Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Groot feest in Zeebrugge bij doop Z 91

Cattoor is fier op zijn zwarte parel 'Franson’

ZEEBRUGGE - Hoewel het de vierde nieuwbouwer voor Vlaanderen in korte tijd is blijft een nieuwe boomkorkotter een bijzondere gebeurtenis. Rederij Longships had dan ook alles uit de kast gehaald om van de aankomst in Zeebrugge van de Z 91 ‘Franson’, het presenteren van het schip aan de zeer vele belangstellenden en de inzegening en doop op zondag 24 oktober een groot feest te maken.

Een heus ‘dweilorkest’ begeleidde de gasten die zonnige zondag naar de kade waar de Z 91 lag aangemeerd. Laat het toespraken houden maar aan de Vlamingen over. Eddie Cattoors schoonzoon Chris Cocquyt sprak als peter van de ‘Franson’, als bestuurder van rederij Longships en als opzichter op het nieuwbouwproject, van de kiel tot het topje van de mast. Hij bedankte eerst en vooral zijn schoonvader Eddie Cattoor, die terwijl hij al ‘op pensioen is’ met deze nieuwbouwer nog een hoogtepunt aan zijn visserijcarrière heeft toegevoegd.

Lof was er voor het team van Maaskant, met directeur Eric Moerkerk (35) en commercieel manager Jeroen van den Berg (35) als representanten van een jongere generatie aan het roer. ,,We hebben heel veel samengezeten en vergaderd. Ik had al bijna mijn eigen bureau te Stellendam. Een werkaanbieding heb ik ook gekregen van jullie, maar de vereiste om mijn hoofd kaal te scheren om in het kader te passen zag ik niet zitten…’’

Na het bedanken van iedereen die de Z 91 heeft gemaakt tot een vissersjacht en de bemanning die nu met het schip op vissenjacht moet, richtte Cocquyt zich tot de overheid: ,,Wij geven ons vertrouwen en zijn overtuigd van jullie inzet zodat we de visgronden kunnen blijven bevissen en dat we terug mogen aanlanden in de Europese havens. Vrijheid is blijheid en de zuurstof van het leven. Het overreglementeren is soms niet houdbaar voor de Vlaamse visser.’’

Ergonomie

De Z 91 is het zeventiende schip waarin de rederij sinds de oprichting in 1934 heeft geïnvesteerd (7 miljoen euro) en vervangt de Z 90 ‘Francine’, waarvoor een koper wordt gezocht. Cattoor stak de loftrompet over de bouwers, over bouwbegeleider en zijn opvolger als reder Chris Cocquyt, de dienst Zeevisserij, zijn financiële adviseurs en over de bemanning van de ‘Franson’. Hij schetste het bouwproces, dat begon in 2016 met de aankoop van extra tonnen en vangstrechten, onder meer door de aankoop van de N 116 van Zwertvaegher.

Cattoor raakt niet uitgepraat over het comfort en de ergonomie aan boord van het schip, dat volgens hem de benaming ‘zwarte parel’ die al opgang doet zeker verdient: ,,Een mooi uitgebouwde kombuis van alle kookgemakken voorzien. Elke visser beschikt over een eigen hut met de nodige netwerk- en media-aansluitingen. Met het oog op privacy maar ook rekening houdend met de verplichte werk- en rusttijden van de bemanning, waar steeds strenger wordt op toegezien. De schipper is baas over een volledig uitgeruste brug met alle nieuwste snufjes denkbaar om veilig de wateren te bevaren en de beste visgronden te bevissen. We beschikken over een mooie vangstverwerkingsinstallatie, waaraan de bemanning op een ergonomische manier kan werken. Het opbergen van de vangst gebeurt door middel van een loopband, waardoor het heffen en tillen tot een minimum wordt herleid. De vele lieren en werktuigen vergemakkelijken het wegzetten van lasten. Ook wat de veiligheid van de bemanning betreft wordt aan de hoogste eisen voldaan. We zorgen ook voor onze eigen watervoorziening, met een watermaker die zeewater omzet in drinkwater. Daarnaast wordt ook gelet op het beperken van afval en een correcte sortering ervan.’’

