Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Internationale culinaire pers op Scheveningen

Hollandse vis meer dan alleen haring

SCHEVENINGEN – Vis uit de Noordzee. Niet alleen de Nederlandse consument maar ook de toeristen die ons land bezoeken zouden het meer moeten eten. Op uitnodiging van het Nederlands Visbureau bracht vorige week een groep culinaire journalisten uit het buitenland een bezoek aan Scheveningen.

Het Nederlands Visbureau verzorgde in samenwerking met het Nationaal Bureau voor Toerisme een persprogramma dat moet laten zien dat Nederland naast de alom bekende Hollandse Nieuwe nog een veelzijdig pallet aan vis uit de Noordzee te bieden heeft. Die grote diversiteit aan culinaire mogelijkheden kwam onder andere tot uiting bij een fantastische lunch, aangeboden door het Kurhaus, met vis uit de Noordzee als thema. ’s Avonds werd een demonstratie over Noordzeevissen verzorgd door Arie Kuijt, bekend van zijn workshops vis fileren, waarna de Hanos-vestiging Delft een prachtig pallet aan visgerechten serveerde.

Vrijdagochtend om 05.00 uur startte het bezoek aan de visafslag van Scheveningen; vaste prik bij een kennismaking met de Noordzeevisserij. Het gezelschap was getuige van het lossen van de schepen, het sorteren van de vis en van de veiling. Met de SCH 65 werd een kort tripje op zee gemaakt en ook de visgroothandel Den Heijer werd met een bezoek vereerd. Hollandse vis is meer dan alleen haring. Zoveel werd wel duidelijk. Bij een bezoek aan de haringfileerderij van Den Dulk bleek dat de pers die Hollandse Nieuwe niet versmaad, en door iedereen werd geproefd, vanaf de staart uiteraard.

Directeur Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau: ,,Toeristen uit alle landen van Europa brengen vaak een bezoek aan Nederland vanwege de ‘molens en tulpen’, terwijl ons land niet direct bovenaan de verlanglijst staat wanneer men op culinair gebied een buitenlandbezoekje wil brengen. We hebben kunnen laten zien dat door onze ligging aan de Noordzee een keur aan ‘streekproducten’ voorhanden is, die zeker de moeite waard is wanneer je een bezoek brengt aan ons land.’’ Foto: Nederlands Visbureau - Een culinaire persreis met vis in de hoofdrol betekent altijd vroeg op.Foto: Nederlands Visbureau - Een culinaire persreis met vis in de hoofdrol betekent altijd vroeg op.

Op de kaart

Bij de invulling van deze persreis werkte het Visbureau samen met Rabobank Den Haag en het Nationaal Bureau voor Toerisme (NBTC). Vanuit het thema ‘Banking for Food’ streeft Rabobank Den Haag naar invulling van dit thema op lokaal niveau. De vissector in de Scheveningse regio wordt gestimuleerd tot promotie van zijn producten. Het NBTC wil het culinair imago van Nederland verbeteren met een project waarin vooral streekproducten worden uitgelicht in een route door het land.

,,Vis en Scheveningen sluiten hier naadloos bij aan’’, aldus Leewis. ,,Immers, het Visbureau streeft naar een positieve beleving rondom vis en de vissector, waarbij de nadruk ligt op vis uit de Noordzee.’’ Zij benadrukt dat het Nederlands Visbureau de samenwerking met genoemde partijen als een ‘pilot’ ziet, en dat zij deze Noordzeevis ook graag vanuit andere visserijgemeenten ‘op de kaart wil zetten’.