Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
25 jaar Gaastmeer Yacht Design, Naval Architecture & Engineering

Gaastmeer verjongt directie in jubileumjaar

GAASTMEER - In 1994 richtten Hans Ritzema en Heine Deelstra scheepsbouwkundig ontwerpbureau Gaastmeer op. De afgelopen 25 jaar is het bedrijf gegroeid en is er veel veranderd in de jacht- en scheepsbouw. Zes ervaren ontwerpers en ingenieurs werken nu dagelijks aan uiteenlopende projecten voor werven, bedrijven en particulieren. De oprichters hebben van Gaastmeer een bloeiende onderneming gemaakt, waar dit jubileumjaar de volgende generatie klaar staat om voort te bouwen.

Roel Ritzema (32) en Jorgen Brand (38) treden toe tot de directie, Heine Deelstra staat zijn stoel af en Hans Ritzema blijft. ,,We hebben in de afgelopen 25 jaren aan de meest mooie projecten mogen werken’’, vertelt Heine Deelstra. ,,De eerste jaren hebben we voor tientallen klippers en andere schepen uit de bruine vloot de inrichting, het zeilplan en de tuigage mogen tekenen. Al snel breidde het werk uit naar zeil- en motorjachten, waaronder het herontwerp van de 42 meter lange schoener ‘Eleonora’. Daarna kwamen binnenvaartschepen, passagiersschepen en vissersvaartuigen. We hebben zo veel verschillende ontwerpen gemaakt, van de nieuwgebouwde tjalk Idefix tot de garnalenkotter WR 289 tot aan het kraanschip Prins 6. Met al onze ervaring kunnen we zeggen dat we een allround bureau zijn.”

In de beginjaren lagen er op de bureaus papier, linialen, pennen en potloden. Met de hand tekenden Hans en Heine de ontwerpen. Nu staat de ‘stuurhut’ van Gaastmeer vol met beeldschermen, zeker twee per medewerker, en wordt het tekenwerk in 3D gedaan.

Nieuwe directie

Jorgen Brand is al dertien jaar verbonden aan Gaastmeer, Roel ruim anderhalf jaar. ,,Ik weet precies hoe het hier reilt en zeilt’’, zegt Jorgen. ,,In de afgelopen jaren heb ik twee jaar bij een bedrijf in Noorwegen als stabiliteitspecialist gewerkt. Ik kwam terug om wijsbegeerte te gaan studeren. Die studie combineerde ik met werken bij Gaastmeer. Beide lijken niet veel met elkaar te maken te hebben, maar deze studie heeft ervoor gezorgd dat ik sneller tot de kern kom, me meer kan verplaatsen in opdrachtgevers en werven, en dat ik meer open sta voor nieuwe oplossingen. De laatste vier jaar werk ik weer fulltime bij Gaastmeer.”

Roel Ritzema heeft zich aan TU Delft bekwaamd in de maritieme techniek. ,,Ik wilde niet meteen bij mijn vader in de zaak en heb eerst bijna vier jaar bij DEKC Maritime in Groningen gewerkt. Daar deed ik de naval architecture van grote offshore schepen, zeer specialistisch werk. Maar de theorie gaat pas leven wanneer ik hem kan toepassen, of dat nou op het water is tijdens het wedstrijdzeilen of achter mijn bureau bij het ontwerp van een kotter’’, vult de enthousiaste zeiler aan.

Ieder schip is uniek

Gaastmeer is laagdrempelig, klanten hebben een vast aanspreekpunt en de aanpak is pragmatisch. Het ontwerpen van een schip is zeer complex, maar klanten worden stap-voor-stap begeleid tijdens het hele proces. ,,We ontwerpen eigenlijk in een spinnenweb’’, gaat Jorgen verder. ,,Als je aan het ene draadje trekt, heeft dat invloed op het andere. Vissers willen bijvoorbeeld snel van de haven naar de visgronden, waarvoor een smalle romp ideaal is. Maar in een smal schip kun je minder lading kwijt en daar zitten vissers niet op te wachten. We zoeken altijd naar het evenwicht tussen alle functionaliteiten.” ,,Elk schip waar we aan werken is uniek’’, vult Roel aan. ,,Iedere klant heeft specifieke wensen waar we goed naar luisteren, zodat we zijn ideale schip kunnen realiseren. Daarnaast hebben we te maken met boekwerken vol regelgeving waaraan schepen moeten voldoen. Al die elementen zitten in elk ontwerp.” ,,Vanaf de start leveren we aan iedereen maatwerk, dat is ook een van onze sterke punten’’, zegt Hans. ,,We hebben zo veel ervaring opgedaan de afgelopen 25 jaar, dat we altijd kunnen teruggrijpen op ons archief met honderden schepen. We kunnen alles, maar onze focus is verschoven naar schepen voor de aannemerij, visserij en offshore windenergie, omdat de markt daarom vraagt.”

