Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

Pulsvisser/twinrigger ‘Evert Snoek’

Megaproject SC 25: refit en ombouw

URK – Zelden zal een ‘Urker’ kotter zo’n grote refit en ombouw hebben ondergaan als de SC 25. De ‘nieuwe’ pulsvisser/twinrigger van de gebroeders Jacob en Willem Snoek is afgelopen maandagmiddag naar zee gegaan.

De gebroeders Snoek van SFB Hecht kochten vorig jaar zomer de Duitse boomkorkotter SC 25. Afgelopen voorjaar kwam de middenslagkotter naar Urk voor een complete revisie en ombouw voor twinrig- en pulsvisserij bij hoofdaannemer Hoekman Shipbuilding voor de deur.

De 33 meter lange SC 25 werd in 1992 door Maaskant gebouwd. Aanvankelijk zou het een Belgische bokker worden, maar het werd de Britse vlagkotter GY 217 en vervolgens de Duitse vlagkotter SC 25. Het nummer blijft nu hetzelfde, want het sluit mooi aan bij de overige nummers van het Duitse visserijbedrijf van Snoek: de Eurokotters SC 35 ‘Jacob Senior’’ en SC 45 ‘Marijtje Keuter’. De naam is wel gewijzigd: wijlen Evert Snoek, de vader van Jacob en Willem.

Mogelijkheid tot twinriggen.Mogelijkheid tot twinriggen.Toen daarvoor een ontheffing in Duitsland kon worden gekregen, besloten de gebroeders Snoek de kotter om te laten bouwen voor pulsvisserij. Pulsvisserij is ‘in’ en met twinriggen heeft de familie Snoek veel ervaring. Twinriggen geeft een uitwijkmogelijkheid.
Willem Kramer van SBB Herman Jansen deed de bouwkundige begeleiding van het megaproject. Met het oog op de pulsvisserij werd de SC 25 in de Urker haven voorzien van de nog jonge achtermast van de dit jaar verdwenen UK 217. Van de UK 217 werden eveneens de nettenrol, middenlier en het hydraulieksysteem overgenomen. Voor meer ruimte achterop werd het dek verbreed en verlengd. De nettenrol is na het testen opgeslagen, voorlopig gaat de SC 25 pulsvissen.

In de machinekamer zijn nieuwe Mitsubishi-hulpmotoren plus generatorset van Dieselservice Emmeloord geplaatst. Dynamo’s zijn overhaald, net als de compressoren. Pompen zijn vernieuwd. De koppeling is er voor een overhaalbeurt uitgegaan. Het elektrisch is voor zeker tweederde vernieuwd.

Handelsonderneming Noordover deed al het ijzerwerk aan boord, zoals de fraaie rvs-stortbakken. Het lierhok is met 80 centimeter verlengd. In de boorden werden stukken ijzerwerk vervangen. De achtermast werd door Noordover aangepast. Straalbedrijf Special Cleaning Flevoland had ook een flinke klus aan de SC 25. Zo werden de voorpiektank en de achtertanken gestraald.

Het scheepsdek werd onder leiding van Jan Post compleet vernieuwd.Het scheepsdek werd onder leiding van Jan Post compleet vernieuwd.Onder leiding van L. Post & Zonen werd het visruim volledig vernieuwd. Ook onder de bak werden de wanden volledig bekleed met polyester en werd het dek vervangen door rvs-traanplaat. Het houten scheepsdek werd volledig vervangen. De VCU zorgde voor een compleet nieuwe vangstverwerkingsinstallatie plus nieuwe stortkeeën in het visruim. Koeling en ijsmachine zijn nieuw geleverd door Wilms Den Helder BV.

Vorige maand ging de SC 25 vanuit Urk naar Den Helder voor een straalbeurt naar Teerenstra, en vervolgens naar Harlingen. Coenen deed al het schilderwerk binnen. Tot en met afgelopen weekend was het nog een drukte van belang aan boord. Gerard Zoer en Riekelt Visser van De Boer Marine waren vrijdag nog aan boord om de laatste apparatuur aan te sluiten – de brug is compleet vernieuwd. Stoffeerder Brouwer was nog volop aan het werk, net als Stan Maas namens Stijlvol Hout, en Mark Heldoorn van Piet Brouwer Elektrotechniek om onder andere de nieuwe Deense ijsmachine aan de praat te krijgen. Onder de bak waren VCU-monteurs nog volop bezig.

De laatste hand aan de nieuwe vangstverwerkingsinstallatie.De laatste hand aan de nieuwe vangstverwerkingsinstallatie.,,Geen zorgen, wij komen echt wel van de kant’’, sprak Willem Snoek toen het nieuwe koffiezetapparaat kuren begon te vertonen. Maandagmiddag gingen de trossen los.

Toeleveranciers
Hoekman Shipbuilding, Handelsonderneming Noordover, Scheepsbouwkundig bureau Herman Jansen, Piet Brouwer Elektrotechniek, L. Post & Zonen, Teerenstra, Schildersbedrijf Coenen, Stijlvol Hout, Reintjes Benelux, De Boer Marine, Couperus, SB Installatietechniek, Wilms Den Helder, VCU, Dieselservice Emmeloord.


URK - Seefischereibetrieb Hecht GmbH wordt gerund door Jacob (33) en Willem Snoek (27). Eigenaar is moeder Marretje Snoek-Hoekstra, beide zonen zijn directielid. Willem bestuurt de zaken aan de wal, Jacob schippert op de SC 35.

Seefischereibetrieb Hecht GmbH wordt gerund door Jacob (33) en Willem Snoek (27).Seefischereibetrieb Hecht GmbH wordt gerund door Jacob (33) en Willem Snoek (27).Toen vader Evert Snoek in 2007 overleed had het visserijbedrijf Hecht vier Eurokotters, allemaal twinriggers. De oudste twee daarvan werden in 2011 verkocht. ,,We konden ons Duitse bedrijfsquotum ook met twee schepen benutten. Vervolgens hebben onze twee andere schepen een grote onderhoudsbeurt gekregen en die vissen sindsdien volop’’, legt Willem uit.

,,We proberen tegen zo weinig mogelijk kosten zo optimaal mogelijk ons quotum op te vissen. Dat lukt, tot alle tevredenheid. Alleen zien we met onze kleinere kotters in de winter vanwege weersinvloeden een minder bedrijfsresultaat. Met een grotere kotter erbij kunnen we dat oplossen. En dus hebben we vorig jaar de SC 25 gekocht. We hebben ons vervolgens eerst geöriënteerd. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt voor pulsvisserij en tegelijk ook geïnvesteerd in de mogelijkheid om met name in de zomer te kunnen twinriggen.’’