Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
NetVISwerk eerste vispartner van Dutch Food Week

‘Het best bewaarde geheim van Nederland'

ALMERE – Vissen naar draagkracht, korte ketens en een goede boterham verdienen. Thema’s waarmee de binnenvissers van netVISwerk volop aandacht kregen gedurende de Dutch Food Week. Met in de hoofdrol: de rivierkreeftjes van Stefan Lok, geraapte Waddenoesters van Jaap Vegter en gerookte paling van Ale de Jager.

De Dutch Food Week (DFW), dit jaar van 9 tot en met 16 oktober, wil naar eigen zeggen ‘de positieve kracht van ons voedsel betekenis geven in een wereld waarin gezondheid, duurzaamheid en goed leven centraal staan’. Partijen uit de foodsector delen hun enthousiasme, kennis en kunde met de samenleving. Traditioneel zijn boeren en tuinders de hoofdpersonen in de DFW, vandaar dat voorzitter Albert-Jan Maat van netVISwerk maar wat trots was dat dit jaar voor het eerst een visserijorganisatie partner was van deze week van het Nederlandse voedsel. Aan deze organisatie van kleinschalige kust- en binnenwatervissers de taak om de visserij positief voor het voetlicht te brengen.

Dat was niet aan dovenmansoren gericht. Vorige week woensdag was vis de hoofdschotel in de Dutch Food Week. In een tv-studio in het FoodForum in Almere werd een lunchbijeenkomst belegd met een delegatie van netVISwerk, DFW-voorzitter Dirk Duijzer, Flevolands gedeputeerde Jan-Nico Appelman en Peter van Velzen van het ministerie van LNV. Op het menu stonden rivierkreeftjes, gerookte paling en waddenoesters, bereid door chef-kok Sharon de Miranda. Het team van Dutch Food Week-TV registreerde de bijeenkomst, geleid door presentatrice Roxana van der Meulen.

 

Aanpoten

Maat noemde in zijn welkomstwoord de binnenvisserij ‘het best bewaarde geheim van Nederland’. Waar vrijwel alle ‘grote’ visserijen te maken hebben met grote problemen, ziet Maat voor de kleinschalige vissers vooral kansen om een goede boterham te verdienen. In vooraf opgenomen filmpjes werden binnenvisser Stefan Lok, oesterraper Jaap Vegter en palingvisser en -verkoper Ale de Jager daarvan als voorbeeld gesteld.

Lok heeft met zijn broer Harold een visserij- en rietteeltbedrijf. Hij vist het hele jaar in het natuurgebied de Weerribben, vooral op paling maar ook op schubvis. Nieuw in het assortiment zijn de rivierkreeftjes; invasieve exoten die goed te eten zijn. Lok levert de rivierkreeftjes aan de groothandel en horeca, inclusief sterrenrestaurants. Met twee collega’s heeft hij het eigen merk Wiedenvis opgericht. Hoewel het een prima aanvulling is op zijn bedrijfsvoering maakt Lok zich wel zorgen over een mogelijke ongebreidelde groei van het rivierkreeftenbestand en wat de effecten daarvan kunnen zijn op de stand van paling en andere vissen.

Jaap Vegter is een kleinschalige duizendpoot. Vorige week stonden zijn geraapte waddenoesters centraal. Bij het handmatig rapen let Vegter op het formaat en het vleesgewicht, en ook of de oesters wel goed te openen zullen zijn. Mooi werk, uitgevoerd in samenspraak met de wetenschap, de natuurbescherming en de NVWA, voor een mooi product. Helaas is er volgens Vegter gebrek aan instroom van een nieuwe generatie. Hij heeft zijn hoop op de jeugd gevestigd.

Friese palingvisser Ale de Jager uit Reduzum kan er naar eigen zeggen goed van leven, maar moet wel flink aanpoten. Mede daardoor kon hij ook niet op de bijeenkomst aanwezig zijn. In zijn filmpje sprak hij enthousiast over de schoonheid van zijn vak en positief over het decentraal aalbeheer in de provincie Friesland.

De Jager is een van de 27 namen die op de lijst staan van thuisverkopende beroepsbinnenvissers op de website van de DFW. Voorman Maat ziet die mogelijkheid tot thuisverkoop als een sterke troef van de binnenvisserij.

 

Draagkracht

In de gesprekken aan tafel bleken de verkorting van de keten, de kwaliteit van het product (Lok slaat zijn vis ’s zomers op in koel water uit een zelf geslagen bron), het vissen naar draagkracht van het water, de maatregelen van de vissers ten gunste van de paling en de traceerbaarheid goed te vallen bij Dirk Duijzer en de vertegenwoordigers van provincie en overheid.

Maat ziet uit naar de subsidie die in het kader van de Kottervisie aan de binnenvisserij is toegezegd voor onder meer afzetbevordering en innovatie, en waarover nog verder overleg gevoerd moet worden. Naast thuisverkoop kan bij afzetbevordering ook gedacht worden aan bijvoorbeeld samenwerkingen met verwerkers. Bij innovatie denkt Maat aan elektrisch varen. Het zal een niet al te groot fonds worden. ,,Maar met relatief weinig geld kunnen wij heel veel doen. Zoals bij Wiedenvis'', besluit Maat.

 

Beelden

 

Het tv-team van Dutch Food Week heeft de lunchbijeenkomst met netVISwerk samengevat in een productie die te zien is via: https://www.youtube.com/watch?v=vFoKhugMnbE

De uitzending is ook gedeeld op een aantal social media kanalen, zoals Facebook (https://www.facebook.com/DutchFoodWeek/posts/2056671184483021) en linkedin (https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6854130355830571008/)

De filmpjes met Ale de Jager, Jaap Vegter en Stefan Lok zijn te zien via https://www.dutchfoodweek.nl/home/nl-nl/market

Zie ook: https://www.dutchfoodweek.nl/home/nl-nl/market/media/item/632/lijst-van-beroepsvissers-die-vis-aan-huis-verkopen-per-provincie

H Een creatie met rivierkreeft van chef-kok Sharon de Miranda. (Foto: GvdB)
H Voorzitter van de Dutch Food Week Dirk Duijzer (links) in gesprek met Alex Koelewijn van DUPAN. Paling is weliswaar een succesverhaal als het om de afzet gaat, maar daardoor is er nu wel een tekort aan kweekpaling en stijgen de prijzen. (Foto: GvdB)
H Stefan Lok over de zegeningen van en de zorgen over de invasieve rivierkreeftjes. Rechts voorzitter netVISwerk Albert-Jan Maat en links gedeputeerde Jan-Nico Appelman. (Foto: GvdB)