Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Padmos bouwt nieuwe KG 8 voor Seafarm

Bijna zonder emissies mesheften vissen

KAMPERLAND – Vader Adri en zoon Dave Bout van Seafarm laten bij Padmos een nieuw vaartuig bouwen voor de visserij op mesheften. Uniek aan het kustvissersvaartuig wordt de minimale uitstoot van stikstof.

Het nieuwe vaartuig gaat volgend najaar de verouderde KG 8 vervangen. Het casco is al in aanbouw in Rotterdam, en gelijk aan de succesvolle 25-meter lange serie van Padmos voor de flyshoot- en bordenvisserij. De huidige KG 8 is 32 meter lang.

,,De eigenschappen van ons nieuwe schip lopen ver vooruit op wat in de markt gebruikelijk is, zodat we straks probleemloos een vergunning op grond van de Wet natuurbescherming kunnen ontvangen om onder de kust op mesheften te mogen blijven vissen’’, zegt Adri Bout, die de positie van Seafarm als innovatieve marktleider wil waarmaken.

Met de nieuwbouw wordt ingespeeld op actuele maatschappelijk thema’s als klimaatverandering en stikstofproblematiek. Wat betreft energieverbruik zal met het nieuw te bouwen kleinere vaartuig een substantiële reductie worden behaald. De emissie van stikstof wordt volgens Bout met maar liefst 96 procent teruggebracht, oftewel niet meer dan 0,5 gram per kWh.

Deze energiebesparing en emissiereducties zullen worden behaald door de toepassing van innovatieve technieken zoals (diesel)elektrische voortstuwing met een vermogen van slechts 400 kW (545 pk) en nabehandeling van uitlaatgassen. ,,De voortstuwing is door middel van een elektromotor direct op de schroefas zonder keerkoppeling. Een aggregaat maakt de stroom aan'', aldus Bout. Bout noemt ook het vissen met een airlift systeem.

Welzijn

De nieuwe KG 8 krijgt geen visruim. De gesorteerde mesheften worden op een frame aan dek opgeslagen in tubs met constant stromend zeewater. Voor het welzijn van de mesheften komen er deiningcompensators.

Aan boord van de nieuwe KG 8 wordt het de bemanning straks zo comfortabel mogelijk gemaakt, zo is er voor ieder bemanningslid een eigen hut met vloerverwarming en airco. 

Voor de afbouw wordt samengewerkt met veel toeleveranciers uit de regio. Kramer Machines tekent voor de automatische verwerkingslijn, lier en het dekequipment. Lagendijk Wemeldinge zorgt voor de hydraulisch kantelbare portaalmast.

Dave Bout en werfdirecteur Leon Padmos zijn allebei de derde generatie in hun familiebedrijf. ,,Mijn opa Iman en vader Adri Bout werkten met de opa en vader van Leon”, aldus Dave. Padmos: ,,Mooi toch, het zegt iets over de relatie.’’

Airlift

De manier van mesheften vissen met een airlift-systeem, al toegepast op de huidige KG 8, is uniek en werd voor het eerst ingezet door Bout. Door dit systeem worden de mesheften met behulp van opwaartse kracht van luchtbelletjes omhoog naar het schip gebracht.

Het gebruik van een airlift in plaats van een zuigpomp zorgt voor enorme energiebesparing en leidt daarnaast tot minder breuk aan de mesheften en dus ook minder stress. Minder stress voor de mesheften resulteert in een schelp die later beter zandvrij gemaakt kan worden. En juist daar is het Seafarm om te doen: ,,Dit is precies waar de huidige markt om vraagt”, geeft Dave Bout aan. Na het opvissen worden de mesheften door Seafarm zelf verwerkt op het bedrijf in Kamperland, verkocht en getransporteerd naar de groothandelsmarkten. Overigens krijgt Seafarm veel waardevolle feedback uit hun eigen restaurant, gelegen aan de Jacobahaven naast de Oosterscheldekering.

De Nederlandse mesheftenvisserij heeft tien jaar geleden het MSC-duurzaamheidscertificaat ontvangen.