Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Nieuwe SC 28 ‘Ora et Labora’ van vier compagnons uit Zoutkamp en Urk

‘Dit is precies wat we bedoelen!’

LAUWERSOOG - ,,Dit is het schip zoals wij het in het hoofd hadden’’, zegt schipper Andries de Vries (43) over de nieuwe hekkotter SC 28 ‘Ora et Labora’. ,,We vissen hoofdzakelijk met de borden. Dan is het mooi om alles achterop te kunnen doen. Daar hebben we een ruim werkdek. Afhankelijk van het weer vissen we met vier netten op kreeftjes danwel met twinrignetten op schol. Op zee kunnen we makkelijk omschakelen, want de nettenrollen kunnen we splitsen. Heel praktisch allemaal.’’

De SC 28 is een Duitse Eurokotter (lid van de genossenschaft Elsfleth onder leiding van Dieter Hullmann), het casco is gebouwd in Polen, de afbouw vond plaats bij de Deense hoofdaannemer Vestvaerftet in Hvide Sande, belangrijke onderaannemers komen uit Urk. Opdrachtgever/ eigenaar is Oostzee BV met vier even grote aandeelhouders: vader en zoon Jelle en Andries de Vries (Urk) en vader en zoon Hendrik en Onno Nienhuis (Zoutkamp). Nienhuis Beheer is de financier van Oostzee BV. De bedoeling is om de vangsten in Lauwersoog te lossen en te laten sorteren. De MSC-schol gaat naar Neerlandia (op basis van de gemiddelde scholprijs bij Visveiling Urk) en langoustines gaan naar Weerstand Foods. De bijvangst wordt via de klok op de afslag van Lauwersoog verkocht.

Half oktober kwam de SC 28 in de vaart. Niet de meest gunstige periode, want de visserij voor een Eurokotter wordt in het najaar minder. Het zomerhalfjaar is normaal gesproken het hoogseizoen. Tussen de buien door zijn onder andere twee overweekse reizen gemaakt. Mede dankzij de goede visprijzen zijn tevreden besommingen gemaakt. Vorige maand organiseerde de familie De Vries een besloten bezichtiging aan boord voor de Urker familie, voor de familie Nienhuis plus relaties volgt rond de Kerst nog een kleine happening.

Foto: Frederika Meinema - Lossen aan de kade in Lauwersoog. Het gros van de vangst gaat naar Urk.Foto: Frederika Meinema - Lossen aan de kade in Lauwersoog. Het gros van de vangst gaat naar Urk.

Verrassend

Jelle en Andries de Vries visten sinds 2001 met hun SC 28 ‘Lummetje’, een in 1990 gebouwde Eurokotter. Om plannen voor een grote revisie met een vernieuwd visruim en hermotorisering te verwezenlijken bleek een dikke investering nodig te zijn. Was dat wel wijs? Het waren crisisjaren in de visserij en banken stonden dus niet te springen, realiseerden vader en zoon De Vries zich.

Nieuwbouw van de UK 200 zette de familie De Vries vier jaar geleden op het spoor van de investeerders Hendrik en Onno Nienhuis. Laat maar komen voor een gesprek, moet Nienhuis enthousiast gezegd hebben toen eerst makelaar Hoekman en accountant Vivan met Zoutkamp belden. Allerlei ideeën gingen over tafel, over de financieringsconstructie en het ontwerp: een verlengde UK 200 (twee spanten extra), afbouw van een voorraad-casco tot een nieuw ontwerp hekkotter. Het werd het laatste. Hendrik Nienhuis hakte de knoop door, nadat zich in 2016 een koper meldde voor de voormalige SC 28 in de persoon van Frits van Dellen (LO 28).

Jelle de Vries: ,,We wilden graag een wat forser schip met grotere tunnel. Voor de stabiliteit een robuust vaartuig. Een schetsje zagen we bij Noordover aan de wand. Onze wensen hebben we neergelegd bij Ove Kristensen van de Vestvaerftet. Het is verrassend hoeveel ruimte er aan boord is, vooral omdat de kotter 6,70 meter breed is. Met de lengte blijven we binnen de 24 meter. Achter liggen we 3,80 meter diep. Echt, dat het zo’n mooi scheepje zou worden had ik niet durven denken. We zijn er erg ‘groos’ op.’’

De Vestvaerftet had en heeft het druk, maar bleek toch een gaatje te hebben om tussendoor zelf nog een Eurokotter af te kunnen bouwen. ,,Daar zijn we gelijk op ingesprongen. Door de drukte is het jammer genoeg wel een paar maanden uitgelopen. Dat zagen we bij de cascobouwer in Polen al aankomen. Maar als we een andere keuze voor afbouw hadden gemaakt had het allemaal nog langer geduurd. We hebben een aantal weken in Hvide Sande doorgebracht bij de Vestfaerftet, een kleinschalige werf, heel gemoedelijk, zeer netjes en goed georganiseerd.’’

