Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Haven Den Oever reduceert uitstoot CO2

CIV Den Oever stapt over op ChangeXL

DEN OEVER – CIV Den Oever is voor de kottervloot en andere klanten die komen tanken aan het ponton overgestapt op de brandstof ChangeXL.

,,Met ChangeXL van Gulf Bunkering hebben wij een kwalitatief hoogwaardige brandstof die beter is voor de motoren en beter voor het milieu”, stelt bedrijfsleider Sander van Rijswijk van de CIV Den Oever. ,,Drie jaar geleden zijn we overgegaan van rode gasolie naar ultra-laagzwavelige diesel, ULSD. Met deze overstap werd de uitstoot van CO2 op onze vloot duidelijk minder. Voor de CIV had het ook als voordeel dat we daarmee een winterbestendige olie konden leveren, die bij lagere temperaturen niet vlokkerig wordt. Het is een logische vervolgstap om nu over te stappen naar ChangeXL; een product met meerwaarde.”

Pasje

Het gebruik van ChangeXL vermindert de uitstoot van CO2, NOx, roet en zwevende deeltjes aanzienlijk. ,,Op jaarbasis verkopen wij ongeveer 8 miljoen liter brandstof, voor het overgrote deel aan de visserij. De inzet van ChangeXL resulteert volgens berekeningen van Gulf’s moederbedrijf Finco in een vermeden CO2-uitstoot van 1.292 ton. Om die hoeveelheid uitstoot op te nemen zouden gedurende een jaar 64.600 bomen nodig zijn’’, aldus Van Rijswijk.

Gulf Bunkering levert ChangeXL als compleet product aan Den Oever. ,,In havens waar we met onze bunkerboten actief zijn, is ChangeXL verkrijgbaar met een speciale pas’’, vertelt salesmanager Alex Fehrman van Gulf Bunkering. ,,Aan het brandstofponton in de haven van Den Oever kunnen alle kotters en CIV-leden ChangeXL tanken, als men in het bezit is van een overvulbeveiliging aan boord. Men kan zelfs 24/7 tanken met een eigen pas.”

Schipper Ronald Hiemstra van Gulf Sigma (links) vervoert ChangeXL van Den Helder naar Den Oever. Rechts Jos Hoogesteger van CIV Den Oever, die verantwoordelijk is voor het ponton.Schipper Ronald Hiemstra van Gulf Sigma (links) vervoert ChangeXL van Den Helder naar Den Oever. Rechts Jos Hoogesteger van CIV Den Oever, die verantwoordelijk is voor het ponton.

Betaalbaar

Hoewel ChangeXL niet de oplossing is voor alle klimaatuitdagingen, is het volgens Fehrman een praktische, betaalbare ‘transitie-brandstof’ om onmiddellijk een verschil te maken.

,,De effecten van ChangeXL zijn gebaseerd op een mengsel van natuurlijke enzymen, ook wel bekend als biokatalysatoren. Dit unieke enzymconcentraat zorgt voor een moleculaire verandering van de brandstof, wat leidt tot een snellere en completere verbranding. De enzymen blijven door de hele brandstofketen werken; op deze manier reinigt ChangeXL brandstofsystemen van tanks tot motoren. ChangeXL breekt (condens)water dat aanwezig is in brandstof af, en voorkomt problemen met bacteriën, schimmels en gisten door ze te elimineren en op te lossen in de brandstof. Dit resulteert in schonere brandstof, schonere opslagtanks met minder sludge, een langere levensduur van de brandstofopslag, meer continuïteit en minder ongewenste uitval.’’