Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

Ingrijpende verlenging en verbouwing

L 757 groter en met beter zeegedrag

THYBORØN – Deze week is de L 757 ‘Aaltje Postma’ voor het eerst in maanden weer ter visserij gegaan: twinriggen op schol en diverse bijvangstsoorten in de Noorse zone. Zes meter langer, met veel meer ruimte in het visruim en met een geheel nieuwe vangstverwerkingsinstallatie. Vanuit het Deense Thyborøn, maar met genoeg connecties met Nederland.

Als belangrijkste reden voor de ingrijpende verbouwing noemt eigenaar-schipper Tamme Bolt de behoefte aan een groter visruim en visverwerkingsdek. Bolt: ,,Een deel van het jaar, meest voorjaar en begin zomer, zitten we met twinrig op schol en mix in de Noorse zone en kunnen we extra ruimte goed gebruiken. We reizen met flyshooten ver de noord en het noordwesten in, tot 300 mijl van onze thuishaven, en vissen daar op rondvis als heek, kabeljauw en koolvis. Voor een beter zeegedrag voor met name in de noord hebben we besloten het schip te voorzien van een bakdek, en de brug te verplaatsen, vier meter naar achteren en een meter omhoog.’’

Het grote werk aan het in 2000 door Barkmeijer Stroobos gebouwde schip is gebeurd bij de werf Karstensens in Skagen. Deze werf in het uiterste puntje van Denemarken, vooral bekend van de grote pelagische trawlers die er gebouwd worden, had de hoofdopdracht. Het 31 meter lange schip werd hier met 6 meter verlengd, bakdek en brug werden verplaatst, onder het bakdek kwamen twee nieuwe hutten en er kwam een nieuwe en grotere vishopper. Ook de elektrische installatie en het timmerwerk werden door de mensen van Karstensens uitgevoerd.

Lieren en trommels

Op de voorplecht van de L 757. Van links naar rechts Karl Jörn Thugesen, Jaap van Delft, Sijbe Hiemstra, Betto Bolt en zijn kleinzoon Arjen Veenwijk, Daniël van Delft, Tamme Bolt, Nicolai Faber en Clive van Dalen.Op de voorplecht van de L 757. Van links naar rechts Karl Jörn Thugesen, Jaap van Delft, Sijbe Hiemstra, Betto Bolt en zijn kleinzoon Arjen Veenwijk, Daniël van Delft, Tamme Bolt, Nicolai Faber en Clive van Dalen. Voor Kynde & Toft was het ook een grote klus. Deze machinefabriek uit Thyborøn leverde het geheel nieuwe hydrauliekpakket, inclusief drie nieuwe hydrauliekpompen voor op de PTO (power take off) van de tandwielkast en nieuw leidingwerk met grotere diameter (38-50-60 mm).

Er kwamen twee nieuwe dubbele nettenrollen aan boord, beide aangedreven door twee stuks 10 liter Poclain motoren. De rollen hebben een capaciteit van 15 m3. Ook de twee nieuwe flyshootlieren (voor 4.000 meter touw van 52 mm) worden aangedreven door Poclain motoren. De drie twinriglieren zijn niet vervangen maar gereviseerd door Kynde & Toft. Voor de lieren werd een Scantrol-systeem geïnstalleerd. Op het dek tenslotte kwam een nieuwe loskraan (TMP 900).

Nordkoel uit Hanstholm leverde een nieuwe extra Buus-ijsmachine, met een capaciteit van 6 ton/etmaal. Samen met de bestaande Buus-ijsmachine van 3 ton heeft de L 757 nu dus een capaciteit van 9 ton/etmaal. Ook deed Nordkoel het leidingwerk voor de koelinstallatie in de verlengde visruimsectie. De ijsmachines zijn in een gesloten ruimte op het visverwerkingsdek geplaatst.

Het visruim is geheel in rvs uitgevoerd. Hier kreeg de L 757, in Nederland gebouwd en van een Nederlandse Deen, nog meer een Nederlands tintje, want de VCU TCD uit Urk leverde een nieuwe verwerkingslijn, opvoerband, leesband en twee spoeltrommels. Van Piet Brouwer Elektrotechniek komen de besturingskasten voor deze vangstverwerkingsinstallatie. VCU TCD leverde tevens 4.000 meter 52 mm flyshoottouw, in lengtes van 2.000 meter (dus geen/weinig splitsen).

Het Deense GMV Cranes and Handling leverde het systeem om kisten te kunnen stapelen in het visruim. Het in Thyborøn gevestigde Nordsøtrawl leverde twee nieuwe twinrignetten (450 mazen van 125 mm met 65 meter grondpees). Plaatsgenoot TSR Electronic leverde voor in de brug een nieuwe Furuno radar, echosounder en nieuwe WASSP, en nieuwe camera’s voor aan dek.

Los

De open dag in Thyborøn afgelopen vrijdag was volgens Bolt zeer geslaagd. ,,We hebben wel tweehonderd man en vrouw aan boord gehad. Heel gezellig.’’

Afgelopen maandag gingen de touwen los voor de visproefvaart. ,,Eind deze week hopen we echt te gaan vissen, met de twinrig.’’