H Louwe de Boer op de Spaanse werf Nodosa net voor de tewaterlating.
H Louwe de Boer op de Spaanse werf Nodosa net voor de tewaterlating. Nodosa

PZ 657 weer als nieuw

Algemeen

URK – Wat doe je met een bokker van dertig jaar oud die een hermotorisering moet ondergaan? De familie De Boer van Osprey Trawlers koos vol overtuiging voor een enorme refit bij Nodosa in Spanje. Met een volledig nieuwe voortstuwingsinstallatie, resulterend in een brandstofbesparing van minimaal 25 procent.

Toen rederij Osprey vorig jaar aan het rekenen ging en Nodosa Shipyard opdracht gaf voor een grote refit zag de wereld er nog heel anders uit. Bokken moet zuiniger en kan ook zuiniger, was het motto van de familie De Boer toen. Die noodzaak is alleen nog maar duidelijker geworden nu brandstofprijzen sindsdien zijn verdubbeld.

Louwe de Boer: ,,Natuurlijk, met brandstofprijzen van een euro zoals nu kan bokken voor bijna niemand uit. En welbeschouwd de hele economie niet. Maar wij hebben een groot tongquotum, en tong is tot nu toe alleen stabiel te vangen met de boomkorvisserij. Of de gasolie ooit weer onder de vijftig cent per liter komt, weten we niet. Wij hebben vooraf met de bank scenario’s doorgerekend. In een worst-case-scenario hebben we gerekend met een brandstofprijs van 75-80 cent per liter, en ook dan blijft de visserij na deze investering voor ons rendabel.’’

Wat nu?

De 6L26 Wärtsilä-hoofdmotor (die in het jaar 2000 de 9F240 had vervangen) draaide jarenlang tot volle tevredenheid, vertelt De Boer. ,,Maar vorig jaar kregen we lucht in het koelwatersysteem. De mannen van Wärtsilä hebben er alles aan gedaan, maar het probleem viel niet op te lossen. Je weet dat de tijd gaat dringen. Als er water onder de kop begint te lekken... en je motorblok verrot.’’

Dus, wat nu? ,,Onze twee flyshooters doen het goed, maar gelet op het hele politieke klimaat in Frankrijk achten we het niet verstandig verder uit te breiden en realiseren we ons dat het aantal flyshooters in Het Kanaal eindig is. Met boomkorvisserij hebben we een totaal andere pijler onder ons bedrijf, waar we tot nu toe altijd goed onze boterham mee hebben kunnen verdienen. Ook tijdens de pulsperiode zijn we altijd blijven boomkorren en hebben nooit gepulst. Vraag naar tong als duurdere elite-vis zal er altijd blijven. Een alternatief voor stabiele tongvisserij is behoudens pulsvissen echter nog niet voorhanden. De jongens willen door en wij willen die tongvisserij behouden, ook gelet op onze vangstrechten. Alleen investeren in hermotoriseren was voor ons echter geen optie. Want intussen weten we allemaal dat de brandstof de bottleneck van de boomkorvisserij is. Daar zullen we wat aan moeten doen om tongvisserij rendabel te houden. Ja, ook gelet op de maatschappelijke discussie rond fossiele brandstof. Na dertig jaar heeft een kotter zijn diensten bewezen en zul je moeten vernieuwen om bij te blijven, hoe je het ook wendt of keert. Nieuwbouw is echter een veel te grote stap, ook als je kijkt naar de tweedehandsmarkt voor bokkers. Van half werk houden we niet; als we het doen, dan gelijk goed. Zo zijn we tot het besluit van een rigoureuze refit gekomen. We hebben nu een praktisch nieuw schip, nog altijd met negen meter breed en dus lekker stabiel, maar wat minder dan de helft van een nieuwe bokker heeft gekost.’’

Stil

Met Promarin, SBB Herman Jansen, Reintjes en Nodosa werden vorig jaar de mogelijkheden voor een grote schroef en tunnel verkend. Onder de PZ 657 kon een grote 5-bladsschroef van 4,20 meter, maar dan moest de schroefas wel 32,5 centimeter verlaagd worden.

Na ruim een half jaar kwam de PZ 657 vorige maand terug in Nederland. Inmiddels heeft de bemanning vier reizen gevist. ,,Het draait technisch gezien geweldig allemaal. Wat erg prettig voor de jongens is, is dat de kotter enorm stil is geworden. De roeras is 31 centimeter naar achteren gekomen om de watertoevoer te verbeteren. Elke centimeter is winst, heeft Promarin ons voorgehouden. Door de geoptimaliseerde watertoevoer naar de schroef heb je ook minder wervelingen en daardoor minder trillingen en dus minder geluid. Bovendien is de nieuwe ABC voor het eerst in de machinekamer van een bokker op rubbers opgesteld.’’

Hoe verder? Louwe de Boer: ,,We zijn er na deze operatie nog niet. In maart zijn we naar Spanje gestoomd, dus wij hadden zelf nog niet die extreem dure gasolie van meer dan een euro hoeven bunkeren. We zien om ons heen dat collega’s die willen doorgaan het afgelopen jaar stappen hebben gezet om met lichtere tuigen en Dyneema de weerstand te verminderen. Dat pad gaan wij nu natuurlijk ook op.’’

Nodosa

Na een serie nieuwe flyshooters voor Osprey Trawlers kijkt ook Nodosa met tevredenheid naar het resultaat op de PZ 657. 

José Ramón Regueira van de Spaanse werf: ,,Ons is opnieuw een belangrijke opdracht toevertrouwd. Naast de grote veranderingen in het voortstuwingssysteem van ‘Our Anna’ zijn er nog veel andere werkzaamheden uitgevoerd, waaronder het upgraden van de accommodatie om de bemanning een modernere en comfortabelere ruimte te bieden, het visruim is opnieuw ingericht, nieuwe elektronica in de stuurhut is gemonteerd en onze teams op de werf hebben nieuwe lens-, koel- en ventilatiesystemen aangebracht.’’

Koudetechniek

De koeling is compleet vernieuwd met tweemaal dubbelzijdige rvs-uitblaasverdampers. Het leidingwerk van zowel de koeling als de door VMK gereviseerde ijsmachine is ook helemaal uitgevoerd in rvs in het visruim. In de machinekamer staan twee nieuwe compressor/condensorsets voor de koeling en de ijsmachine, tevens met nieuwe koelwaterpompen. Voor de aansturing van dit geheel heeft VKM een nieuwe elektrokast geplaatst die via Siemens-logo alle componenten aanstuurt en automatisch alles weergeeft op de schermen op de elektrokast.

H De nieuwe 12 cilinder ABC, type DZC.
H Vernieuwd visruim, met nieuwe rvs-dekpilaren. Al het gegalvaniseerde ijzer is vervangen door rvs.
H De machinistenhut is verwijderd en de inkomsthal vergroot.
H De brug en accommodatieruimtes zijn opnieuw ingetimmerd door Regenassa, het timmerbedrijf uit Vigo dat met zijn panelenfabriek ook leverancier is in Nederland.
Afbeelding
Afbeelding