Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
HD 42 ‘Grietje Cornelia’ maakt lange reizen op vis

Content met schip en rendement

DEN HELDER – Nieuwe-diep is een nieuwe multipurpose kotter rijker: de HD 42 ‘Grietje Cornelia’. Schipper-eigenaar Frank Oosterman (40) kan ermee op garnalen, op kreeftjes en op vis. Oosterman en zijn ploeg vissen al enkele maanden volop met het door SRF afgebouwde schip. Tijd voor een kennismaking.

Nee, een foto met de complete bemanning zit er niet in. Het is vrijdag 20 september. De HD 42 ligt voor de afslag van Den Helder. De kotter is net twaalf dagen weg geweest en de opvarenden genieten van een paar dagen rust. ,,We varen best druk’’, zegt Oosterman. ,,Maandag gaan we weer uit. Aan ploegenwissels doen wij niet.’’ Hij zit die vrijdag gezellig in de ruime brug aan de koffie, met z’n vader, ook Frank Oosterman geheten. Oosterman senior (65) regelt alle walzaken.

Frank Oosterman (tweede van rechts) met geheel links Oosterman senior en verder Jan Poel en Peter Kraak van de BRA 5 en opvarende (stage) Marcel van Veen. Marcel is een zoon van Maarten van Veen van de WR 129, die weer een oom van Oosterman is.TIFrank Oosterman (tweede van rechts) met geheel links Oosterman senior en verder Jan Poel en Peter Kraak van de BRA 5 en opvarende (stage) Marcel van Veen. Marcel is een zoon van Maarten van ...

Die ochtend is de vis verkocht in Den Helder. Oosterman is niet ontevreden over het uiteindelijke resultaat van de visreis, die begon om de oost ‘boven de windmolens, tegen ’t koraal’ en eindigde westelijker, bij Cley Deep. ,,Het weer was niet best, maar meer dan een dag visverlet hebben we niet gehad.’’

Het is een twinrigreis op schol en zwartvis geweest. Halverwege de lange reizen wordt tussendoor gelost op de vrachtwagen in Lauwersoog. ,,We gaan voor kwaliteit. Daarvoor worden we vaak beloond met iets betere prijzen.’’ Garnalen zijn op dit moment niet aan de orde, en kreeftjes ook niet. ,,Daar heb ik met deze nieuwe kotter bewust voor gekozen; dat we kunnen omschakelen. Bij de vorige kotter was dat ook al zo.’’ Dat vorige schip was zijn eerste, de HD 42 van plaatsgenoot Iede de Vries, die Oosterman als jonge starter overnam.

Visruim met viskisten van Hollands Noorden.Visruim met viskisten van Hollands Noorden.

Dwars

Het valt niet te ontkennen dat de bouwtijd erg lang heeft geduurd. De vertraging ontstond al bij de bouw van het casco bij IBIS in Burgum (aanvankelijk zou dat bij Padje in Waterhuizen zijn), en dat is op de afbouwwerf SRF zeker niet meer ingehaald. Oosterman heeft bewust voor de Harlinger werf gekozen, met de aldaar afgebouwde WR 289 als een voorbeeld, zoals ook het ontwerp van de in Denemarken gebouwde UK 200 een voorbeeld was, en de voormalige en naar Duitsland verkochte ZK 2 en de GRE 37, beide bij Welgelegen gebouwd. ,,Het is uiteindelijk allemaal erg mooi geworden. Onze kotter is nu de grootste van dit rijtje.’’

Oosterman geeft graag een rondleiding, en wijst allereerst op het ruime werkdek en de vangstverwerkingsinstallatie. ,,Alle rvs is van Melle de Boer.’’ De band staat dwars in plaats van in de lengte. Met drie man is er goed te werken, volgens Oosterman, en er is ook ruimte genoeg voor als er ooit weer eens een garnalenketel en andere benodigdheden voor de garnalenvisserij aan dek moeten komen. Het visruim is ruim, met ‘stortkeeën’ ook van De Boer. De machinekamer en de bemanningsverblijven onderdeks zijn ruim en luxe uitgevoerd.

