Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Maaskant zet de vaart erin: nieuwbouwopdracht LT 60 ‘Meindert de Boer’

Broers De Boer maken switch

URK/STELLENDAM - Maaskant Shipyards zet de vaart in vernieuwing van de Nederlandse vissersvloot. In opdracht van de gebroeders Rense en Johannes de Boer wordt er een nieuwe twinrigger/flyshooter LT 60 ‘Meindert Senior’ gebouwd, opnieuw van het Friese ontwerpbureau Vripack en een iets kleinere versie van de ‘Spes Nova’.

Woensdag 28 december kwamen directeur Frits van Dongen en adjunct-directeur Eric Moerkerk naar Urk om het nieuwbouwcontract te laten ondertekenen, onder toeziend oog van vader Meindert de Boer. Er is heel veel getekend om een schip van niet meer dan 399 BT naar de wensen van de opdrachtgevers in te richten. De afmetingen worden 31 bij 9 meter en een holte van 4,40 meter. Het visruim gaat plaats bieden aan 1.300 kisten. Het casco komt van dezelfde Poolse werf als de ‘Spes Nova’, de Safe Yard in Gdansk. De oplevering van de LT 60 is in maart 2019 gepland.

,,Van alle werven waar we geweest zijn hebben we bij Maaskant het beste gevoel. Het is ook terug naar ons oude nest’’, verklaart Rense de Boer de keuze voor de opdrachtgever. Als hoofdmotor wordt gekozen voor een 6 cilinder ABC, daarachter komt een keerkoppeling van Reintjes. VCU levert het lierenpakket en de vangstverwerkingsinstallatie.

De gebroeders De Boer hebben heel lang met Maaskant om tafel gezeten en de laatste weken intensief met elkaar opgetrokken. Na de visserijbeurs in het najaar van 2015 is eerst gebrainstormd over een grote nieuwe bokker, met voldoende ruimte op het achterdek om eventueel ook te kunnen twinriggen. Maar met een blik op de toekomst, quotumbeheer, brandstofverbruik en kostprijs van de vis is een switch gemaakt naar twinriggen en flyshooten, leggen de gebroeders De Boer uit. De Urkers hebben een Britse Kanaalvergunning.

De mannen van Maaskant zijn uiteraard in hun nopjes met de nieuwe vervolgopdracht. Er is nog meer belangstelling. In eigen beheer wordt nu ook een 340 GT-versie ontworpen, de maximale maat voor Nederlandse kotters om met een vergunning in Het Kanaal te mogen flyshooten. ,,Als het moet kunnen we in samenwerking met collega-werven uit ons Damen-concern wel zeven kotters per jaar afleveren’’, zegt Eric Moerkerk.

Afgelopen jaar zijn meermalen potentiële kopers aan boord van de huidige LT 60 geweest. Maar de stand van zaken nu is volgens De Boer dat deze Britse bokker straks wordt omgevlagd naar Nederland onder het nummer UK 295. ,,We willen primair de scholmarkt bedienen’’, zegt De Boer. Dat laat onverlet dat hun bokker UK 195 gereed is om indien nodig geacht per direct te gaan pulsvissen. ,,We houden de vinger aan de pols.’’