H Bert Roeleveld mag graag filosoferen over scheepsbouw.
H Bert Roeleveld mag graag filosoferen over scheepsbouw. W.M. den Heijer

Model van een catamaran is achterhaald

Algemeen

SCHEVENINGEN - Enkele jaren geleden filosofeerde hij erover. Een catamaran in plaats van een enkele romp. Dat zou meer ruimte opleveren. Inmiddels is Bert Roeleveld er al lang achter gekomen dat het idee van een catamaran achterhaald is. ,,Kijk maar naar wat Padmos de afgelopen jaren op de markt gebracht heeft.’’

Je kunt Roeleveld (67) niet wegzetten als een scheepsbouwer, maar hij is er wel door gegrepen. En hij heeft er ook mee te maken gehad bij een verlenging in het recente verleden. Dat betrof de HD 30 van rederij Bais.

Verhouding

,,Vanwege mijn werk kom ik regelmatig in verschillende dokken. Met name in Stellendam. Dan zie je soms verschillen in rompvorm, maar ook in afmetingen van schroeven en straalbuizen’’, aldus Roeleveld. ,,Ik heb onlangs een artikel gelezen waarin een pleidooi werd gehouden voor de introductie van een dubbele romp. Diverse voordelen kwamen daarin naar voren, waaronder een zeer ruim netto-dek.’’

,,Maar ja, als je ziet wat er de laatste jaren bij Padmos de werf heeft verlaten, dan zie je dat er goed gekeken is naar de verdeling van een standaardkotter. De interesse voor een model dat breder is met een groter netto-dek is toegenomen. Flyshooters met een lengte van 25 meter en een breedte van 8,5 meter zijn daar het voorbeeld van. Met een dergelijke verhouding benader je immers de afmetingen van een catamaran. Dat type zal dus nooit meer aangekaart worden’’, zegt de Scheveninger stellig.

Brandstofverbruik

Door de toegenomen breedte en een relatief grotere diepte is er sprake van een enorme winst in ruimte aan boord.

Diepere schepen vereisen wel vermogen. Met de huidige brandstofprijzen kun je volgens Roeleveld beter focussen op zo min mogelijk brandstofverbruik. Hij ziet nog wel opties om dat te reduceren.

,,Bij sleepboten zie je al dat ze bijna net zo breed als lang zijn en die steken veel minder diep. Met een schroef in het midden onder de romp. Dat levert voordelen op. Je zou je af kunnen vragen of je dan een nog breder type zou moeten ontwikkelen, minder diepgang, en met ruimte voor twee schroeven. Dat is qua brandstofverbruik sowieso voordeliger. Maar de romp van de huidige kotter leent zich niet voor twee schroeven naast elkaar. Dat is jammer.’’

Willem Ment den Heijer

H Een Britse visserman uit Southwold haalt zijn vangst uit het ruim van de stuurboordromp van een catamaran.
H De UK 98 was een van de catamarans in de staandwantvisserij.