Visruim met viskisten van Hollands Noorden.Visruim met viskisten van Hollands Noorden.

Wie Oosterman graag wil noemen is Herman Haaima, die in onderaanneming van SRF veel installatiewerk heeft gedaan, waaronder het plaatsen en uitlijnen van de lieren en het plaatsen van de geleide- en hangerblokken. In de lierkast van de HD 42 staan acht losse lieren. Op het achterdek staat nog een lier voor de middenlijn. Alle lieren zijn geleverd door Couperus, die ook de hydrauliek verzorgde. En natuurlijk moet bouwbegeleider Herbert Westerwal van Westcoasting genoemd worden. ,,Die heeft heel wat kilometers gemaakt!’’

Jan Poel van de BRA 5 komt binnenwaaien, gevolgd door zijn zwager Peter Kraak, ook BRA 5. Natuurlijk zijn er al meer collega’s komen kijken. ,,We gaan hier in Den Helder heel goed met elkaar om’’, wil Oosterman graag kwijt. Goedkeurende blikken en gemompel alom. ,,Wat een lief spulletje!’’, klinkt het. Marcel van Veen (26) vaart stage op de HD 42 en komt buurten, en uiteindelijk blijkt ook tweede schipper Simon Stengs op het dek te scharrelen. Het wordt nog echt gezellig. Alleen opvarenden Leo de Graaf en Siemen Boersen ontbreken om een complete bemanningsfoto te maken.

Zuinig

De HD 42, vernoemd naar Frank’s vrouw Margriet, is een ontwerp van Ove Kristensen van de Deense Vestvaerftet. De kotter meet 23,65 bij 6,30 bij 3,50 meter. Oosterman: ,,We liggen lekker luchtig op het water.’’ Het kloppend hart is een door Haisma uit Harlingen geleverde Volvo Penta van 300 pk. Niet minder, maar zeker ook niet meer. ,,Ik heb geen zin in dat gezeur. Het plaatje klopt. We vangen misschien ietsje minder, maar de motor is ook erg zuinig en ik ben erg tevreden over het rendement.’’

Via de Masson keerkoppeling (1:11) wordt een schroef aangedreven van 2,10 meter. Straalbuis en de schroef komen van SIP Marine (Sipke Sjoukema). In de machinekamer staan tevens een JCB hulpmotor van 120 kvA en een Hatz havenset opgesteld.

Aan de bouw werkte verder mee (in willekeurige volgorde): Piet Brouwer (elektrische installatie), Radio Holland (brugapparatuur), SCH Scheeps- en interieurbetimmering (betimmering), Polar (koelinstallatie, zoutwaterijsmachine), ADS van Stigt (koppeling), Nettenmakerij Urk (netten), Luyt (nettenrol), Jaap Vlaming Visserijconsultant (visborden), VCU (tuigage, weegsysteem), HR Coatings (isolatie), Teerenstra (stralen), Den Breejen Noord (schilderwerk) en CIV Den Oever (diverse visserijbenodigdheden). De gasolie komt van Gulf. De verzekering van de HD 42 is ondergebracht bij JLT Netherlands BV in Rotterdam.

De nieuwe Nieuwedieper kotter zal voorlopig wel op de vis blijven. Oosterman: ,,Met de garnalen zie ik het niet meer gebeuren dit jaar, en waarschijnlijk volgend jaar ook niet. En met de kreeftjes is het momenteel net als met de garnalen: een beperkte afname door de handel.’’

Afgelopen zaterdagmiddag kwam de HD 42 binnen in Lauwersoog om te lossen. Vanwege het weer en de weersverwachting werd besloten te blijven liggen. Oosterman zou gisteren (donderdag) waarschijnlijk weer uitgaan.