Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Opvarenden gekapseisde O 13 konden snel weer naar huis

‘Het had niet langer moeten duren’

OOSTENDE – De precieze toedracht wordt onderzocht, maar de vier opvarenden van de vorige week woensdag plotseling omgeslagen O 13 ‘Morgenster’ zijn dankbaar dat hun avontuur zo goed is afgelopen. Voor een van hen was het al bijna te laat.

In ‘precies 8 seconden’ was het gebeurd, vertelt schipper Claude Hollebeke (33), van dat hij in de brug van de O 13 stond en de tuigen bediende tot hij naast het schip in het water lag. Het weer was niet best toen ze vorige week woensdagmiddag in Het Kanaal ter hoogte van Eastbourne bezig waren met de mattentuigen. Voor opvarenden Kevin Zaman (26) uit Nieuwpoort en James Devey (25) uit de omgeving van Oostende was het de eerste reis op de O 13.

Er stond een stevige bries van 5 à 6 Beaufort en de kotter helde enigszins over bakboord. Niet onoverkomelijk, maar toen er door een passerend vrachtschip in de botenlijn ineens hogere golven kwamen, verergerde de overhelling. Hollebeke probeerde het te herstellen, maar door de rolbeweging van het schip en een tweede hoge golf sloeg het schip in een mum van tijd helemaal om. In enkele seconden moest hij uit de brug weg zien te komen en in het water springen. Ook de andere drie bemanningsleden moesten ijlings een ‘veilig’ heenkomen zoeken.

Claude Hollebeke lag in het water, evenals Kevin Zaman. Tweelingbroer Guy Hollebeke en James Devey was het gelukt op de romp van de omgeslagen kotter te komen. ,,Van mijn broer kregen we een reddingsvest en reddingsboei toegeworpen.’’ De romp deinde vervaarlijk en de golven spoelden eroverheen.

Archief: Jan v.d. VeenArchief: Jan v.d. Veen

Ladder

De eerste stuurman van de passerende ‘Arklow Breeze’, met een bulklading vanuit Nederland op weg naar Spanje, had de wacht en zag het kapseizen met eigen ogen gebeuren. Toen hij als eerste alarm sloeg was het 16.40 uur. Het vrachtschip keerde direct om om eventuele slachtoffers te redden. De beide mannen in het water waren snel gevonden. En dat was maar goed ook. ,,Het had niet langer moeten duren. Ik had nog kracht, maar Kevin was aan het eind van zijn krachten. Ik heb hem moeten overreden om voor te gaan de ladder van de ‘Arklow Breeze’ op, toch nog zo’n 30 treden. Het ging maar net.’’ Broer Guy en Devey werden door een helikopter van de Britse Kustwacht uit hun benarde positie bevrijd.

In het Kustwachtstation van Dover bleken de vier Vlaamse vissers koud en nat maar verder helemaal in orde. Opname in een ziekenhuis bleek niet nodig, al was er wel een ambulance standby. De volgende dag werd het viertal afgezet bij de ferry naar Calais, waar ze werden opgehaald door een bemanningslid en naar huis gebracht. Het schip van de Britse Kustwacht dat standby bleef bij de omgeslagen O 13 moest later vanwege het slechte weer naar binnen.

Inmiddels lijkt de O 13 gezonken. Twee dagen intensief zoeken door een vliegtuig naar het schip leverde niets op, waaruit de Britse Kustwacht concludeert dat de O 13 vrijwel zeker is gezonken. Begin deze week was het slecht weer in het gebied. Als het weer het zal toelaten wordt er verder gezocht naar het wrak door een schip met sonarapparatuur. Ondertussen blijven waarschuwingen van kracht voor alle schepen in het gebied. De positie is N50 38.25 E000 31.66, en dat is ongeveer 11,5 mijl zuidoost van Eastbourne.

Archief: Jan v.d. Veen - Camerabeelden van de Maritime and Coastguard Agency van de redding van de Vlaamse vissers.Archief: Jan v.d. Veen - Camerabeelden van de Maritime and Coastguard Agency van de redding van de Vlaamse vissers.

Verder

Het is allemaal nog erg vers voor de vier mannen van de O 13. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen wat er precies fout is gegaan. Hollebeke wacht nog even af, maar is wel van plan verder te gaan in de visserij.. ,,De O 13 hadden we zelf sinds zeven jaar. Hopelijk komt er wat anders op ons pad.’’

De 24 meter lange O 13 is in 1989 gebouwd als K 13. Het casco werd gebouwd in Zaandam en de afbouw gebeurde bij hoofdaannemer Welgelegen in Zoutkamp. In 1994 werd het schip de Z 13, in 2011 werd BVBA Hollebeke eigenaar, die de kotter vernummerde in O 13.

De afgelopen twee jaar zijn behalve de O 13 ‘Morgenster’ nog twee Vlaamse kotters vergaan: in december 2017 de Z 582 ‘Asannat’, waarbij twee doden waren te betreuren, en afgelopen zomer de Z 19 ‘Sonja’, waarbij ook twee opvarenden om het leven kwamen.

Algemeen directeur Peter Schalk van Arklow Shipping Nederland in Rotterdam stuurde de dag na de succesvolle reddingsoperatie een mail naar alle schepen van de vloot van de rederij over de actie van de ‘Arklow Breeze’, met het beknopte verslag van kapitein Gorbachev. Op woensdagmiddag 7 november om 16.40 uur lokale tijd klonk op het schip het alarmsignaal en alle bemanningsleden kwamen naar de brug. Wachtsman Vladimir Bukhtorevich had een vissersschip zien kapseizen. Om 16.42 uur werd van koers veranderd en werd tevens contact opgenomen met Kustwacht Dover. Om 17.00 uur konden twee vissers aan boord genomen worden, en om 17.25 uur werden de twee vissers op de omgeslagen O 13 door een helikopter aan boord getakeld. Om 18.00 uur werden ook de twee mannen op de ‘Arklow Breeze’ door een helikopter opgehaald. Om 18.05 uur kreeg men op de brug van de ‘Arklow Breeze’ de bevestiging van de Kustwacht van Dover dat de reddingsoperatie succesvol was afgerond, en kon het Nederlandse vrachtschip de reis naar Spanje hervatten.