Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

Barre tochten

HARLINGEN – Met een gure stormachtige oostenwind op de kop en een temperatuur ver onder nul werd het vorige week vrijdagmorgen een barre tocht voor de WON 50.

Met de garnalenkotter helemaal onder het ijs arriveerden schipper Johan Bakker en bemanningslid Albert Kroon in de Harlinger haven. ,,Een rampenplan’’, aldus Bakker. ,,We hadden buiten onder Texel gevist. Daar was niks loos in de luwte. Om 03.00 uur stopten we, en met stomen merkten we pas dat er windkracht acht stond. Toen we via het Stortemelk de Waddenzee opstoomden werd het extreem. Wij zijn niet al te groot en door het buiswater was overal ijsvorming aan boord. Op zee moesten we stevig bikken. Het was daarom kalm en voorzichtig voor tij varen naar Harlingen, waar we om elf uur arriveerden. Daar stonden ze wel even te kijken. We waren één bonk ijs. Het gros van de vloot was de voorgaande dag al binnen. Ons losgerei was helemaal bevroren, maar gelukkig werden we door het afslagpersoneel fijn geholpen met lossen. Super!’’

Foto: Flying FocusFoto: Flying Focus Johan Bakker heeft eind vorig jaar het Makkumer visserijbedrijf compleet overgenomen. Het wachten is op de overschrijvingsformulieren van het ministerie van LNV alvorens er UK 163 op de boeg gezet kan worden.

CUXHAVEN/URK – ,,Taai om op Urk te komen’’, zegt schipper Jochem Foppen. De hele kottervloot had vorige week hinder van opvriezend buiswater. Donderdagmorgen deed Foppen van de UK 165 ‘Lummetje’ bij Helgoland de laatste trek. Een grote garnalenvloot is deze maanden actief in de Sylt. De UK 165 havende met collega’s die ook aan de Rousant leveren in Cuxhaven.

Nadat de tuigen waren binnengepakt werd eerst koers gezet naar Harlingen. Daar werden vrijdagmorgen de garnalen gelost. Op het IJsselmeer ploegde de UK 165 met een gangetje van 2 mijl door het ijswater, intussen nauw contact houdend met Rijkswaterstaat. De Urker thuishaven werd opgezocht om op gezag van ILT voor een betere stabiliteit beton uit het achterschip te laten halen, een klus voor Boor Service Urk (BSU).