Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Ingrijpende revisie PH 63 ‘Soli Deo Gloria’

Als nieuw, maar uiterlijk hetzelfde

HARLINGEN/URK – Zelden zal een bokker zo’n enorme refit hebben ondergaan als de PH 63 ‘Soli Deo Gloria’. Half april kwam de kotter voor de kant, afgelopen zondagnacht – 40 weken later - werd voor het eerst weer naar de visgronden gestoomd. Uiterlijk is er (vrijwel) niets veranderd.

Tot opluchting van de Urker rederij en bemanning kwamen afgelopen weekend de uitvaartcertificaten vanuit het Verenigd Koninkrijk binnen. De Marine Coastguard Agency kon pas op 8 januari aan boord komen. Daarna moesten nog restpuntjes worden opgelost, vooral op papieren terrein.

,,Onze lier was aan vervanging toe. En van de MCA hadden we de voorgaande jaren al wat commentaren gehad, bijvoorbeeld over de voorpiek. Dus werd de vraag: Wat gaan jullie doen? Omdat het gelukkig financieel weer goed ging, besloten we tot een grondige revisie. Ja, we hebben ook nagedacht over vervanging en nieuwbouw, maar dat prijskaartje is toch een veelvoud van de investering van nu. Deze kotter zou op de markt weinig waard zijn geweest, maar brengt in een goede scholmarkt wel geld in het laatje’’, vertelt Meindert de Boer, oud-schipper op de PH 63. Broer Lammert is vaste schipper en van Meindert vissen drie zoons (Bertus, Willem en Harm) en een schoonzoon (Anne Douwe Steenstra) op de kotter. Tiemen Ras en Jacob Jan Blom maken de vaste bemanning compleet.

In eigen hand

De coördinatie van de ingrijpende refit was in handen van Meindert de Boer. Samen met Herman Haaima werd een plan van aanpak gemaakt, waarbij ook Bert Woord van de VCU/TCD werd betrokken. Herman Haaima uit Anjum is dertig jaar onderhoudsmonteur geweest bij Rederij L. de Boer & Zonen. Vanwege de crisis in de visserij moest vijf jaar geleden tot spijt van het Urker visserijbedrijf afscheid van de Fries worden genomen. Sindsdien is Haaima zzp’er, met leuk werk in vooral de voedingsmiddelenindustrie, maar zijn hart sprong naar eigen zeggen op toen hij door De Boer gebeld werd. Haaima: ,,Geweldig, zo’n klus op een zwaar gebouwde, degelijke Maaskantkotter!’’ ,,Die man heeft twee gouden handen’’, zegt Meindert.

,,We hadden vooraf niet echt een planning, maar hoopten natuurlijk wel in het najaar van 2017 weer te kunnen vissen. In september gingen we vanuit Urk weer terug naar Harlingen. We bleken vervolgens niet gelijk te kunnen stralen. Dat gaf een maandje vertraging. Wel kon De Flux daardoor later mooi in de overdekte schuur van Teerenstra in Den Helder het nieuwe hardhouten dek leggen. De eindsurvey hadden we voor half december aangevraagd en dat werd ook een paar weken later. Stel dat we alles hadden uitbesteed, dan waren we misschien een paar weken eerder klaar geweest. Maar door alles in eigen hand te houden hebben we zeker ook tonnen kunnen besparen.’’

Gestript

Bemanning en familie De Boer in de messroom. Van links naar rechts: Meindert, schipper Lammert, Meindert, Louwe, Harm, Jacob Jan Blom, Anne Douwe Steenstra, Bertus, Hein en Wim. Tiemen Ras ontbreekt.Bemanning en familie De Boer in de messroom. Van links naar rechts: Meindert, schipper Lammert, Meindert, Louwe, Harm, Jacob Jan Blom, Anne Douwe Steenstra, Bertus, Hein en Wim. Tiemen... Hoofdmotor en keerkoppeling zijn als vitale onderdelen onaangeroerd gebleven, maar verder is de hele kotter onder handen genomen. Op Urk werd het casco grotendeels gestript. Eerst ging de vloer van de lierkamer eruit, om ruimte te maken voor de nieuwe 10-trommelige Luyt-lier. De accommodatie werd gesloopt en ijzerwerkers van de TCD vernieuwden spannen en schotten. Generatoren, pompen werden overhaald en er kwam een nieuwe platenkoeler. Leidingwerk werd vernieuwd door HR Piping uit Friesland. De vangstverwerking werd vernieuwd; de twee onderste banden werden vervangen door een lange knikband. Er kwamen nieuwe ramen en patrijspoorten. Neef Sjaak de Boer van SB Installatietechniek leverde in samenwerking met Post Marine uit Gorinchem een nieuwe gasoliekachel en tekende niet alleen voor de verwarming, maar ook voor de waterleidingen, afvoer en ventilatie. Voor uitbreiding van brugapparatuur door De Boer Marine werd een bordes/cockpit aan het plafond aangebracht. Special Cleaning Flevoland straalde de mast en brug op Urk, Teerenstra deed later het casco. Teerenstra en schildersbedrijf Coenen zetten de kotter weer in de oude vertrouwde kleuren.

De PH 63 heeft een Britse ontheffing voor pulsvissen, maar als scholvisser pur sang is nooit serieus overwogen om te schakelen. Er wordt met traditionele tuigen gebokt. Het brandstofverbruik ligt stabiel op 33-34 ton per week.

Nog niet genoemde bedrijven/personen: Henk Ratering (polyurethaan), Helder & May (vloeren), Piet Brouwer Elektrotechniek.

Het oude machinekamerhoofdbord is verwijderd en door Piet Brouwer Elektrotechniek vervangen door een geheel nieuw hoofdbord. Bij het engineeren is rekening gehouden met de mogelijkheid dat er op een later tijdstip zwaardere generatoren geplaatst worden. De overige elektrische systemen in de machinekamer zijn gereviseerd. De bokker is tijdens de refit ook voorzien van een compleet nieuwe brandmeldinstallatie. Voor het leveren van die installatie is gekozen voor een systeem van Marble Automation. Op het verwerkingsdek zijn alle machines vervangen. Daarvoor is er een nieuwe kast gemaakt, waarbij de transportbanden voorzien zijn van frequentieregelaars. Ook de vernieuwde ijs- en koelmachines zijn voorzien van de benodigde bekabeling. Het visruim, het nettenruim en de accommodatie zijn bovendien compleet vernieuwd en voorzien van een nieuwe verlichtingsinstallatie. Voor deze verlichting en de nieuwe buitenverlichting is ledverlichting toegepast. Op de brug zijn de lessenaars gereviseerd en voorzien van nieuwe panelen voor drukknoppen, meters en dergelijke.