Handkokkelvissers in de mosselverwerking
HARLINGEN – Bote Teerling (HA 24) en collega Freek Töpfer stoppen noodgedwongen met kokkels beugelen. Aan boord van de YE 25 ‘Rival’ in het Harlinger Verbindingskanaal gaan ze Wadmosselen verpakken.
De kokkelsterfte op het Wad en ook in de Oosterschelde is enorm. De tropische temperaturen hebben de kokkels op de platen de das omgedaan. De meeste handkokkelvissers zijn gestopt. Ook de mannen van de HA 24. Het vaartuig is leeggehaald, de harken en bijboot zijn opgeslagen in de bedrijfsloods. ,,Wij kunnen ons brood niet meer met kokkelen verdienen’’, zegt Teerling, terwijl hij een foto laat zien van lege en dode kokkels op een plaat onder Noordpolderzijl. ,,Begin augustus leverden we van een etmaal 1.300 kilo kokkels aan onze afnemer Le Petit Pecheur in Yerseke. Toen kregen we een telefoontje vanuit de fabriek dat alles in de vuilnisbak kon. Vreselijk. De afgelopen weken hebben we overal gezocht. Van Lauwersoog tot aan Den Oever. Nergens zijn meer grote kokkels in bevisbare dichtheden te vinden. Overal liggen dode kokkels, dat valt serieus tegen. Tot volgend jaar zomer gaan we niet meer kokkelen. De HA 24 blijft voor de kant, eventueel gaan we het vaartuig gebruiken om mosselen op te halen.’’
Vorige week heeft Teerling de YE 25 vanuit Yerseke overgevaren naar Harlingen. De YE 25 is het verwerkingsvaartuig van Nique en Dennis Verschuure. De neven vissen met de mosselkotter YE 18. Naast de kweekactiviteit hebben ze enkele jaren terug met Rival Mosselen een handelspoot opgericht, met op een eigen schip verwerkte mosselen. In de praktijk vielen de werkzaamheden lastig te combineren door de mannen en bovendien was de concurrentie in Yerseke groot, waardoor besloten werd de activiteiten op de YE 25 te staken.
Bote Teerling kent de mosselwereld goed. Jarenlang was hij schipper op de YE 42, waarmee ook mosselzaadinvanginstallaties van kwekers werden geoogst. Half augustus kwam Teerling op het Wad de YE 18 tegen en volgde een praatje met de Verschuure’s. Die bleken dit jaar nog maar een paar ladingen mosselen verkocht te hebben. Zo is het balletje gaan rollen en zijn we op het idee gekomen om Rival Mosselen vanuit Harlingen nieuw leven in te blazen.’’
Samen werd contact opgenomen met Jan Schuil van Veltman Vis Service. ,,We hebben monsters geleverd en op kantoor laten proeven. Dat was geweldig. De deal is nu dat wij op de YE 25 gaan verwateren en verpakken, en Veltman aan de horeca gaat verkopen. De mosselen worden geleverd door de YE 18. Het concept van Rival Mosselen willen we met een regionaal topproduct in het noorden opstarten. We verkopen ze niet als Zeeuwse mosselen, maar heel bewust als allerbeste Wadmosselen. Vorige week hebben we proefgedraaid aan boord. We starten kleinschalig, en hopen natuurlijk dat het wat wordt. Particulieren kunnen trouwens ook bij ons aan boord mosselen kopen.’’
HA 2
De drie beugelaars op de HA 2 zijn eveneens gestopt met kokkelvissen. Eigenaar Jouke Visser gaat samen met schipper Jelco Boschma met de HA 2 oesters rapen. Eerder dit jaar bracht Visser voor dat doel de HA 32 ‘Jouke van Broer’ in de vaart. Maar die blijft voorlopig voor de kant. Twee collega-kokkelvissers stappen nu over naar de mosselvisserij en de binnenvaart. ,,Vier weken terug hebben de mannen voor het laatst gekokkeld, maar het tarrapercentage was veel en veel te hoog. De hitte heeft de kokkels genekt. Heel triest. Voor de vakantie kon er in juli nog per man 3 ton per week worden geleverd, toen werden nog mooie groeirandjes gezien.’’
Op de Oosterschelde is de situatie bepaald niet beter, zo blijkt uit fotomateriaal dat Rinus Moerland (van de TH 27) op de haven van Harlingen op zijn telefoon aan Jouke Visser laat zien. ,,Wat een pech! De kokkels steken elkaar ook aan. We hadden juist een hoopje dat er dit jaar eindelijk weer eens op de Oosterschelde gebeugeld kon worden. Dit jaar was er eindelijk ook weer een goede zaadval. Er is ook wel zaad doodgegaan, maar gelukkig niet alles. Tja, dat is visserij. We blijven moed houden.’’