Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
SCH 43 ‘Alida Jolanda’ blinkend aan de steiger

Nieuw in de vaart in lastige tijden

SCHEVENINGEN – Bijzonder: een nieuwe kotter voor Scheveningen, de SCH 43 ‘Alida Jolanda’. Met stille trom is het compacte scheepje in de vaart gekomen en deze week aan de tweede trip op garnalen begonnen.

In de Tweede Vissershaven van Scheveningen heeft de nagelnieuwe SCH 43 al zijn vaste ligplaats, aan een moderne steiger. Verderop ligt de Katwijkse collega KW 72. Passanten zwaaien en leveren commentaar, en een enkeling komt aan boord. Het blijft heel bijzonder, een nieuwe aanwinst voor de Scheveningse visserijvloot.

Nico Letsch junior (27) is die vrijdagochtend druk bezig met de netten aan boord na de eerste echte visreis. Een monteur van Van den Enden Shipyards is bezig aan dek. Nico Letsch senior bromt aanwijzingen. Het heeft even geduurd, maar het is nu bijna helemaal naar de zin van de eigenaren. Bijna.

De jonge Letsch vertelt dat de kotter is vernoemd naar zijn oma Alida en zijn moeder Jolanda. Na de visserijschool in Katwijk te hebben doorlopen is Letsch op z’n achttiende bij z’n vader gaan vissen. ,,Die vist al een halve eeuw.’’ Letsch senior (67) zal binnenkort alles graag overdragen aan zijn zoon. Maar voorlopig wil hij er nog bij zijn.

De SCH 43 heeft een flinke portaalmast achter, met de nettenrol erop van Letsch’ vorige kotter, de SCH 42.De SCH 43 heeft een flinke portaalmast achter, met de nettenrol erop van Letsch’ vorige kotter, de SCH 42.

De omstandigheden voor het in de vaart brengen van een nieuw schip hadden beter gekund. De garnalenvisserij is na een aantal topjaren gebonden aan strenge beperkingen, en het einde van de misère is nog niet in zicht. Op een visje zou een uitkomst kunnen zijn, ware het niet dat er momenteel heel weinig vis onder de kust zit. ,,Het is een drama hier in de mijlen. Hoe dat komt? Zeg het maar.’’ Het zijn niet de redenen dat er geen feestelijke overdracht is. ,,Dat hoeft van mij niet hoor. Heb ik ook nooit gedaan.’’

De sfeervolle brug, met signatuur van jachtwerf De Alm.De sfeervolle brug, met signatuur van jachtwerf De Alm.

Alle tijd

Letsch is zeker trots op zijn scheepje, dat helemaal zijn stempel draagt. ,,Een lekker groot werkdek, alles goed bereikbaar, mooi stabiel ook’’, somt hij op. Al voegt hij er grinnikend aan toe dat het toch een ‘mooi-weer-bootje’ is. De SCH 43 is 13,66 meter lang, 6 meter breed en 1,70 meter diep. Het kloppend hart is een 300 pk Doosan. ,,Een lekkere simpel motortje. Niet te veel poespas’’, zegt Letsch daarover. In de machinekamer staat verder onder meer nog een JCB-havenset.

De afbouw van het casco gebeurde in Werkendam bij scheepswerf De Alm, een jachtwerf pur sang die echter in het verleden ook vissersschepen heeft opgeleverd. Tussendoor is het casco nog naar Van den Enden Shipyards in Waalwijk geweest om gestraald en geverfd te worden.

De vangstverwerker van De Boer RVS.De vangstverwerker van De Boer RVS.

Vader en zoon Letsch hebben veel zelf gedaan. ,,Daar was ook alle tijd voor...’’ Letsch noemt met name de opstelling en het laswerk van de door De Boer RVS geleverde vangstverwerkingsinstallaties. Alles is zodanig uitgelegd door Letsch dat er makkelijk omgeschakeld kan worden van garnalen op vis en vice versa. De komende tijd zal eerst alles fijngesteld worden voor de garnalenvisserij.

Ook de netten zijn voor het merendeel van eigen hand. Voor de tuigen werd de hulp ingeroepen van Lont Technics, het revisie-, reparatie- en onderhoudsbedrijf van Mark Lont in Den Oever. De lieren zijn van Degra, dat ook verantwoordelijk is voor de hydrauliekinstallatie, die door Hydro Service werd aangesloten.

Haar

Afgelopen woensdag zijn vader en zoon vertrokken voor de tweede visreis, met ook weer een maximum van 48 uur. Er moesten korte trekjes worden gedaan. ,,De tuigen waren net uit of ze moesten al weer naar binnen vanwege al dat haar hier’’, meldde Letsch woensdagochtend vanaf zee. ,,Misschien gaan we wel noord over naar Den Helder. Daar schijnt het wat schoner te zijn.’’

Het kloppend hart van de SCH 43 is een Doosan.
Het kloppend hart van de SCH 43 is een Doosan.