Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Volledig in eigen beheer in Polen gebouwd

Eerste nieuwbouwkotter Quotter

HARLINGEN - Met de UK 150 ‘Polar’ brengt de groeiende Urker/Scheveningse rederij Quotter de eerste nieuwbouwkotter in de vaart. De twinrigger/flyshooter is in eigen beheer in Polen gebouwd.

Van stress is niets te merken, maar duidelijk is wel dat directeur Pieter Louwe van Slooten de UK 150 zo snel mogelijk naar zee wil hebben als deze op woensdagmorgen 18 april vanuit Polen via Denemarken in de haven van Harlingen arriveert. De nieuwe kotter had eigenlijk al een paar maanden moeten vissen. NorthSeafood – waar Quotter vorig najaar aandeelhouder van werd – is verlegen om schol, net zoals alle platvisverwerkers. Uiteindelijk kon er vrijdag 4 mei proefgevaren worden, daarna was het wachten op de papieren en na een dagje proefvissen vertrok de UK 150 vorige week donderdag voor de eerste reis naar zee.

Fraaie messroom/kombuis in de voorpiek. Ventilatie en airco is van het Poolse bedrijf Creon.Fraaie messroom/kombuis in de voorpiek. Ventilatie en airco is van het Poolse bedrijf Creon.

Op Koningsdag – ook de verjaardag van Van Slooten (50) – is het best druk aan boord, ondanks de vrije dag voor het bedrijfsleven. De Poolse machinist Pavel Swistun is druk in de machinekamer, twee Filipijnse bemanningsleden zijn bezig met schoonmaakwerkzaamheden en er komen Urker collega’s een kijkje aan boord nemen. Van Slooten leidt ze graag rond. De kotter is ronduit een plaatje.

Vanuit de fraaie brug gaat het via het tussendek – waar de schippershut is gesitueerd – naar de messroom/kombuis in de voorpiek. Het Poolse timmerbedrijf Drew Nauta heeft met gebruik van veel eikenhout een visitekaartje afgegeven. Alle bemanningsverblijven zijn aan bakboord gesitueerd, met aan het eind van de lange gang een grotere hut voor de Filipijnen. Ondanks wisselbemanning heeft elke opvarende zijn eigen kooi. Vanuit efficiency wordt er continu gevist. In de enquête van VisNed over dit onderwerp wijst Quotter op de vangstrechten die leidend zijn.

De visverwerking is langszij aan stuurboord, met een uitgekiende vangstverwerkingsinstallatie van de VCU. ,,Met twinriggen kunnen we snel scholbulk verwerken, terwijl we met flyshooten zoveel mogelijk soorten kunnen handelen: 18 soorten vis apart verwerken. Ja, hier is over nagedacht.’’ Straks komen er een sorteermachine en misschien ook stripmachine aan boord; de aansluitingen zijn al gemaakt.

Veel hydrauliekleidingen in de machinekamer.Veel hydrauliekleidingen in de machinekamer.

In de ruime machinekamer vallen de hydrauliekleidingen op. ,,Voor energiebesparing maken we gebruik van veel hydrauliek’’, verklaart Van Slooten. ,,De dubbele nettenrollen kunnen we bijvoorbeeld alle vier onafhankelijk van elkaar laten draaien.’’ Aan weerszijden van de degelijke ABC-hoofdmotor staan twee zware Mitsubishi-hulpmotoren, net als de Reintjes-keerkoppeling en schroefas allemaal geleverd door Padmos. ,,Die zijn separaat schakelbaar en kunnen onafhankelijk van elkaar het hele visserijbedrijf handelen.’’

De engineering van het hydraulieksysteem is van Couperus, terwijl de uitwerking in Polen werd uitbesteed aan het bedrijf HP Tech. Voor de elektrische installatie is dezelfde systematiek gevolgd: engineering door Piet Brouwer Elektrotechniek en als bouwpakket afgeleverd in Polen voor installatie onder regie van projectmanager Kees Visser door het bedrijf E-Plus. Het main switchboard is ondergebracht in een aparte control room boven de machinekamer.

Achterkant van de VCU-vangstverwerkingsinstallatie.Achterkant van de VCU-vangstverwerkingsinstallatie.

De VCU is één van de grootste toeleveranciers op de ‘Polar’. Naast de vangstverwerkingsinstallatie zijn ook de Osey-lieren en nettenrollen van Urker makelij. Waar eerder de keuze viel op Scantrawl is net als op de UK 151 het flexibele winchcontrolesysteem nu van de combinatie VCU/Marble Automation. Marble tekenende ook voor het (handmatig bediende) energiemanagement display en in samenwerking met Straathof voor een eigen cruisecontrol. De VCU leverde eveneens de twee ijsmachines en visruimkoeling. Na aankomst in Harlingen werd de UK 150 ook door de VCU ingetuigd.

