H Johan Hennaert met zijn zonen Joachim (links) en Johan junior in het dok van Padmos.
H Johan Hennaert met zijn zonen Joachim (links) en Johan junior in het dok van Padmos. GvdB

O 231 ‘Den Hoope’ vist weer volop

Algemeen

OOSTENDE/STELLENDAM – Na een grote revisie en verbouwing vist de O 231 ‘Den Hoope’ weer volop. Vorige week werd in het Franse Roscoff gelost, waarna per omgaande het ruime sop weer werd gekozen, zo ook afgelopen dinsdag in het Ierse Cork. Vijf maanden lag de Belgische bokker bij Padmos in Stellendam voor de kant.

Vernieuwen of nieuwbouw is de vraag de laatste jaren in veel Vlaamse visserijfamilies. Zo ook bij vader Johan Hennaert, moeder Brenda de Vogel en hun tweelingzonen Joachim en Johan van rederij Viertorre uit Oostende. Een jaar geleden werd de knoop doorgehakt. De broers Hennaert mochten kort daarna de Belgische visserij vertegenwoordigen op een tuinfeest van koning Filip en koningin Mathilde.

De O 231 begon de visserij om de west in Het Kanaal met de matten en stoomde vervolgens op naar het Bristolkanaal. Voor de tweede reis werden de tuigen omgewisseld voor sumwings met v-korren. ,,De visserij hier is best goed. Vanwege het krappe quotum proberen we de tong te spreiden en meer zeeduivel, griet en tarbot bij te vangen’’, vertelt Joachim. De Vlamingen willen de maand mei in deze wateren uitvissen, en dan met ingang van juni deelnemen aan de campagne in de Golf van Biscaje.

Motorfundatie omlaag

Het dichtmaken van het achterschip van de O 231 is uiterlijk misschien wel de opvallendste klus van de grote verbouwing geweest. Projectleider Maurits van Maaren van Padmos noemt de aanpassing van de aandrijflijn de grootste klus.

Om brandstof te besparen – volgens de berekeningen 10 tot 15 procent - is er een grotere schroef onder de kotter gekomen, eentje met een diameter van vier meter. De broers Joachim en Johan Hennaert demonstreerden de afmetingen spontaan door tijdens de dokbeurt in de straalbuis te gaan staan.

De nieuwe schroef had tot gevolg dat de fundatie van de ABC-hoofdmotor een halve meter verlaagd moest worden. En dus de schroefas, schroefaskoker en (nieuwe) keerkoppeling uiteraard ook.

Tijdens de dokbeurt in januari bleek dat delen van het vlak onder het visruim vernieuwd moesten worden. Het complete visruim werd gesloopt en vernieuwd, een mooie klus voor IJtama.

Voor het eerst in de visserij is een kotter voorzien van een HDPE-achtermast. In de oude achtermast zat een scheur, en omdat het gewicht van het achterschip is toegenomen is gekozen voor een lichtere kunststof mast. Het gevolg van deze primeur is weer dat Westvoorn de knikstag moest vervangen.

Slaapplaatsen

Toen de bijna 38 meter lange O 231 in 2001 voor de familie Hennaert bij de Friese werf Van der Werff & Visser werd afgebouwd, werd er rekening mee gehouden om er ooit mee met de borden te gaan vissen. Daarom werd het achterschip open gehouden. Waar veel collega’s nadenken om hun kotter met een nettenrol multifunctioneel te maken, heeft de familie Hennaert nu besloten daar met hun kotter definitief van af te zien. 

Gekozen is om de kont nu dicht te maken voor meer leefruimte en extra hutten. In plaats van twee vierpersoonshutten zijn er nu drie tweepersoonshutten plus een vierpersoonshut gekomen. Inclusief de schippershut boven zijn er nu elf slaapplekken aan boord. Elk bemanningslid heeft en houdt zodoende zijn eigen bed, ook na een bemanningswissel.

Naast de nieuwe kombuis, hutten en visruim vernieuwde IJtama ook de verwerkingsruimte onder de buiskap. De vangstverwerkingsinstallatie werd door Kramer Machines overhaald.

Begin november stoomde de O 231 naar Stellendam. De eerste week van april volgde een proefvaart op het Haringvliet. De daarop volgende week werd koers gezet naar de thuishaven Oostende. De eerste visreizen waren op tong in het Bristolkanaal.

Stampvol

Bij Padmos is het na het vertrek stampvol voor de kant gebleven. Vorige week lagen de Z 98 (nieuwe hulpmotor), Z 182 (nieuwe accommodatie), KW 45 (grotere schroef), TX 36 en PZ 532 er voor de kant. Afgelopen weekend kwamen de GO 23 (nieuwe nettenrol), Z 45 (nieuw visruim) en de Franse bordenvisser ‘Maranatha II’ er nog bij.

De revisie van de Britse bokker PZ 532 ‘Billy Rowney’ (in 1972 gebouwd als UK 172 ‘Sursum Corda’ en veertig jaar geleden naar Engeland verkocht) levert gefronste wenkbrauwen in de visserijwereld op. Zeker wanneer dat vissersvaartuig vergeleken wordt met tientallen nog fraaie Nederlandse kotters die vorig jaar een laatste reis naar de sloper moesten maken.

Bedrijven die onder regie van hoofdaannemer Padmos hebben meegewerkt aan de grote revisie:

Schavicast (stralen), Nick Roman (schilderwerken), IJtama (timmerwerk), C-Job (engineering dicht achterschip), Promarin (schroef en straalbuis), Reintjes (keerkoppeling), Straathof (motorbediening), Roeleveld (koeling en ijsmachine), Sea & Shore (elektrisch), Clerx (airco en koeling koelcel), Kramer Machines (overhalen vangverwerker), Piet Redert (olie en vetten), Coöperatie Westvoorn (knikstag en diverse draden), Lagersmit (seals en lagers schroefas) en Delta Isolatie (uitlaatisolatie).

H Meer leefruimte. IJtama tekende voor de inbouw van de kombuis, een nieuw visruim en de verwerkingsruimte onder de buiskap.
Afbeelding
H Voor iedereen een eigen vaste slaapplek.