Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
LO 28 zet twintig bigbags afval van containerschip ‘Zoe’ op de wal

Netten om geen vis te vangen

ANJUM – De LO 28 van Van Dellen heeft vorige week zeven dagen vuil gevist op afval uit de verloren containers van MSC ‘Zoe’. Daar komt nog heel wat bij kijken.

Frits van Dellen en broer Klaas mogen zich ondertussen wel de vuilvis-specialisten van Nederland noemen. Begin dit jaar, nadat het containerschip ‘Zoe’ in de nacht van 2 januari boven de eilanden 342 containers had verloren, zijn beiden met hun LO 28 al drie maanden intensief betrokken geweest bij de berging van het in zee terechtgekomen afval uit de containers. Vorige week deed de LO 28 mee met de pilot ‘Hot Spot Net Catching’ van Rijkswaterstaat. Een week eerder viste het bergingsschip ‘Friendship’ (de voormalige bokker PD 356) voor deze pilot op afval. Met Hot Spots worden de locaties bedoeld waar de meeste containers overboord zijn geslagen en waar het meeste afval is te verwachten.

Voor het vuilvissen werd op de bodem gevist met de boomkor, met aangepaste netten. ,,Netten die geen vis vangen’’, zegt schipper-eigenaar Frits van Dellen. ,,Heel wijdmazig, met een bijzondere kuil. We hebben dat net ontwikkeld samen met Harm-Hendrik Kramer van Nettenmakerij Urk. Het is op zee zoeken naar de juiste vissnelheid voor een optimale waterstroom in het net om het vuil boven te kunnen halen.’’ Voor Kramer viel het naar eigen zeggen niet mee om een net te ontwikkelen dat géén vis vangt.

Uiteindelijk zijn er vorige week vrijdag na zeven dagen vissen (alleen overdag) door de LO 28 twintig bigbags met in totaal zo’n 3.000 kilo afval op de kant gezet, op Terschelling. Bij het opgeviste afval van de LO 28 en de ‘Friendship’ zaten onder meer grasmaaiers, stepjes, koffers, klapstoelen en pannensets. Tevens werden stukken van containers opgevist.

Op de LO 28 zat de volledige vijfkoppige bemanning. Frits en Klaas wisselden elkaar tijdens de lange werkdagen af in de brug. Van Dellen: ,,Iedereen wil het wel, dat vuilvissen, maar het is niet niks hoor. Vissers moeten het zeker niet onderschatten. Je maakt veel uren, en je kotter krijgt flinke opdoffers. Je moet niet bang zijn voor een paar krassen en deuken. En die enorme administratieve rompslomp had ik liever ook niet gehad. Je moet bovendien een goed werkdek hebben, en dat hebben wij gelukkig.’’

Evalueren

De LO 28 viste in opdracht en voor rekening van Rijkswaterstaat, die de pilot gaat evalueren. Volgens Dellen zou het speciale vuilvisnet misschien nog verder geoptimaliseerd kunnen worden. ,,Wordt ook in de evaluatie meegenomen. Maar we gaan eerst maar weer eens een weekje gewoon vissen, met de twinrig op schol. Wat ik hoor is het alleen overal erg zuinig.’’ Afgelopen dinsdag vertrok de LO 28 uit de haven van Lauwersoog.

Woordvoerder Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat laat weten dat de uitkomst van de evaluatie nog wel enkele weken op zich zal laten wachten. ,,We gaan het heel zorgvuldig bekijken. Wat is er precies opgevist en waar, en welke rol speelt het vistuig dat is ingezet? En uiteraard gaan we de kosten en baten tegen elkaar afwegen’’, aldus De Feijter.