Snel schakelen

Wetten en regels verschillen sterk tussen scheepstypen en veranderen bovendien voortdurend, net als de omstandigheden voor de schepen. ,,Neem de lage waterstanden waar we mee te maken hadden vanwege de droge zomer vorig jaar”, zegt Roel. ,,We merken dat meteen aan de vraag. Eigenaren willen binnenvaartschepen die bij een geringe waterdiepte nog een hoge snelheid halen. Oplossingen uitdenken, waardoor de schroef bij weinig diepgang toch voldoende water krijgt, vind ik een mooie uitdaging.”

Bij Gaastmeer houden ze hun kennis nauwgezet bij. Hiervoor werken ze niet alleen samen met andere bedrijven, maar ook met het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN). De maritieme wereld is volop in beweging en Gaastmeer werkt mee aan onderzoeksprojecten om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor nieuwe vragen uit de markt.

Allround

,,We kunnen elk schip ontwerpen dat je maar wenst”, vertelt Hans met enige trots. ,,Wij leggen de nadruk op de functie, constructie en het design. We leveren kwaliteit omdat ons bedrijf een leven lang aan een schip blijft ‘plakken’. Ook tijdens het gebruik blijven we betrokken bij een schip. Juist wanneer de eigenaar veranderingen of aanpassingen wenst, zijn wij in beeld om daarvoor de tekeningen en berekeningen te verzorgen.”

,,In de jaren die ik hier nu werk, valt me op dat we echt allround zijn”, zegt Jorgen. ,,Zo werken wij nu aan de nieuwste generatie crew transferschepen voor offshore windparken. De kennis en ervaring daarvan nemen we vervolgens mee om innovaties toe te passen bij een binnenvaart passagiersschip.” ,,In onze ontwerpen stellen we de functie boven de esthetiek, maar streven we naast mooie lijnen onder water ook altijd naar een aansprekende vormgeving boven water”, vult Roel aan. ,,Kwaliteit en dienstbaarheid staan bij ons voorop. We willen betrouwbaar en gedegen werk leveren. Wanneer een eigenaar en werf tevreden zijn bij de tewaterlating, dan hebben we ons werk goed gedaan. Maar de samenwerking is pas echt geslaagd als ze voor het volgende schip weer bij ons aankloppen.’’

Vol vertrouwen

,,Ik heb alle vertrouwen in de nieuwe generatie”, zegt Hans Ritzema, ,,maar ik vind het werk zelf simpelweg nog leuk. De markt waarin wij werken verandert snel. Nieuwe technieken, nieuwe eisen, duurzame bouwwijzen en voortstuwing, de scheepsbouw staat bol van de innovatie. Daar wil ik professioneel onderdeel van uitmaken en zo graag mijn kennis en ervaring blijven inzetten voor het bedrijf. Daarnaast, wat is er nu mooier dan met je zoon te kunnen samenwerken?”

Mede-oprichter Heine Deelstra heeft een prachtige tijd gehad bij Gaastmeer, en draagt het bedrijf na 25 jaar vol vertrouwen aan de jongere generatie over. ,,Jorgen en Roel zijn klaar om samen met Hans het bedrijf te leiden. Hans en ik hebben een koers uitgezet waarmee ze vooruit kunnen, maar ze zullen ook spoedig hun eigen weg vinden. Voor Gaastmeer Yacht Design, Naval Architecture & Engineering zie ik ook de volgende 25 jaar een mooie toekomst weggelegd.”


Gaastmeer Yacht Design, Naval Architecture & Engineering is als allround ontwerpbureau volop actief in de visserij. Momenteel wordt er getekend aan een verbouwing/verlenging van de UK 22 ‘Stella Polaris’. Het structurele ontwerp en de snijfiles van de nieuwe LT 43 komen van de tekentafel van Gaastmeer, net als het ontwerp van de Ierse nieuwbouwbokker WD 3 en de verlenging/verbouwing van de WR 226. Het ontwerp van de vorig jaar gebouwde garnalenkotters WR 12 en WR 212 is in nauwe samenwerking met hoofdaannemer Luyt uitgewerkt. Voor de SH 16 werd vorig jaar een nieuw stuurhuis getekend. Gaastmeer ontwierp ook de door TB Shipyards en Luyt in 2017 gebouwde Surinaamse vissersvaartuigen ‘Javro’ en ‘Kjell’ voor Marisa Fisheries.

Foto: Marcel CosterFoto: Marcel Coster

Foto: Rienk NademaFoto: Rienk Nadema

Foto: Jan v.d. VeenFoto: Jan v.d. Veen