Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Bais als eerste in de visserij in zee met Dex Premium Lubricants

Brandstofbesparing dankzij smeerolie

DEN HELDER/ROTTERDAM – De Helderse rederij Bais (HD 3, HD 30 en HD 4) is de eerste gebruiker in de visserij van smeeroliën van Dex Premium Lubricants. Mede-eigenaar Johan Bais is dik tevreden.

,,Eind 2017 werden wij gevraagd of we mee wilden doen aan een test van een nieuw op de markt verschenen olie. Daar voelden wij niets voor, omdat wij al wat slechte ervaringen hebben op dat gebied. Uiteindelijk heeft onze olieadviseur Peter de Caluwé van ORM-Advies na onderzoek gezegd dat we wel een proefje zouden kunnen doen op onze HD 30 met een olieslurpende generatorset (Cat), waarvan om de 250 uur de olie moest worden verwisseld en die bijna 2 liter olie per dag verbruikte.

We zagen dat de generatorset vrijwel onmiddellijk rustiger ging lopen. Op basis van olieanalyses hebben we de olie 3.000 uur laten zitten, dat wil zeggen twaalf keer langer dan normaal en deze toen toch maar uit voorzorg laten vervangen. Uit analyses daarna bleek dat de olie nog in prima conditie verkeerde en dus niet gewisseld had hoeven worden. Het olieverbruik was teruggelopen naar circa 0,6 liter per dag in plaats van 2 liter.

Op basis van deze ervaring kregen we vertrouwen en hebben we de leverancier van de olie, Dex Premium Lubricants gevraagd of zij ook een olie hadden voor onze keerkoppeling die veel last had van lakvorming en lekkage. De tandwielkastolie die Dex levert zorgde er heel snel voor dat de lakvorming volledig verdween en het lekken van olie stopte. Verder zagen we dat de bedrijfstemperatuur van de keerkoppeling met circa 9 graden Celcius was gedaald en het gasolieverbruik verminderde.

Foto: Marijke HagerFoto: Marijke Hager

Hoofdmotor

We hebben er als familie lang over gedaan om te durven besluiten dat wij de hoofdmotor van de HD 4 (Stork Wärtsilä SW 280) ook met Dex-olie zouden vullen. Nadat we allerlei harde garanties van Dex hadden gekregen, tot en met vergoeding van ligdagen toe, hebben we er uiteindelijk in toegestemd de olie in de hoofdmotor te wisselen, ook omdat Dex al zoveel energie en geld had gestopt in een professionele meting van het brandstofverbruik. Voor de zekerheid hebben we RDA Ship Support nog wel een inspectie van de motor laten uitvoeren, omdat we achteraf geen gesteggel willen hebben als er onverhoopt schade ontstaat aan de motor. Tevens laten we met regelmaat de olie onderzoeken via ORM-Advies.

Vrijwel direct nadat de Dexolie in oktober in de motor was gegaan hoorden we dat het geluid minder was geworden en de motor veel rustiger liep. Ook het starten ging zonder het gebruikelijke schorre geluid. De motor loopt nu zo’n 1.350 uur op de Dex-olie en draait als een zonnetje. Het brandstofverbruik is, los van de keerkoppeling, volgens de metingen met zo’n 5 procent gedaald. Het historisch verbruik lag op zo’n 28.500 liter gasolie per volle visweek van zeven dagen en nu is dat nog zo’n 27.000 liter. Ze zeggen dat dit tot ca 4.000 vaaruren nog gaat toenemen. Ik geloof dat wel, want ze hebben nog nooit iets gezegd dat niet klopte.

Besparen

Ik ben blij, dat wij ons hebben laten overhalen om Dex-olie te gaan gebruiken. Het is dure smeerolie, maar we besparen zoveel op de gasolie dat we er aan verdienen. We denken ook te gaan besparen op onderhoud, maar dat kunnen we nu nog niet met zekerheid zeggen. Dex heeft mij gevraagd RDA Ship Support nog een keer de motor te laten inspecteren om aan te tonen dat de olie de motor volledig heeft gereinigd. Maar ik heb gezegd: Hou dat geld in je zak, want als ik het kleppendeksel licht weet ik al genoeg.

Als het mij gevraagd wordt of het verstandig is om over te stappen op de oliën van Dex, zal ik dat zeker aanbevelen. Zeker ook omdat je met Dex Olie flink kan besparen. Met alle kostenverhogende maatregelen waarmee wij door onze overheid geconfronteerd worden is dit een flink positief lichtpuntje. Ik heb alle schepen inmiddels op de oliën van Dex gezet. Allemaal met hetzelfde resultaat. Dat we met de HD 4 ook nog eens zo’n 196 ton CO2 per jaar minder uitstoten is mooi meegenomen.’’