Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Palingconferentie Sustainable Eel Group

Friese palingaak terug in Londen

LONDEN - Aan de oevers van de Theems, aan de Herritage Moarings, lag vorige week een bijzonder schip uit Nederland: de ‘Korneliske Ykes II’. Deze replica van een historische palingaak was half juni vertrokken vanuit Heeg, Friesland. Met de reis werd de palinghandel tussen Londen en Nederland herdacht, die duurde van pakweg 1700 tot 1930.

De timing was niet toevallig: terwijl de aak aan de kade lag, vond elders in Londen op hetzelfde moment een belangrijke palingconferentie plaats. De Sustainable Eel Group, de Europese organisatie waarin wetenschappers, natuurorganisaties en de sector samenwerken, viert daarmee haar 10-jarig bestaan.

Donderdag 27 juni kwamen schipper Maarten Stuurman van de ‘Korneliske Ykes II’ en zijn scheepsmaat Frank Ratelband tijdens de conferentie in het wereldberoemde Natural History Museum een wervelende presentatie geven over de geschiedenis, de reconstructie en de reis van hun palingaak. Het was misschien wel de meest entertainende lezing die dag, die verder vooral ging over de toestand van de palingstand en de vermaledijde smokkel van glasaal naar China. De Friese zeehelden zetten bijkans de zaal op zijn kop.

Aan het einde van de conferentie vertrok het gezelschap van wetenschappers, natuurbeschermers en vertegenwoordigers van handel, visserij en aquacultuur naar de Theems, om aan boord te gaan van de Friese palingaak. Daar konden zij kennismaken met de 11-koppige bemanning én met een keur aan culinaire palinghapjes uit Nederland, bereid door chef John van de Ven.

Palinghapjes aan de zogenoemde Dutch Mooring.Palinghapjes aan de zogenoemde Dutch Mooring.

Een prominent bemanningslid, voor deze gelegenheid meegezeild vanuit Heeg, is de Friese beroepsvisser Freerk Visserman. Hij glundert die avond van oor tot oor. ,,Het is fantastisch wat deze reis de vissers en de palingsector brengt. De pers heeft de reis breed opgepakt, want het is wel heel bijzonder wat hier gebeurt. Zo’n indrukwekkend schip, met zo veel geschiedenis en met zoveel passie gebouwd en onderhouden, daar houden mensen van, daar willen ze bij zijn. Ook hier in Londen, op deze historische plek met zo veel Nederlandse cultuur en erfgoed, is de belangstelling groot. We krijgen hier echt energie van, het geeft ons ook spreekwoordelijk de wind in de zeilen, om door te gaan met onze missie. We zetten ons in voor verbetering van de palingstand door goed en verantwoord beheer, door met verstand te vissen, naar draagkracht van het water en te werken aan herstel. Zo versnellen we de stijging van de palingstand en behouden we een prachtige cultuur, die ook internationaal zeer gewaardeerd wordt.”

De palingaak voer in zeven dagen naar Londen, met elf man én een dieselmotor. Vroeger deden ze dat met drie man, louter op de wind. Het originele vrachtschip had stiekem een visserij-nummer op de boeg: WB 12 (naar de toenmalige gemeente Wymbritseradeel). Zo had het vaartuig destijds namelijk niet vier, maar slechts drie bemanningsleden nodig. Dan moest je een stuk harder werken aan boord en in de haven, maar de kosten waren dus wel een kwart lager. De ‘Korneliske Ykes II’ vaart via Oostende terug en wordt op 8 of 9 juli weer in Heeg verwacht.


Bijlbrief

Vrijdag 28 juni werd de bemanning van de ‘Korneliske Ykes II’ ontvangen in Guildhall, het stadhuis van London City, door Liz Green, nu nog sheriff maar binnenkort Lord Mayor of London City. Er is een bijlbrief overhandigd, zoals dat vroeger plaatsvond van burgemeester naar burgemeester om het rechtmatig eigenaarschap van schip en lading te bevestigen. Met de bijlbrief is tevens een foto uit 1930 aangeboden, waarop de originele ‘Korneliske Ykes’ te zien is aan de Dutch Mooring, als symbool van de eeuwenlange handelsrelatie tussen Nederland en Engeland. En natuurlijk werd daarnaast, mede namens DUPAN, een in een krant verpakt bosje gerookte paling overhandigd.