Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Nieuwe WD 3 'Tilly' naar thuishaven Kilmore Quay

Degelijk uitgevoerd binnen de grenzen

DEN OEVER – De nieuwe boomkorkotter WD 3 'Tilly' is vorige week door Machinefabriek Luyt overgedragen aan de Ierse broers O'Flaherty. ,,Binnen onze beperkingen is het maximale eruit gehaald'', zegt mede-eigenaar Denis O'Flaherty.

Denis (62) is de oudste van zes broers O'Flaherty. Vier daarvan bestieren de in het Ierse Kilmore Quay gevestigde rederij en twee de eigen vishandel van de familie, Saltees Fish. Inclusief de nieuwe WD 3 hebben de broers nu 19 vissersschepen in de vaart, waarvan elf voormalige Hollandse boomkorkotters zijn en voormalige Hollandse flyshooter (de ex-UK 135).

CEO Denis en de ‘overstoombemanning’. Met van links naar rechts John O'Flaherty, Sean Thomas Hilliard, Denis O'Flaherty en schipper John Bennett.CEO Denis en de ‘overstoombemanning’. Met van links naar rechts John O'Flaherty, Sean Thomas Hilliard, Denis O'Flaherty en schipper John Bennett.

De WD 3 'Tilly' is vernoemd naar moeder O'Flaherty (87). Dat de rederij voor de bouw ervan in Den Oever uitkwam is geen grote verrassing, gezien de goede relatie die de broers sinds 1993 met Luyt hebben. ,,In 1993 kregen we de eerste Luyt-lier, en inmiddels zijn daar vijf bijgekomen. Ook hebben we hier onder meer de refit van de WD 1 'Willy' laten uitvoeren'', aldus O'Flaherty, die als technisch directeur en 'CEO' van het familiebedrijf de laatste maanden nauw bij de nieuwbouw betrokken was, samen met schipper John Bennett.

Vergeleken met de flyshooters/twinriggers die recent voor Nederlandse opdrachtgevers in de vaart zijn gekomen of nog komen, oogt de WD 3 'simpel' of beter gezegd 'basic' en degelijk. Voor de broers voldoet de boomkorkotter echter precies aan hun wensen. O'Flaherty wijst op de beperkingen bij de bouw. ,,Er was absoluut niet meer dan 122 GT beschikbaar voor ons. In andere omstandigheden hadden we wellicht een iets groter schip laten bouwen, maar binnen onze grenzen is het maximale eruit gehaald. We zijn er blij mee. De proefvaarten gingen erg goed. We zijn benieuwd naar de beoogde efficiency in de praktijk!''

Groepsfoto met de bemanning en personeel van Luyt, Tijsen (elektra) en Schrier (timmerwerk).Groepsfoto met de bemanning en personeel van Luyt, Tijsen (elektra) en Schrier (timmerwerk).

Groot werkdek

De door Gaastmeer Yacht Design, Naval Architecture & Engineering in samenwerking met Luyt ontworpen WD 3 meet 122 GT, is 26,05 meter lang en 6,75 meter breed, met een holte van 3,10 meter en een diepgang van circa 4,30 meter. De hoofdmotor is een Mitsubishi S6R2-T2MPTK van 324 kW bij 1.350 toeren. De reductiekeerkoppeling is een Masson Marine type MM W7400 RCA (10,594:1) voorzien van een PTO waarop de hydrauliekpomp bevestigd is. De 2.700 mm schroef en straalbuis zijn van Promarin. De WD 3 kan 22,6 kuub gasolie meenemen.

De twee hulpmotoren bestaan elk uit een Mitsubishi 6D16-TE2 met een 120 kVA generator. In de lierruimte staat in verband met de regelgeving een extra Caterpillar C2.2 met 18 kVA generator geplaatst, speciaal om de brandpomp te kunnen voeden die de brandslangen van water voorziet in geval van brand. Om aan de hoge stabiliteitseisen te voldoen en een betere gewichtsverdeling te verkrijgen is ervoor gekozen om de vislier voorin in het nettenruim te plaatsen. Hierdoor is voor de lengte van het schip een relatief groot werkdek ontstaan, met voldoende ruimte om de 10 meter vistuigen te bergen.

De WD 3 is een vrijwel geheel Hollands fabricaat, maar de apparatuur in de brug komt van de Ierse leverancier i-Fish Marine Electronics.De WD 3 is een vrijwel geheel Hollands fabricaat, maar de apparatuur in de brug komt van de Ierse leverancier i-Fish Marine Electronics.

Slecht weer

In de voorlaatste week van het verblijf in Den Oever werd de nieuwe kotter uitgekamd door de Ierse scheepvaartinspectie. Vorige week donderdag is de WD 3 vertrokken. Het late vertrek van de WD 3 uit Den Oever – met een kleine tussenstop in Den Helder - naar de thuishaven had deels te maken met het getij in zuidoost-Ierland. Door dit getij en stroming, de smalle havenmond en de rotsen is Kilmore Quay geen makkelijke haven om binnen te varen. Afgelopen weekend waren de omstandigheden gunstig om binnen te komen met het nieuwe schip.

Een hoofdrol in de machinekamer voor Mitsubishi.Een hoofdrol in de machinekamer voor Mitsubishi.

Het weer gedurende de overstoom was echter bar slecht. Schipper Bennett stond op het punt om te gaan schuilen, maar hij en de familie konden het niet over hun hart verkrijgen om de wachtenden in Kilmore Quay teleur te stellen. Bovendien was het ook een goede test. Precies volgens planning kwam de nieuwe aanwinst zondagmiddag om 16.00 uur aan in de thuishaven, waarvan letterlijk de hele bevolking was uitgelopen om het schip welkom te heten en toe te juichen. Na de officiële overdracht vorige week donderdag in Den Oever vond in Kilmore Quay met bijwoning van een kleine delegatie van Machinefabriek Luyt ook nog een vlagwisseling plaats. Naar verwachting zou de WD 3 deze week met de visserij aanvangen.

De visserijvloot van de gebroeders O'Flaherty is aanzienlijk, maar de nieuwste aanwinst is de eerste kotter die de broers nieuw laten bouwen. O'Flaherty: ,,De WD 3 is een uitbreiding. Als die goed bevalt, dan laten we hier in Den Oever nog een nieuwe bouwen, ter vervanging van een ouder schip.''


Leveranciers

Aan de bouw van de WD 3 werkten naast hoofdaannemer Luyt en cascobouwer IBIS in Burgum mee:

Gaastmeer Design/Luyt (ontwerp), Padmos (Mitsubishi hoofdmotor en hulpmotoren), ADS Van Stigt (reductiekeerkoppeling), Promarin (straalbuis/schroef), IHC (schroefas-seals), Couperus (hydrauliek/boegschroef/stuurmachine), Polar (visruimkoeling, scherfijsmachine voor zeewater-ijs en airco), De Boer RVS (vangstverwerker), Tijsen (elektrische installatie), Schrier (timmerwerk), De Greef Installatie (sanitair/loodgieterswerk), i-Fish Marine Electronics uit Kilkeel, Ierland (brugapparatuur), Desmi (pompen), Blokland (beunkoelers), Den Breejen (schilderwerk), CIV Den Oever (tuigage en diverse visserijbenodigdheden), Van Erp (blusinstallatie), Hora/Wigo (ramen), Houtkooper (isolatie, uitlaten), Intergron (motor/lierbediening), CC Jensen (filters), Wortelboer (anker/ketting), JVS (geluidsprognose) en KTF Harlingen (hijsen casco).