H Agnes Leewis met makreel-reclame in bushokjes in het klein.
H Agnes Leewis met makreel-reclame in bushokjes in het klein. GvdB

Mag makreel nog in bushokjes?

Algemeen

WASSENAAR – Voor het eerst in drie jaar was er weer een Nieuwjaarsbijeenkomst van het Nederlands Visbureau, zoals vanouds in het sfeervolle Kasteel de Wittenburg in Wassenaar. Na roerige corona-jaren is er in de visketen geen sprake (geweest) van terug naar normaal. Ook 2023 wordt een spannend jaar. De werkzaamheden van het Nederlands Visbureau gaan onder alle omstandigheden door.

Voorzitter Diek Parlevliet van het Visbureau maakte afgelopen dinsdag van de gelegenheid gebruik om de hele keten te betrekken in zijn korte speech. De CEO van Parlevliet & Van der Plas kon zich geen jaren herinneren waarin zoveel tegelijk aan de hand was als tegenwoordig. Parlevliet noemde speciaal de Brexit, die ‘a lot of shit’ heeft gebracht en de sfeer tussen de kuststaten bij belangrijke onderhandelingen danig verstoord heeft en de lobbygroep EBFA, opgericht om de hetze in Europa tegen de bodemberoering van repliek te dienen. Hij memoreerde aan de dreigende teloorgang van de boomkorvisserij, die steun hard nodig heeft.

Directeur Agnes Leewis memoreerde aan voorjaar 2020, toen de wereld door corona opeens stil leek te staan. Hoewel de live-activiteiten (beurzen onder andere) moesten worden gecanceld konden de werkzaamheden via telefoon, e-mail en social media doorgaan en kon het magazine Visculinair worden geproduceerd voor met name de visdetailhandel, die grotendeels door kon doordraaien.

Twee veilingen van het eerste vaatje haring werden vervangen door alternatieve overhandigingen (aan de IC-medewerkers in de personen van Ernst Kuipers en Diederik Gommers en aan GGD-medewerkers in de piek van de vaccinatietijd), en die genereerden veel publiciteit. In 20222 was er weer wel een echte veiling, die mede vanwege de inbreng van de jubilerende Vereniging van Nederlandse Visspecialisten een groot succes werd.

Ook was er weer een grote visbeurs. Niet meer in Brussel, maar in Barcelona. Leewis: ,,Ondanks de begrijpelijke terughoudendheid van bedrijven zijn we erin geslaagd de Nederlandse deelnemers het afgelopen jaar te huisvesten op een prominente plek. En… de komende editie in april zal het paviljoen zijn uitgebreid met nog meer deelnemers.’’

Makreel

De afgelopen twee jaar werd met EU-steun een promotiecampagne voor makreel in zowel Nederland als Polen uitgevoerd. In Nederland werd onder meer gekozen voor mooie makreelpromotie in tram- en bushokjes door het hele land. ,,Zelfs in de Tweede Kamer leidde de campagne tot kritiek aan de landbouwminister, die zich haastte te melden dat de goedkeuring al gegeven was, maar in de toekomst elke vorm van subsidie voor vis (en vlees) zou worden vermeden.’’

De bushokjes-reclame kreeg de afgelopen weken een vervolg vanuit heel andere hoek. De provincie Noord-Holland heeft een motie aangenomen die een verbod op reclame voor vis (en vlees en fossiele brandstoffen) in bushokjes moet afdwingen. Het Visbureau reageerde op social media: ,,Een ongenuanceerd verhaal, zonder kennis van zaken over duurzame vis noch rekening houdend met een veelheid van factoren. Dit is een thema dat wat ons betreft geenszins bij een provincie thuishoort. Met de provinciale verkiezingen op komst staat dit initiatief naar onze mening synoniem voor de ‘scoringsdrift’ van deze politieke initiatiefnemers. Taak van de overheid is om te zorgen dat Nederlanders te eten hebben, niet om het eten van gezond en duurzaam voedsel te ontmoedigen.’’

Compilatie

Van alle activiteiten van het Visbureau is een compilatie gemaakt in een beknopt jaarverslag, dat iedere aanwezige bij vertrek meekreeg. Special vermelding voor het EU-project ‘Een school vol vis’, gericht op vooral de bovenbouw van basisscholen in samenwerking met de visdetailhandel. Doel is het komend half jaar nog zoveel mogelijk visconsumenten van de toekomst te bereiken door gastlessen. Gastdocenten zijn welkom!

Het glas werd geheven op een gezegend, gezond en vreedzaam 2023.

Stichting Noordzeevis

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen en al haar activiteiten worden vanaf 1 januari 2023 uitgevoerd onder de vlag van het Nederlands Visbureau. De stichting kende vijf succesvolle jaren. Met een groeiend aantal ambassadeurs, veel nieuwsbrieven, community-bijeenkomsten en waardevolle wetenschappelijke inzichten over bijvoorbeeld het verdienmodel, maar na vijf jaar bleek het toch tijd voor verandering.

Het bestuur bij monde voor voorzitter Matthijs den Heijer bedankt Paul Einerhand voor zijn inzet als community-manager voor Noordzeevis uit Scheveningen en hoopt dat zijn kennis en inzet voor de vissector behouden blijft. Ook Schuttelaar & Partners, het bureau achter alle communicatieactiviteiten wordt bedankt voor hun inzet. Het bestuur wenst het Visbureau veel succes met het verder verspreiden van het gedachtegoed, zeker in deze voor de visserij woelige tijden.

H Rechts onderzoeker Geert Hoekstra van Wageningen Economic Research met voorzitter Adriaan van Moort van de visdetaillisten. Ook ten behoeve van dat VNV doet Hoekstra onderzoek.
H Visbureau-voorzitter Diek Parlevliet met echtgenote Roos van Duijn. Met tweede van links voormalig PFA-voorzitter Gerard van Balsfoort die sinds eind december ook afscheid heeft genomen van het bestuur van het Nederlands Visbureau. Rechts Visfederatie-voorzitter Guus Pastoor.
H Dienstverleners aan de sector. Rechts Michael Hendriks van Interflex die gastheer is op de stands van het Nederlands Visbureau op beurzen. Hendrik Kunst van Hestex Systems bouwt de stands op. Ook op de komende beurs in Barcelona zijn ze weer van de partij.
H IJmuiden was goed vertegenwoordigd in Wassenaar. Van links naar rechts Rick Ouwehand (Bertus Dekker), vishandelaar Nico Visser, Henk van der Deijl en Arie Ouwehand (Bertus Dekker).
H Sinds 1 november is er een nieuw gezicht bij het Nederlands Visbureau en ondersteunt Annemie Volders (rechts) de marketing- en communicatie-activiteiten. Links collega Remke Nehrstede, al jaren vaste kracht.