Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Kotters naar eigen ontwerp, type 'Jan Luijt'

Dubbel feest voor Den Oever

WIERINGERWERF – Twee Wieringer nieuwbouwkotters tegelijk bouwen en in de vaart brengen is een dubbel feest voor Den Oever. Hoofdaannemer Luyt is trots op het huzarenstukje om de garnalenkotters bijtijds voor het Wadseizoen op te leveren, een half jaar na aankomst van de casco's bij de werf. Voor het eerst ook van a tot z een eigen Luyt-ontwerp, genoemd naar grondlegger wijlen Jan Luijt. Belangrijkste eis van de opdrachtgevers: een diepgang van maximaal 1,70 meter.

De WR 12 en WR 212 zijn identiek. Lengte: 23,90 meter, breedte 6,40 meter en holte 2,50 meter. Op het oog is alleen de kleurstelling anders. Op details blijken er meer kleine verschillen te zijn. De WR 12 heeft een extra jumper en een aparte schippershut, de WR 212 een extra dekwaspomp, camerabewakingsysteem en vloerverwarming. Op de boeg van beide kotters pronkt het Wieringer wapen.

Aantrekkelijke korting

Hoe kom je aan een dubbele nieuwbouwopdracht? Gerard Kranendonk gaf de aanzet. Vanwege bijzonder goede verdiensten in de garnalenvisserij was hem al meerdere malen gevraagd zijn WR 12 te willen verkopen. Aanvankelijk hield Kranendonk de boot af. Maar toen bleek dat de kotter goed geld waard bleek te zijn, stapte Kranendonk op een vrijdag in oktober 2016 toch bij Machinefabriek Luyt binnen met de vraag naar nieuwbouw. Verkoper Patrick Koopman vond die vraag eerst maar onzin, in 2002 had Luyt immers de 'oude' WR 12 gebouwd. Nog altijd een prima schip. Twee weken later kwam Kranendonk echter weer langs, en begreep Koopman dat er geen zee te hoog leek. Kranendonk wilde investeren in de toekomst met een nieuw schip met in de eerste plaats een diepgang van niet meer dan 1,70 zodat hij droger kon vissen.

Ondertekening van de opleveringsprotocollen in restaurant De Dikke Bries, waarmee de overdrachten door Jacoline Luijt aan de families Kranendonk en Van der Burg bezegeld werden. Buiten volgde het wisselen van de vlaggen. Vervolgens werd de WR 12 gedoopt door Emma Kranendonk, dochter van schipper-eigenaar Gerard en Riemke Kranendonk. De WR 212 werd gedoopt door Joost van der Burg (zoontje van Rik), samen met zijn oma Ans. Oud-visserman Koos Boersen en zijn team van De Dikke Bries zorgden voor een perfecte receptie in maritieme stijl.Ondertekening van de opleveringsprotocollen in restaurant De Dikke Bries, waarmee de overdrachten door Jacoline Luijt aan de families Kranendonk en Van der Burg bezegeld werden. Buiten volgde ...

Toen Koopman ging rekenen viel de totaalprijs evenwel wat tegen. Omdat Luyt op dat moment ervaring had met de bouw van een dubbele opdracht voor Marisa Fisheries (twee twinriggers voor Suriname) en de besparing die dat bleek te geven, werd ook Kranendonk het aantrekkelijke voordeel van twee identieke garnalenkotters voorgerekend. ,,Nee, niet twee voor de prijs van één, maar het scheelde niet veel'', vertelde Koopman zaterdag bij de overdracht.

Gerard Kranendonk ging vervolgens fanatiek op zoek naar een tweede investeerder. Collega's reageerden best enthousiast, er volgden ook gesprekken. Maar het was zijn schoonvader Rein van der Burg die een zeer serieuze kandidaat bleek te zijn. Van der Burg had al een koper voor zijn WR 212 (naar Harderwijk) en elders een offerte voor nieuwbouw opgevraagd. Op zaterdagmorgen 22 januari kwam Rein van der Burg langs, draaide er niet omheen en nauwelijks tien minuten later had een verbaasde Koopman een dubbele opdracht in de portefeuille.

Wieringer bodem

De WR 12 en WR 212 zijn met recht van eigen Wieringer bodem. Het design is door Luyt volledig in eigen beheer ontworpen, van de hand van Peter Jeeninga, en samen met Gaastmeer uitgewerkt. Naast de diepgang waren de eisen van de opdrachtgevers: een pracht skuut met een open kont. Met het oog op de diepgang zijn de Wieringer nieuwbouwers relatief breed en is de benedendeks lier in het voorschip geplaatst.

