Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
LNV-minister Schouten bezoekt garnalenvissers Lauwersoog

Containerramp heeft nog jaren gevolgen

LAUWERSOOG – LNV-minister Carola Schouten belooft de vissers te helpen waar ze kan bij de afhandeling van de containerramp met de MSC Zoe van begin januari. Bij opruimacties moet veiligheid wel voorop staan. Het is iedereen wel duidelijk geworden dat deze enorme ramp nog heel lang gevolgen zal hebben.

Minister Schouten bracht zaterdagmorgen een werkbezoek aan de onstuimige haven van Lauwersoog. In het Waddenpaviljoen ‘De Voormalige Noorman’ ging ze aan de statafel in gesprek met de garnalenvissers Robin Bouma (ZK 47) en Leo Visser (LO 8), de visserijbestuurders Sarah Verroen (VisNed) en Barbara Holierhoek (Ons Belang en Hulp in Nood), Lutz Jacobi (Waddenvereniging) en Geert Hoogerduijn (Waddenunit).

Staand overleg in Waddenpaviljoen ‘De Voormalige Noorman’.Staand overleg in Waddenpaviljoen ‘De Voormalige Noorman’.

Frustratie

Er leeft veel frustratie bij de visserij over de afhandeling van de ramp met de MSC Zoe, die begin januari niet minder dan 342 containers boven de Waddeneilanden verloor. Exacte locaties van de verloren en met sonar teruggevonden containers op de visgronden worden niet vrijgegeven, over de afhandeling van de schadeformulieren heeft nog geen visser wat gehoord en voor opruimacties van grondvuil worden vissers niet ingezet. Betrokkenen rond de berging hebben zwijgplicht.

,,Wij pleiten voor veiligheid, goede schadeafhandeling en zo spoedig mogelijk de zee schoonvissen! Vissers als oplossing van probleem’’, verklaren de visserijbestuurders Sarah Verroen en Barbara Holierhoek. Lutz Jacobi vestigt de aandacht op het drama van de plastickorrels uit de containers. ,,Dat kun je de natuur niet aandoen.’’

Betrokkenen lopen in dit dossier vast. Het ministerie van IenW/Rijkswaterstaat heeft een coördinerende rol en de verantwoordelijkheid voor veiligheid op zee en het beperken van vervuiling. Het ministerie van LNV, waar natuur en visserij onder vallen, draagt veel van de gevolgen in de praktijk. Daarnaast ligt de uitvoering van de bergingsoperatie bij de rederij in samenwerking met BMT, en zijn er nog regionale organisaties die in meer of mindere mate coördinerend optreden zoals het Bestuurlijk Wadden Overleg en de Veiligheidsregio Fryslân. Deze complexiteit maakt dat er grote behoefte is aan een pragmatische oplossing, bijvoorbeeld door middel van een toereikend fonds, waarbij de overheid als tussenpartij fungeert. Vanuit dit fonds zouden kosten voor opruimen en vergoedingen voor vuilvissen voorgefinancierd kunnen worden, waarna de overheid de zaak afhandelt met de rederij.

ZK 47

Op de steiger bij de ZK 47 heeft Robin Bouma enkele grote opgeviste speelgoedauto’s gezet. ,,Dankzij MSC hebben we nu wel een BMW’’, rijmt Bouma. Aan boord neemt de minister plaats in de schippersstoel. Bouma laat haar aan de hand van een powerpointpresentatie zien wat zijn ervaringen tot nu toe zijn. Op foto’s steken scherpe stukken containers uit zijn net en ligt het dek vol met opgevist rommel.

,,Dankzij MSC nu wel een (opgeviste) BMW.’’,,Dankzij MSC nu wel een (opgeviste) BMW.’’

Bouma schat dat hij tot nu toe zo’n 15.000 euro schade heeft ondervonden, bestaande uit kapot netwerk en vooral veel visverlet als gevolg van rommel in de netten. Zelf heeft hij drie containers of delen daarvan in kaart gebracht en met collega’s op de wrakken-app gedeeld. ,,Het is een risico om te vissen waar de containers liggen. Maar ik zal wel moeten, want daar tegen de botenlijn zijn nu de garnalen’’, zegt Bouma, die als buitenvisser graag met steviger kreeftnetten gericht op rommel op de zeebodem zou willen vissen. Nu wordt veel rotzooi geloosd via het zeefgat, dat gevoelig is voor scheuren. Koffers, campingstoelen, kleding enzovoort blijven haken.

Schouten prijst iedereen in de regio die de schouders eronder zet om de gevolgen van de containerramp te reduceren. Zij wil van vissers, bestuurders en natuurbeschermers horen waar ze in de praktijk tegenaan lopen. ,,Daarom ben ik hier. Ieder moet zijn rol oppakken. Maar als het allemaal te lang duurt, kom ik zelf in actie. Waar we kunnen willen we steun bieden. Want we moeten wel tempo houden’’, verklaart Schouten. Bij vertrek spreekt ze nogmaals haar dank uit.

Hoop en hartje

Robin Bouma is hoopvol gestemd dat er doorgepakt kan worden en laat de minister niet met lege handen vertrekken. Als aandenken overhandigt de Zoutkamper garnalenvisser haar een gevlochten hartje. Door hem opgevist. Afkomstig uit een container van de MSC Zoe.

De Nederlandse Vissersbond meldt dat er vanuit de visserij door negen bedrijven de afgelopen weken 14 schadeformulieren zijn ingediend.



Waddenfonds

Vissers kwamen direct na de ramp in actie om rotzooi uit de containers op te ruimen. Via het Waddenfonds werd een budget beschikbaar gesteld. Vorige week is van dat budget aan de vissers in totaal 42.000 euro uitgekeerd. Wadvissers kregen een vergoeding van 1.000 euro per dag, buitenvissers van 2.000 euro per dag.


Hoorzitting

Op woensdagmiddag 10 april organiseert de Tweede Kamer een hoorzitting om lessen te leren uit de containerramp. Er zijn in drie blokken 14 organisaties uitgenodigd voor het rondetafelgesprek. Namens de visserijsector is Vissersbondvoorzitter Johan Nooitgedagt aanwezig.


Veel respect

Tweet minister Carola Schouten: ,,Ik heb veel respect voor vissers, natuurliefhebbers en bewoners die nog dagelijks de gevolgen van de containerramp ervaren. Ik heb hen toegezegd te helpen waar we kunnen. Ook blijven we de gevolgen voor de natuur in de gaten houden.’’