Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Mostacon levert aluminium oester(demo)vaartuig op

Casco YE 7 naar Kooiman Van Os

YERSEKE – In de haven van Yerseke arriveerde vorige week vrijdagmiddag het oestervaartuig YE 37 met ernaast het gloednieuwe aluminium casco YE 7 ‘C’est la Vie’. Het 16 meter lange en 5,90 meter brede casco was de vorige avond bij aluminiumbouwer Mostacon in Stellendam op een transportauto geladen en vervolgens met een kraan in de Binnenhaven gezet.

Opdrachtgever Danny Nelis koerste met zijn oestervaartuig naar Stellendam om zijn nieuwe aanwinst vrijdagmorgen zelf naar afbouwer Scheepswerf Kooiman Van Os in de thuishaven over te brengen. Nelis reageert tevreden over het door Mostacon geleverde werk: ,,Het casco is heel naar m’n zin, mooi strak en netjes afgewerkt.’’

Mostacon levert aluminium oester(demo)vaartuig op - Foto: Bastiaan RigterMostacon levert aluminium oester(demo)vaartuig op - Foto: Bastiaan Rigter De YE 7 wordt volgens Nelis een ‘combiboot’. De bedoeling is dat Nelis vanaf 1 juni tot en met eind september rondvaarten naar de oesterbanken op de Yerseke Bank gaat organiseren. Zeven dagen pulskotterper week, met afvaarten om 10.30 uur en 15.00 uur. Daarbij zal hij worden geassisteerd door zijn vrouw Marjorie, zoon Jesse en dochter Yara. Buiten het toeristenseizoen zijn afspraken op aanvraag mogelijk en wordt het vaartuig vooral ingezet voor alternatieve oesterkweek. ,,Daarom staat er ook een visserijnummer op.’’

Mostacon levert aluminium oester(demo)vaartuig op - Foto: Bastiaan RigterMostacon levert aluminium oester(demo)vaartuig op - Foto: Bastiaan RigterNelis noemt het belangrijk om middels aanschouwelijk onderwijs de ‘kweekcultuur los van de bodem’ (off bottom) publiekelijk te maken. Door de opmars van de oesterboorder en het voortwoekerende herpesvirus worden de oesterkwekers ertoe gedwongen om longlines en tafels in te zetten. Om dat aan het volk te laten zien wordt op het werkdek een knikarmkraan geplaatst. Op het achterdek wordt verder een passagiersruimte voor maximaal 49 personen ingericht en een één meter hoge reling aangebracht ter beveiliging.