Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

Bokkers Jaczon en TX 19 schakelen over Met Belgische matten brandstof besparen

STELLENDAM – Personeel van Westvoorn is volop bezig met de productie van hun eerste Belgische kettingmatten. Er zijn tien stuks besteld voor bokkers van Jaczon en voor de TX 19. In combinatie met tuigen met wielen van Van Wijk moeten deze zorgen voor brandstofbesparing tijdens de tongvisserij. Vanwege langere levertijden voor onder andere rubberschijven uit Oekraïne duurt de productie wel enkele maanden.

Zover bekend wordt de TX 19 de eerste Texelse kotter met matten. Jacob Krijnen hoopt ze komende maand in te kunnen steken. ,,We gaan hiermee flink gasolie besparen. Het Vlaamse mattentuig is niet heel veel zwaarder dan ons boomkortuig, omdat we een beug wekkers gaan uitsparen. Maar met die matten kun je wel toe met minder vissnelheid, hooguit 4,5 mijl. Een belangrijke beweegreden voor ons is dat het na het pulsverbod op de overgebleven tongbestekken behoorlijk druk is geworden. We willen kijken of we met die matten weer uit de voeten kunnen op de slappere grond waar we met de pulstuigen konden vissen.’’

Enkele Zeeuwse bokkers hebben al wat langer ervaring met Vlaamse matten, geproduceerd in België en bij de VCU. Vissen met Belgische matten – waarbij de dwarskettingen niet onder, maar tussen de strakke staanders bevestigd zijn - kan ten opzichte van de visserij met wekkerkettingen wel 40-50 procent aan gasolie schelen. Met gasolieprijzen van 55-60 cent maakt het nogal wat uit of je per dag 6.000 of 3.500 liter verbruikt.

Waterspray op de kant

De SCH 63 'Quo Vadis' van rederij Jaczon heeft in overleg met de Nederlandse Vissersbond en Wageningen University & Research een pauze ingelast in de praktijkproeven met het nieuwe waterspraytuig. ,,Geen afscheid hoor. Maar we gaan nu eerst prioriteit verlenen aan het verkrijgen van toestemming om met dit innovatieve tuig in Britse wateren te mogen vissen, want daar bevinden zich onze tongbestekken’’, zegt vlootmanager Anton Dekker. 

Afgelopen maandagmorgen werden de sumwings met wekkerketting ingestoken, en begin volgend jaar wordt er met de SCH 63 overgeschakeld op Belgische matten.

Foto Bram Pronk
Foto Westvoorn