Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Visserij Management Bureau Beer polst belangstelling

Moeite met leren, toch SW6

WIERINGERWERF – Voor vissers met een leerprobleem wil Visserij Management Bureau Beer een zaterdagopleiding SMBW (Schipper Machinist Beperkt Werkgebied) aanbieden met daarbij het diploma SW6.

Het bureau van visserman Piet Beer is al een tijdje bezig om bij diverse scholen de mogelijkheid te onderzoeken om vissers met een leerprobleem aan een SW6 diploma te helpen. ,,Inmiddels is iedereen het belang van het hebben van een vaarbevoegdheid wel duidelijk geworden’’, weet Beer. ,,De zenuwen gieren door je keel als de ‘Barend Biesheuvel’ aan de horizon verschijnt. Nu de visserij weer aantrekt zie je oud-vissermannen weer vanuit de koopvaardij of offshore terugkeren in de visserij. Zij hebben een vaarbevoegdheidsbewijs en liggen dus goed in de markt. De mannen die al jaren zonder diploma of vaarbevoegdheid varen, hebben de kar door de slechte jaren heen getrokken en komen nu een beetje tussen wal en schip.’’

Beer richt zich met name op de groep vissers die moeite hebben met leren. Bijvoorbeeld omdat ze een vorm van dyslexie hebben. ,,Daarom laten wij ze eerst een test doen bij een erkend dyslexie-centrum. Uit deze test komt de mate van dyslexie en ook het IQ van de kandidaat naar voren. Dan weten ze ook of het voor hen mogelijk is om aan deze MBO niveau 2 opleiding te beginnen en met een positief resultaat af te kunnen sluiten.’’

Van het dyslexie-centrum krijgt de kandidaat een dyslexie-verklaring, die hij nodig heeft om meer tijd voor de aangepaste examens te kunnen claimen. ,,Deze opleiding gaat door het aangepaste tempo langer duren dan een schooljaar. Hierbij bepaalt de langzaamste van de klas het tempo.’’

Combi-opleiding

Wat Beer wil aanbieden, vanaf september 2017, is een combi-opleiding SMBW (Schipper Machinist Beperkt Werkgebied) en daarbij het diploma SW6 in een opleiding. ,,Zeg maar twee voor de prijs van een.’’ Een groep gaat elke zaterdag naar school (schoolvakanties uitgesloten) en krijgt in een langzaam tempo les. Het dyslexie-centrum gaat hierbij de docenten ondersteunen. Beer denkt aan klasjes van maximaal tien personen, om de klassen zo rustig mogelijk te houden. De opleiding zal dan zo’n anderhalf jaar duren.

Geen hoogvliegers

Dezelfde opleiding kan ook gedaan worden in een jaar, en dat is dan in een cyclus van eens in de vier-vijf weken een hele week les. ,,Dit is speciaal voor de vissers die geen dyslexie hebben, dus wel gewoon kunnen leren, maar die van zichzelf weten dat ze geen hoogvliegers zijn.’’

Het voordeel van deze combi-opleiding is volgens Beer dat SW6 en SMBW gelijk aan elkaar zijn qua niveau; SMBW is de koopvaardij-equivalent van SW6. ,,Met deze twee diploma’s kun je zowel voor de koopvaardij als voor de visserij een vaarbevoegdheid aanvragen. Je vaartijd in de visserij telt ook mee voor de koopvaardij en vice versa. Hierdoor ben je als zelfstandig zeeman multidisciplinair inzetbaar. Heeft de visserij een slechte periode, dan kan je uitwijken naar de koopvaardijtak; is de visserij goed, dan kan je weer gaan vissen.’’

Omscholen

Na deze opleiding op MBO 2-niveau is het weer mogelijk om van SW6 naar een SW5 en van SMBW naar een SWK door te leren op een MBO 3-niveau. Visserij Management Bureau Beer is ook bezig om voor diegenen die hier behoefte aan hebben een omscholingsprogramma aan te bieden om van SWK naar een SW5 en van SMBW naar SW6 om te scholen. Dat zal worden aangeboden in een kort traject op individuele basis. Voor informatie en aanmelden: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. of tel. 06 22 90 50 99. Beer tot slot: ,,Zodra we een klasje hebben kunnen we beginnen, en zodra er een tweede klas is starten we daarmee!’

  • SW6: schipper tot maximaal 24 meter (wereldwijde bevoegdheid)
  • SMBW: kapitein tot maximaal 500 GT (een stand-byboot of een crew-tender, maximaal 200 mijl uit de kust)
  • SW5: schipper tot maximaal 60 meter (wereldwijde bevoegdheid)
  • SWK: kapitein tot maximaal 3.000 GT (coaster of baggerschip, wereldwijde bevoegdheid)