt rederijwoordvoerder Louwe de Boer. De tekening van de hekkotter komt van het Friese jachtontwerpbureau Vripack.

,,Een supervaartuig. Iedereen heeft met zijn kennis en ervaring meegedacht, het voldoet helemaal’’, reageert vader Meindert de Boer tijdens het afrondende gesprek van zijn zonen Louwe, Klaas en Hendrik met bouwer Maaskant en ontwerper Vripack. Directeur Frits van Dongen en manager operations Eric Moerkerk van Maaskant zijn in hun nopjes. ,,Het is een fantastische uitdaging voor ons om zo’n topschip te bouwen’’, zegt Van Dongen. Moerkerk: ,,En ook een mooie kans om ons in de visserijmarkt opnieuw te onderscheiden.’’

De nieuwbouwer van circa 470 GT met opvallende lijnen en scherpe boeg krijgt een lengte van 32 meter en wordt 9,60 meter breed. De diepgang wordt 5 meter. Enkele toeleveranciers: Caterpillar-generatoren van PonPower, elektrische installatie plus aandrijvingen van WeTec, een lierenpakket van DMT Marine Equipment, vangstverwerking van Afak en betimmering door Ytama. De schroef krijgt een diameter van 3.400 mm. Albert de Boer (nu op de PD 147) wordt schipper.

De voortstuwing wordt dieselelektrisch (1.000 kW). Daarvoor komen drie generatorsets op rij te staan, waarvan er altijd eentje in de ruststand staat. Innovatief wordt het accupakket voor opslag van tijdens het uitzetten en vieren teruggewonnen energie. ,,Het idee is dat we straks op de accu naar binnen kunnen en tijdens een scharrelweek voor de kant niet altijd een motor hoeven op te starten.’’ Gemikt wordt op een brandstofverbruik van maximaal 15 ton per week.

Achter de hoppers komt in de vangstverwerkingsruimte een Noorse verdovingsmachine voor de schol (net als op de PD 147). Na verdoving wordt de schol automatisch gestript en verdwijnt daarna in een voorkoeler, alvorens in het visruim te worden opgeslagen. Het visruim krijgt een capaciteit van 1.400 kisten.

Voor de gebroeders De Boer wordt het een uitbreiding van de vloot. Naast hun Britse vlagkotters PD 43 en PD 147 wordt met het oog op Brexit-onzekerheden bewust gekozen voor een vaartuig onder Nederlandse vlag. Zes werven waren door De Boer afgelopen voorjaar aangeschreven. Een belangrijke voorwaarde voor de Urker vissers is dat hun nieuwe vaartuig begin 2019 in de vaart genomen kan worden. Maaskant reageerde serieus, enthousiast en snel. Voor het casco is al ruimte gereserveerd op een bij de Damen Groep bekende werf in Polen.

Voordat het besluit genomen werd tot nieuwbouw hebben de gebroeders De Boer zich van Noorwegen tot Spanje georiënteerd. Aanvankelijk werd uitgekeken naar een goed onderhouden tweedehandsvaartuig. Geen makkelijke zoektocht, en toen uiteindelijk een geschikt vaartuig werd gevonden bleek de vraagprijs dermate hoog te zijn dat besloten werd om te gaan rekenen aan nieuwbouw.

Brede schouders

Op het terrein van de Ekofish Group. Van links naar rechts: Klaas de Boer, Louwe de Boer, Eric Moerkerk (Maaskant), Frits van Dongen (Maaskant), Ierring Faber (Vripack) en Hendrik de Boer. Albert en Willem de Boer waren op zee, respectievelijk met de PD 147 en PD 43.Op het terrein van de Ekofish Group. Van links naar rechts: Klaas de Boer, Louwe de Boer, Eric Moerkerk (Maaskant), Frits van Dongen (Maaskant), Ierring Faber (Vripack) en Hendrik de Boer. Albert en Willem de Boer waren op zee, respectievelijk met de PD 147 en PD 43. Met Vripack Yachting in Sneek heeft Louwe de Boer al jaren contact vanuit het zogeheten Ekovation-project (waarin ook DMT participeert), een project met het oog op nieuwbouw van een snel om te schakelen schip voor diverse doeleinden op zee: offshore, transport, aquacultuur en ook visserij. Dat idee is in de ijskast gezet, maar De Boer had in de jaren wel waardering leren krijgen voor de inzichten en styling van Vripack.

En dus volgde de uitnodiging aan de Friezen om een eigentijds ontwerp te maken voor een Noordzeekotter voor in hoofdzaak twinriggen en mogelijk ook flyshooten. De UK 105 is voor Vripack het eerste ontwerp voor een zeegaand vissersvaartuig. Bijzondere aandacht werd besteed aan rompvorm (‘een scherpe kop om de golven te snijden, toch volume in het voorschip en brede ‘schouders’ in het middenschip’), zeegedrag (‘een schip dat zo natuurlijk mogelijk trimt’), energiehuishouding, veiligheid, een ruim en afgeschermd werkdek, comfort en de vangstverwerking. Louwe de Boer: ,,Ja, het is bekend; wij denken wat anders dan heel veel van onze collega’s.’’