Foto: Frederika Meinema - De brug is ingericht door het team van Meindert Jan de Boer. De kleurstelling is gekozen door schippersvrouw Joke de Vries-Bakker.Foto: Frederika Meinema - De brug is ingericht door het team van Meindert Jan de Boer. De kleurstelling is gekozen door schippersvrouw Joke de Vries-Bakker.

Bouwbegeleiding

Voor de bouwbegeleiding – van a tot z - werd Herbert Westerwal in de arm genomen. ,,Zelf zijn we niet al te technisch, dan is het fijn dat je een goede adviseur aan je zij hebt. Herbert is gepokt en gemazeld in de buitenlandse scheepsbouwwereld. Die weet wat er te koop is, en heeft zichzelf dus ook terugverdiend.’’ Westerwal bemiddelde in verleden tot tevredenheid voor de familie De Vries. Toen hij twee jaar geleden gebeld werd met de vraag of hij kon en wilde helpen, was zijn reactie: Ja, graag. ,,De SC 28 is een compleet nieuw concept, ook voor de Vestvaerftet. Een hartstikke leuke klus dus. Het is de eerste hekkotter, waarmee als het moet ook gebokt zou kunnen worden. De Zoutkampers wilden er hoe dan ook gieken op hebben om garnalenvisserij als alternatief achter de hand te hebben’’, aldus Westerwal.

Foto: Frederika Meinema - Machinekamer met een Mitsubishi-hoofdmotor, John Deere-hulpmotoren en een Masson-keerkoppeling.Foto: Frederika Meinema - Machinekamer met een Mitsubishi-hoofdmotor, John Deere-hulpmotoren en een Masson-keerkoppeling.

Hendrik Nienhuis (82) zegt: ,,’t Is een fraai bootje geworden. Vijf jaar terug was het nog crisis in de visserij. Toen we samen serieus in gesprek kwamen bleek dat een topjaar te worden. Anno nu vallen de visvangsten weer tegen. Wij hebben daar gelukkig niks over te zeggen. Maar er zal straks na de lastige wintermaanden wel besomd moeten worden natuurlijk met zo’n nieuw vaartuig. Ik vind het nooit zo gezond om het vooral van de prijs te moeten hebben. Waarom wij erin gestapt zijn? Dat is vrij simpel. Bij de bank krijg je nul procent rente, en misschien moet je straks wel toebetalen als je vermogen hebt. Van de aandelenmarkt hebben wij geen verstand. Daarom investeren we liever in een branche die we kennen. Van de visserij denken we niet alleen een beetje verstand te hebben, maar we hebben daar bovendien plezier in. Zeg nou zelf: wat moet je nu bijvoorbeeld met aandelen Microsoft ofzo? We verkiezen het om in zee te gaan met betrouwbare mensen. Dan heb je meer kans op rendement. Met een nieuw schip hoeft dat niet tegen te vallen, die zijn ook redelijk waardevast. Jelle en ik kennen elkaar al langer, omdat we verschillende jaren Oostzeekabeljauw tegen kabeljauw hebben geruild, je merkt dan snel wat voor vlees je in de kuip hebt. Voordat er nu meer vissers zijn die het idee krijgen om ons te willen bellen, zeg ik nu wel: ’t Is mooi zo met de SC 28. We kunnen niet al te ver meer vooruit kijken.’’

Foto: Frederika Meinema - Via de kombuis naar de kooien in de voorpiek.Foto: Frederika Meinema - Via de kombuis naar de kooien in de voorpiek.

Bedrijven

Nog niet genoemde leveranciers en relaties: nautische apparatuur (De Boer Marine, Urk), vangstverwerkingsinstallatie (Noordover, Urk), schroef en tunnel (Sip Marine, Drunen), Dyneema- lijnen en visborden Thyboron Trawldoors type 11 (Visserijconsult Jaap Vlaming, Texel), Masson-keerkoppeling (ADS van Stigt, Gorinchem), tuigage (Nettenmakerij Urk), afstandsbediening motor/koppeling (Integron, Zwijndrecht), lieren, hydrauliek en trawlcomputersysteem (A/S Scan, Hvide Sande), Mitsubishihoofdmotor S6A3 (West Diesel, Esbjerg), elektrotechniek (Vest- El, Hvide Sande), casco (PTS Shipyard, Polen), Gebr. Sluyter (verzekeringen), smeer- en hydrauliekolie (Den Hartog, Groot Ammers) en klassebureau (Bureau Veritas in opdracht van BG Verkehr).