Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Firma Hakvoort trots op nieuwe kotter UK 46

Na jaren weer een echte bokker in de vaart

STELLENDAM – Onder grote (Urker) belangstelling is vorige week vrijdag in Stellendam de nieuwe UK 46 ‘Willeke’ overgedragen aan de vier broers Hakvoort. Afgelopen maandag vertrok de kotter uit Stellendam voor de eerste visreis, met de traditionele bokken.

Voor het in de vaart komen van nieuwe bokkers moeten we terug naar 2006 (de door Hoekman afgebouwde KW 145 voor Van der Plas) en 2005 (de door Maaskant afgebouwde GO 22 voor Lokker). De overdracht van de UK 46 aan de vier broers Hakvoort vorige week vrijdag te Stellendam kan dus met recht een bijzondere gebeurtenis genoemd worden. Het casco van de nieuwe UK 46 is identiek aan dat van de GO 22 en de BR 14.

Voor de officiële overdracht was een grote delegatie uit Urk overgekomen. Het programma aan dek was vanwege de buitentemperatuur beperkt tot de vlagwisseling, die werd uitgevoerd door directeur Frits van Dongen van Maaskant en Jan Hakvoort, zoon van firmant Jelle Hakvoort en broertje van de overleden dochter Willeke, waarnaar de kotter vernoemd is. Het programma werd voortgezet in de kantine van Maaskant, waar het gezellig krap was.

Zeven jaar geleden waren al de eerste gesprekken over de afbouw van het casco dat bij Maaskant voor de kant lag. ,,We zijn blij dat het nu realiteit is geworden’’, aldus Van Dongen. De UK 46 is de eerste nieuwbouwer voor de firma Hakvoort. De broers Jelle, Leendert, Jan en Hendrik hebben nu twee kotters in de vaart: de UK 45 en de UK 46.

Als ‘algemeen directeur’/zaakvoerder mocht Leendert Hakvoort de papieren tekenen en de presentjes van de werf in ontvangst nemen. Van Dongen liet niet na nog even te vragen naar de leeftijd van de UK 45. Deze kotter, die als ex-TX 43 in 2000 bij Maaskant werd weggehaald en goed verzorgd wordt, is inmiddels toch al 31 jaar oud.

Schipper Jan Hakvoort sprak een dankwoord voor iedereen die aan de bouw van de UK 46 heeft meegewerkt. Hij vindt het resultaat boven verwachting geworden en is trots dat hij er mee mag varen. ,,Maaskant is niet de goedkoopste, maar met hun uitstekende ploeg zijn ze wel de beste. Het werk gaat nu voor ons beginnen. We hebben een mooi schip volk bij elkaar. De klik is er al.’’ Jan’s oudste zoon Jacob vaart ook al op de UK 46. Jacob heeft nog vijf broertjes. ,,Nee, wij hebben geen bemanningsproblemen’’, zegt z’n moeder Aaltje. Van Leendert vaart ook een zoon op de UK 46, en om het makkelijk te maken heet die ook Jacob Hakvoort. De UK 46 is afgelopen maandagochtend vertrokken uit Stellendam voor de eerste visreis. De planning was net buiten de mijlen te gaan vissen, onder meer bij het Munitieveld. In de noord is het niet veel volgens schipper Hakvoort. De UK 45 viste daar met de traditionele bokken, maar gaat nu omschakelen naar de puls. Aanvankelijk zou de UK 46 voor de pulsvisserij ingericht worden in plaats van de UK 45. Hakvoort: ,,Vanwege de onzekere toekomst voor de pulsvisserij hebben we afgezien van die extra investering.’’

Stalen stuurhuis

De UK 46 heeft een lengte van 41,05 meter over alles, is 9,00 meter breed, heeft een holte van 5,10 meter en meet 485 GT. Voor het hoofdvermogen zorgt een ABC, type 12 DZC, afgesteld op 1.471 kW bij 700 toeren. Via een Reintjes-keerkoppeling, type WAF 3455 met een reductie van 5,954 : 1, wordt een AMW Marine 4-blads scheepsschroef aangedreven met een diameter van 3.600 mm. De schroef draait in een DMC-straalbuis met rvs binnenring. Om inzicht te krijgen in het brandstofverbruik is in het brandstofsysteem van de hoofdmotor voorzien in een ABC-meetsysteem.

