Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Franse kabeljauwtrawler voor lossen en aanpassingen in IJmuiden

Alles is anders op de ‘Emeraude’

IJMUIDEN – Demersale visserij met de twinrig in hoog noordelijke wateren, ontkoppen, fileren, ontvellen en portioneren van de vangst aan boord en ook nog een vismeelfabriek aan boord. Het verschil van de Franse trawler ‘Emeraude’ met de Nederlandse vriestrawlers is groot.

De SM 934107 ‘Emeraude’ (waarbij SM staat voor het Franse Saint-Malo) liep in mei jongstleden van stapel op de Noorse werf Kleven’s Myklebust. Parlevliet & Van der Plas neemt deel in de Franse rederijen Euronor en Compagnie des Peches Saint-Malo waarvoor de 80 meter lange trawler in de vaart is gekomen. Er zitten 38 man aan boord. Bijna allemaal Fransen, maar met een IJslandse schipper en een Ierse eerste machinist. Begin deze maand kwam de trawler naar IJmuiden, om de vangst van de eerste visreis te lossen en voor de nodige aanpassingen op het verwerkingsdek.

Een bijzondere machine, ook voor trawlers als de ‘Emeraude’, is de Marel Flexicut portioneermachine. De porties vis van deze machine kunnen in principe rechtstreeks naar de supermarkt.Een bijzondere machine, ook voor trawlers als de ‘Emeraude’, is de Marel Flexicut portioneermachine. De porties vis van deze machine kunnen in principe rechtstreeks naar de supermarkt.

,,De verwerkingsapparatuur op de ‘Emeraude’ is zeer geavanceerd en gecompliceerd. Het is onvermijdelijk dat er na een eerste reis zaken nagekeken en eventueel aangepast moeten worden’’, zegt Henk Guyt, technisch directeur van P&P. Dat de apparatuur gecompliceerd is, is niets te veel gezegd. Waar op een Nederlandse vriestrawler de pelagische vis in z’n geheel wordt ingevroren, ondergaat de witvis op de ‘Emeraude’ verschillende bewerkingen en sorteerstappen.

Op het lange werkdek liggen vier netten gebruiksklaar. Opvallend zijn de grote rubberen ‘rockhoppers’, voor vissen op rotsachtige grond.Op het lange werkdek liggen vier netten gebruiksklaar. Opvallend zijn de grote rubberen ‘rockhoppers’, voor vissen op rotsachtige grond.

Alle vis wordt ontkopt, gefileerd en ontveld. Een deel van de filets wordt heel ingevroren, in bakjes van 6 kilo. Een deel van de filets wordt geportioneerd en vacuüm verpakt. Voor sorteren, verpakken, invriezen en transport naar het vriesruim lopen diverse lijnen op het dek door elkaar. Het afval wordt door een aparte fabriek aan boord verwerkt tot vismeel, dat wordt opgeslagen in big bags in een apart koelruim.

De twee fileermachines op het ‘natte’ verwerkingsdek, waarvoor AFAK Techniek uit Katwijk verantwoordelijk wasDe twee fileermachines op het ‘natte’ verwerkingsdek, waarvoor AFAK Techniek uit Katwijk verantwoordelijk was

Slipway

De ‘Emeraude’ richt zich geheel op rondvis, met name kabeljauw, in de wateren boven Noorwegen. Gevist wordt met twee netten tegelijk. Met het oog op de veelal rotsige bodems zijn de pezen voorzien van enorme rubberen ‘rockhoppers’. Op wat betere grond worden kleinere rockhoppers ingezet. Als de grond echt heel slecht en ongelijk is (of als er netten gerepareerd moeten worden) wordt overgeschakeld op een enkel net. Er liggen vier netten in de vier banen op het werkdek, en omschakelen gaat heel makkelijk.

Er wordt meestal met twee netten gevist, en de clump is voor een schip ter grootte van de ‘Emeraude’ ook navenant groter en zwaarder (5 ton).Er wordt meestal met twee netten gevist, en de clump is voor een schip ter grootte van de ‘Emeraude’ ook navenant groter en zwaarder (5 ton).

Er wordt in ieder geval altijd gevist. Ook als er sprake is van ijsgang. Speciale voorzieningen aan het vistuig moeten voorkomen dat er kabels en lijnen onder het ijs terechtkomen. Van een slipway zijn de Nederlandse trawlers in de jaren zestig van de vorige eeuw al afgestapt. Maar op de ‘Emeraude’ wordt de vangst niet leeggepompt uit de kuil die achter het schip hangt, maar wordt de kuil via een slipway aan boord gehesen en de vangst in de tanken gestort.

In de brug van de ‘Emeraude’. Het grote beeldscherm tot bijna aan de grond, van IJslands fabricaat, is ingedeeld in vieren. Maar de indeling is flexibel; er kan desgewenst ook één groot beeld gemaakt worden.In de brug van de ‘Emeraude’. Het grote beeldscherm tot bijna aan de grond, van IJslands fabricaat, is ingedeeld in vieren. Maar de indeling is flexibel; er kan desgewenst ook één groot ...

De SM 934107 ‘Emeraude’ op weg naar IJmuiden gespot door Flying Focus.De SM 934107 ‘Emeraude’ op weg naar IJmuiden gespot door Flying Focus.