Van het ontwerp is een snijpakket gemaakt, waar scheepswerf Gebr. Buijs fraaie casco's van 65 ton staal van maakte. In de strakke lijnen is te zien dat Buijs veel ervaring heeft in de jachtbouw. Kenmerkend voor het uiterlijk zijn volgens Jacoline Luijt en Patrick Koopman: de mooie kop met waaier, een strak stuurhuis met opvallende raampartij, opvallende siermast uit de keuken van Luijt en veel rvs. ,,Veel tijd en energie is gestoken in het ontwerp, materiaal en technische vernieuwingen, die het vissen beter en veiliger maken.''

Lier benedendeks op het voorschip.Lier benedendeks op het voorschip.

De Wieringer nieuwbouwers zijn de eerste schepen met door Luyt nieuw ontwikkelde rvsankerlieren. De rvs-jumperlieren zijn buiten geplaats en de schepen hebben onder andere rvsvisblokken, rvs-potdeksels, een rvs-werkdek en rvs-stagpoten. Mede door de grotere vertraging in de keerkoppeling en een vijfbladsschroef van 1,40 meter heeft de elektronische CAT C12-hoofdmotor een lager brandstofgebruik. Er is alles aan gedaan om een lager geluidsniveau te creëren door betere isolatie. ,,De schepen zijn bijna geruisloos'', aldus Koopman.

Trots

Eind oktober kreeg Den Oever een attractie van formaat in huis, toen de twee casco's voor afbouw bij Luyt voor de deur werden geparkeerd. Uit voorzorg op het terrein tegenover de machinefabriek, omdat er door het dijkversterkingsproject op de haven en kade hinder werd verwacht. Nooit eerder kreeg Luyt zoveel bezoekers langs het bedrijf om een kijkje te nemen bij de nieuwbouw. Rond Sinterklaastijd werden de schepen helemaal in krimpfolie ingepakt, zodat onder het tentzeil doorgewerkt en geschilderd kon worden. Het hoogtepunt in bezoekersaantal was half april toen de schepen op een dieplader met grote precisie naar de haven werden gereden en met twee enorme hijskranen van KTF in verhet water getakeld werden.

Caterpillar voert de boventoon in de machinekamers.Caterpillar voert de boventoon in de machinekamers.

,,Voor ons is de bouw van deze twee Wieringer garnalenkotters een bijzondere opdracht en vooral ook een eer. Het is de eerste keer in ons bestaan dat we de schepen helemaal in eigen beheer hebben ontworpen en dat we als hoofdaannemer dus verantwoordelijk zijn voor het hele traject van ontwerp tot aflevering. Het is dan ook niet zomaar dat we deze schepen de typenaam 'Jan Luijt' hebben meegegeven. Naar de grondlegger van dit familiebedrijf'', aldus Jacoline Luijt. ,,Met de overdracht is de bouw afgerond en kunnen de schepen naar zee. Om het op z'n Wierings te zeggen: op zoek naar een bult garnalen. Ik voel me trots en bevoorrecht dat ik - als Wieringse - hier mag staan met de mensen om me heen die de bouw van deze twee Wieringer garnalenkotters op Wieringer bodem hebben gerealiseerd. Twee schepen tegelijkertijd afbouwen in zes maanden tijd is een knappe prestatie. Afgelopen week is er proefgevaren en proefgevist en het klopte allemaal. De tests zijn allemaal geslaagd en de schepen zijn goedgekeurd door SI.

Het klassificatiecertificaat en de visgunning zijn binnen. De schepen kunnen naar zee. En dat alles in samenwerking met een groot aantal toeleveranciers van Wieringen, de Wieringermeer en van iets verder weg. Dank ook aan hun betrokkenheid en grote inzet. Dat mag ook wel eens gezegd worden.''

Toeleveranciers

Luyt Groep/Gaastmeer Design (engineering/tekenwerk), Gebr. Buijs (casco), Luyt Groep (Cathoofdmotor C12, twee Cat-generatorsets, Cat-havenset, Jensengasolieseparator, Desmi-pompen, Speck-hydrofoor), Van Stigt (ZFkeerkoppeling met een reductie van 7:1), ProMarine (schroef/tunnel), Polar (koeling/ijsmachine), Schrier (timmerwerk), De Greef (sanitair/loodgieterswerk), Tijsen (elektra), De Boer RVS (vangstverwerking), Radio Holland (brugapparatuur), Couperus (hydrauliek), Den Breejen (schilderwerk/ conservering), Van Erp (brandblussysteem), Polywaard (polyester), Wigo (ramen), CIV Den Oever (tuigage), VCU (weegschaal) en Wortelboer (ankerketting/anker).