Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Seminar over drie jaar MDV

Klinkende cijfers en het vervolg

URK - Het gaat in de eerste plaats om het rendement, niet om de besomming. Een positief bedrijfsresultaat was dan ook het doel van de opdrachtgevers voor de bouw van de MDV 1. Visserijspecialist Jaap Luchies bij Flynth vertelde op het seminar op het Holland Fisheries Event wat er de afgelopen drie jaar goed is gegaan met de MDV 1, en wat niet. En waarom er twee nieuwe MDV-schepen in aanbouw zijn.

,,Het eerlijke verhaal.’’ Dat wilde Luchies vertellen over de MDV 1, aan de hand van heldere cijfers over de afgelopen (onderzoeks) periode van drie jaar. En dat deed hij ook. Allereerst over waar de firma's Kramer en Romkes, als opdrachtgevers voor de MDV 1, tevreden over zijn en waarover niet.

Over casco/romp, met 20 procent minder massa en 30 procent minder weerstand, is men zeer tevreden. Net als over de voortstuwing, het E-management, het geluidsniveau (de opvarenden slapen beter) en uiteraard het gasolieverbruik; nog geen 8.000 liter per visweek. ,,Het grootste doel is bereikt: het aantal liters fors naar beneden.’’

Hoewel men voorzichtig moet zijn met zonder meer vergelijken (bijvoorbeeld omdat andere typen visserij meer (duurdere) tong vangen), steken de MDV-cijfers positief af tegenover de puls, die per week ruim twee keer zoveel gasolie verbruikt, de boomkor (bijna vier keer zoveel) en ook de Eurokotters. Hetzelfde geldt voor het vergelijken van het aantal liters per kilo vis: in 2017 was dat 0,67 liter per kilo voor de MDV 1, 2,15 liter voor een gemiddelde pulskotter, 1,92 liter voor een bokker en 1,51 liter voor een Eurokotter.

Minder succesvol op de MDV 1 waren: verwerking (de scholstripmachine is van boord gehaald, wordt weer opgepakt ‘als de tijd daar is’), vismethode twinrigpuls (werking aangetoond, maar nog niet robuust genoeg, moesten stoppen vanwege pulsdossier), warmwateraccu (komt niet terug in de opvolgers) en de antifouling.

De MDV 1 besomde in 2017 een bedrag van 1.175.500 euro. Met aftrek van de kosten visserij à 827.000 euro komt er een resultaat uit van 347.500 euro, hoger dan de resultaten van andere visserijmethoden met meestal (veel) hogere besommingen. Uitgerekend is dat het MDV-schip breakeven draait bij een literprijs van 1,22 euro. ,,Dat maakt exploitatie van het schip minder kwetsbaar.’’ De terugverdientijd is twaalf jaar.

Voor meer ‘verdieping’ verwees Luchies naar de stand van Flynth op het Holland FisheriesEvent.

Vervolg

Inmiddels zijn bij combinatie Hoekman Shipbuilding en Machinefabriek Padmos opdrachten binnengekomen voor twee MDVtwinriggers, net als de MDV 1 van 30 bij 8,60 meter. Romkes en Kramer van MDV Beheer bestelden een tweede MDV-schip, de MDV 2, en de gebroeders Van Slooten (UK 227 en NG 12) kiezen voor hun derde schip (dat UK 225 op de boeg krijgt) voor een MDV-schip, als een vorm van risicospreiding.

Over het schip voor Kramer en Romkes zeggen de ondernemers zelf: ,,Bijna alles van de MDV 1 zit er weer in.’’ Duidelijk is ook dat met name de indeling van de ruimten in de nieuwe MDV-schepen heel anders wordt. Plannen voor nog verdere ontwikkeling zijn er ook. Luchies noemt onder meer biobrandstof, volledige elektrisch varen, ‘hygiëniseren’ en ontwikkeling van MDV als merk.

Ook hier een verwijzing naar meer informatie: www.masterplanduurzamevisserij. nl.