Langer en smaller

In 2010 liet Van Slooten in eigen beheer in Polen zijn UK 153 bouwen, net als nu bij cascobouwer Nauta Hull en afgebouwd aan de kade bij Globaltic Marine in Gdynia. Die kotter vormde het uitgangspunt toen Quotter in de zomer van 2016 besloot nieuw te gaan bouwen. Beide schepen zijn ontworpen door Ove Kristensen van de Deense werf Vestvaerftet. Beide schepen zijn 339 GT, het Nederlandse maximum om in Het Kanaal te mogen flyshooten. De UK 150 is in vergelijking met de UK 153 wel 3,50 meter langer (32 meter), en is met het oog op het tonnage daarom met 8,70 meter breedte dertig centimeter smaller. Het visruim kan circa 1.300 kisten vis herbergen, ruim 400 meer dan de UK 153. De schroef – van Promarin – is groter: 3,40 meter. ,,Ove heeft de vorm van het onderwaterschip zo aangepast dat we met hetzelfde vermogen sneller lopen, 9,5 tot 10 mijl moet mogelijk zijn.’’

Pieter Louwe van Slooten.Pieter Louwe van Slooten.

De tewaterlating van de UK 150 vond vorig jaar augustus plaats. Namens Quotter werd door superintendent/walmachinist Henk van der Plas van W. van der Zwan technisch toezicht op het nieuwbouwproject in Polen gehouden. De constructie- en 3D-tekeningen werden gemaakt door NED Project.

Quotter heeft nog een Kanaalvergunning in de la. En meer dan voldoende quota. Dus ja, er wordt volgens Van Slooten voorzichtig uitgekeken naar een vervolgopdracht. Het staat volgens Van Slooten niet vooraf vast dat die ook weer gebouwd gaat worden in Polen, waar nu trouwens nog het zusterschip SC 10 ‘Amrumbank’ (voor de gebroeders Jacob en Willem Snoek) van de UK 150 op stapel staat. Ook Nederland wordt als optie genoemd. ,,Want waar je ook kijkt, overal in Europa is het druk op de scheepswerven en is er sprake van uitloop. Vooral bij cascobouwers.’’


Het Urker nummer 150

De cirkel is rond

URK - Op donderdag 3 augustus 1882 wordt de 28 ton grote schuit van Lubbertje Kramer (alias Bubbe) ingeschreven als UK 150 ’De Vrouw Klaasje’. Lubbertje is geboren in 1834 en is getrouwd met Klaasje Molenaar in 1862. Uit hun huwelijk worden acht kinderen geboren, drie jongens en vijf meisjes. In 1916 wordt de oude schuit verkocht en is het nummer vrij. De nazaten komen we tegen bij andere nummers. Het nummer 150 wordt tot 1961 gevoerd door andere families en is dan tot 2017 weer vrij.

Wat heeft dit te maken met Quotter? Een van de eigenaren is Klaas Post (FishCon). Via zijn moeder, Tiemetje Post-Kramer (1924-2003), komen we bij Lub (van Jan van Bubbe) Kramer (1891-1970) en dit was een kleinzoon van eerstgenoemde Lubbertje Kramer. Als we de lijn via Klaas Post zijn vader langsgaan komen we honderd jaar terug bij de gebroeders Jacob, Klaas en Geert Post die toen met de UK 148 visten. Het is mooi om te zien dat na meer dan een eeuw deze nummers weer terug zijn bij een nazaat.

Uitbreiding

URK - Quotter breidt niet alleen uit met de nieuwe UK 150, maar ook met de UK 153 ‘Lub Senior’. Zeevisserijbedrijf Orion BV van directeur Pieter Louwe van Slooten is namelijk met de UK 153 ingestapt. De Quotter Holding kent nu drie aandeelhouders: FishCon, W. van der Zwan en Orion.

UK 147 ‘Morgenster’ (ex-GO 31)
UK 148 ‘Lunar’ (ex-KW 42)
UK 149 ‘Stella Maris’ (ex-UK 243)
UK 150 ‘Polar’
UK 151 ‘Stellar’ (ex-VA22F)
UK 152 ‘Solar’ (ex-UK 292/SL 7)
UK 153 ‘Lub Senior’