Houzee

Elk hoekje aan boord van de Z 91 is wat Cattoor betreft nuttig besteed: ,,Nettenruim, een groot visruim met hygiënische ruimte voor de lege kisten, een perfect uitgeruste machinekamer, een prachtig ingedeelde storeroom, met daarbij een mooi stuurmachineruimte en zelfs de voorpiek is afgetimmerd als extra opbergruimte.’’

En tot besluit: ,,Ik ben fier op mijn ‘Franson’. Een betere naam kon ik mijn schip niet geven. Met de komende dodenherdenking bid ik extra, dat alles goed mag gaan aan boord van de Z 91. Houzee ‘Franson’. Behouden vaart, arbeidsvreugde en rijke vangsten!’’ Na de toespraken, ook van burgemeester Dirk de fauw van Brugge, inzegening door visserijaalmoezenier Dirk Demaeght, het slaan van de traditionele paasnagels en de doop door Cattoors zoon David ,was het tijd voor een groot feest, inclusief dj en de Oostendse Visbakkers.

Spits

Vorige week donderdagavond is de Z 91 vertrokken naar het Bristol Kanaal. Steven Deruddere, bijgenaamd Spits, is de vaste schipper van de ploeg van de Z 91, die verder bestaat uit Jona van Billemont, Chris Meyers, Steve Compernolle, Karel Berton, Kjeyil Maertens, Jeffrey Praet, Erwen De brock, Woah Dialinas, Jenno Deruddere en Mike Nys. De bemanning wisselt regelmatig, en dat kan twee maar soms ook vijf reizen duren. Naar verwachting zal dit weekend voor het eerst aangeland worden, in een Ierse haven.

Reder Cattoor hoopt dat zijn bemanning met volle goesting en arbeidsvreugde mooie vangsten aan land zal brengen. ,,Onder het bevel van mijn schipper Spits, die reeds tien jaar trouw in dienst is, gaan we de zeeën trotseren. Mijn motoristen Steve en Chris zullen met de grootste eerbied het chroom van de ABC-motor opblinken en natuurlijk ook alle andere installaties onderhouden. Maar ik reken ook op de andere bekwame bemanning om van de Z 91 ‘Franson’ een aangename werkplek te maken.’’ 

Met zijn nieuwe, moderne boomkorkotter hoopt de rederij ook jong talent aan trekken. ,,Want zij zijn de toekomst van de Vlaamse visserij. Altijd hebben wij hardwerkende vissers gehad die als de besten de visserijtechnieken beheersen in de Europese visserij. Die kennis mogen we niet verloren laten gaan.’’

De drie hulpsets aan boord zijn met Volvo Penta motoren.

Delta Isolatie was verantwoordelijk voor ventilatiesystemen, uitlaatsystemen en de isolatie.

Schipper Steven Deruddere heeft de voorgaande tien jaar op de Z 90 ‘Francine’ gezeten.

Een grote klus voor Sea & Shore Electronics, dat de elektrische installatie verzorgde.

Besparing op tonnen: open schouwen.

Het kloppend hart van de Z 91 is een ABC van 960 kW.

Ondanks corona-perikelen lukte het Maaskant om de Z 91 mooi op tijd af te leveren.

Zo ziet een brug van de nieuwe generatie bokkers er van voren uit. (Foto: Pedro Rappe)

Eddie Cattoor, zijn vrouw Ingeborg Van Acker, dochter Shirley en haar man Chris Cocquyt hebben het opvallende zitje op het achterdek al in gebruik genomen. (Foto: Pedro Rappe)

Machinist Chris Meijers bij het chroom van de ABC-hoofdmotor.

Het ruime visruim, met bandje. Voor de koeling en de twee ijsmachines tekende de Scheveningse firma Roeleveld.

Eddie Cattoor omringd door jonge opvarenden en visserijschoolleerlingen. (Foto: Pedro Rappe)