Voor het hulpvermogen zijn twee Mitsubishi-hulpsets type S6B 3T2 (afgesteld op 335 kW) en een Mitsubishi-havenset type 6D16T (105 kW) geïnstalleerd, samengebouwd met Leroy Somer AC draaistroomgeneratoren. Wetec verzorgde de bekabeling en installatie van het boordnet inclusief de levering van het hoofdbord en de overige verdeelkasten. De Boer Marine leverde de brugapparatuur. De UK 46 heeft een stalen stuurhuis. Dat lijkt ‘terug naar af’, stelt de werf, maar het is kostenbesparend en onderhoudsvriendelijker ten opzichte van het nu gangbare aluminium, waarbij de overgang van de aluminium stuurhuizen op het staal corrosiegevoelig is. Het negen meter brede schip heeft ook weinig moeite met het extra staalgewicht.

Voor de vislier- en de boegschroefaandrijving werd gekozen voor de standaard draaistroommotoren met modulaire frequentieregelingen van Bakker Sliedrecht. Het systeem is zeer compact. De vislier is voorzien van twee mechanisch gekoppelde motoren van elk 88 kW met aparte regelingen, die de lier gelijktijdig kunnen aandrijven. De motoren geven samen het gewenste koppel. Maaskant/Damen Marine Components produceerde de 10-kops vislier met de dubbele ingaande aandrijfas ten behoeve van de twee aandrijfmotoren.

De ontwikkelingen op het gebied van andere koelsystemen met andere dan de gebruikelijke en veelal schadelijke koudemiddelen (HCFK’s) heeft Maaskant op de voet gevolgd. Promac heeft een koelsysteem geleverd met een laag GWP (Global Warming Potential). In het visruim zijn de gebruikelijke stille verdampers vervangen door snelverdampers; compacte verdampers waarin veel met vinnen uitgevoerde spiralen bijeen zijn gebracht.

Toeleveranciers

Nog niet genoemde bedrijven die aan de bouw van de UK 46 hebben meegewerkt:

  • VCU Urk (vangstverwerker)
  • Econosto (appendages)
  • Damen Anchor & Chain Factory (ankers en ketting)
  • MME (anti-foulingsysteem)
  • Bouwbedrijf Capelle (betonwerken)
  • NRF (beunkoelers)
  • Integron Marine (bediening voortstuwing)
  • MX Brandbeveiliging (blusgasinstallatie)
  • Promac (boegschroef van 110 kW, stuurmachine, koel- en ijsinstallaties)
  • Luyt (Jensen brandstoffilter)
  • Blokland (cv-waterverwarmer)
  • Amero (compressoren)
  • NME (ICAF-systeem beunen)
  • Delta Isolatie (A60- en uitlaatisolatie)
  • Koltec (kledingdroogrek)
  • Helder & May (kunststof dekbedekking, vloerisolatie (A60 vloer))
  • PSI (pijpleidingen)
  • Integron Marine (pneumatische vislierbediening)
  • Desmi (pompen)
  • Ratering (Polyurea, visruim en vangstverwerkingsruimte)
  • Datema (nautische uitrusting)
  • Datema Nautical Safety (reddingsmiddelen)
  • Ytama (scheepsbetimmering)
  • Bohamet en Van Wingerden (scheepsramen)
  • Duivelands Meubelhuis (stoffering)
  • Schavicast (straal- en schilderwerken)
  • Hoenderop (stuurstoel)
  • JVS (torsie- en geluidsmeting)
  • CIV Westvoorn (tuigage/visserijartikelen)
  • Piet Redert (tuigage/visserijartikelen)
  • Doldrums (vermogensmeting)
  • Emcé (visloslieren).

De gasolie wordt afgenomen van Oliehandel Klaas de Boer. Het schip is verzekerd via John P. de Wit Assurantiën.