Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Nieuwe garnalenschepen onderweg naar thuishaven Lagos

Hollands product voor Nigeria

STELLENDAM – Afgelopen maandagavond zijn de ‘Seven Stars 1’ en ‘Seven Stars 2’ vertrokken uit Stellendam.

De komende drie weken zijn de door Padmos ontworpen en afgebouwde nieuwe garnalenschepen voor de Nigeriaanse rederij Atlantic Shrimpers Ltd onderweg naar Lagos. De eerste visreis vanuit de thuishaven staat gepland voor half mei. Vlak daarvoor zal ook de doopceremonie plaatsvinden. Met een 13-koppige bemanning van voornamelijk Indiërs gaan de schepen reizen van 50 tot 70 dagen maken. Gevist wordt vanuit de gieken (‘outriggen’) met aan elke kant een twinrigtuig van twee borden, twee netten en een clump. Voor Nederlandse begrippen zijn de gieken bijzonder van vorm, maar in zuidelijke landen zijn ze heel gewoon; er moet in geklommen kunnen worden. De garnalenvangst en eventuele bijvangst wordt aan boord verpakt en ingevroren. De garnalen worden onder de naam Prim7Stars wereldwijd verkocht.

Vlootmanager Anton Dekker van Vrolijk/Jaczon (die participeert in Atlantic Shrimpers) is als projectleider van tekening tot vertrek uit Stellendam bij de bouw van de twee identieke schepen betrokken geweest. ,,En we houden natuurlijk ook de gang van zaken in Nigeria van afstand in de gaten. We streven ernaar de visserij aldaar steeds duurzamer te maken’’, aldus Dekker, die in ieder geval de doopplechtigheid in Nigeria zal bijwonen. Hij vertelt dat van de beide bemanningen twee ‘overstoombemanningen’ (van vier per schip) de afgelopen weken in Nederland en België zijn geweest om wegwijs gemaakt te worden in onder meer de Mitsubishi-motoren (S6R2 van 480 kw bij 1.350 toeren) en de Reintjes keerkoppelingen.

De nieuwe 25 meter lange schepen voor Atlantic Shrimpers zijn vrijwel volledig van Hollandse makelij, inclusief de casco’s (CSR te Rotterdam). Hoofdaannemer/afbouwwerf Padmos deed heel veel zelf (motoren, lieren, staalwerk etc.), de koel- en vriesinstallatie werd geleverd door GEA, Wetec deed de elektrische installatie, de schroeven (2.500 mm) en straalbuizen zijn van Promarin, Westvoorn leverde de tuigage en netten en Schavicast was verantwoordelijk voor het stralen en schilderen. De brug van de schepen is bescheiden uitgerust door SAM.