Afbeelding
Padmos

Kotterontwerpen voor nu en later

Algemeen

STELLENDAM/URK – Studenten van ROC Friese Poort hebben tijdens de Maritieme Hackaton vorige maand tijdens het Holland Fisheries Event vissersvaartuigen van de toekomst geschetst. Op uitnodiging van Walter van Harberden van Padmos reisden zij vrijdag met de docenten Pieter ten Napel (machinekamer) en Fokke Post (techniek) naar de werf in Stellendam om de schetsen daadwerkelijk om te zetten in ontwerpen.

Het winnende Hackaton-team maakte tijdens de hackaton indruk met het ontwerp ‘Auto Catch’, een diesel-elektrisch aangedreven moederschip met zes autonoom vissende vaartuigjes binnen windparken. Het tweede team bedacht voor de kortere termijn een multifunctionele Eurokotter die naast visserij ook ingezet kan worden voor offshore- of survey-werkzaamheden.

Coach Walter van Harberden was enthousiast over de resultaten en nodigde de jongemannen uit voor een bedrijfsbezoek. Twee tekenaars werden speciaal vrijgemaakt voor de studenten om hun plannen op een hoger niveau te brengen en concreet uit te werken. Uitgangspunten waren: toepasbaarheid, kostenbeheersing, werkgebied, functies en toekomstbestendig verdienmodel.

Van de 3D-modellen worden straks nog schaalmodellen geprint, tot grote vreugde van de studenten. ,,Boven verwachting’’, reageert docent en oud-visserman Fokke Post op het bedrijfsbezoek. ,,Onze gastheer Van Harberden merkte tijdens de beurs op Urk dat de oude garde heel blij is dat onze jeugd het nog altijd ziet zitten in de visserij. En terecht. Daarom willen de scheepsbouwers van Padmos met deze uitnodiging een positief signaal afgeven aan de sector.’’

Als kers op de taart werden ook bezoeken gebracht aan het MDV-vaartuig UK 225 (dat juist in dok was gezet), de GY 127 en de nieuwbouwer KG 8. Omdat de UK 225 en GY 127 die dag in het dok wisselden konden mooi de verschillen in onderwaterschip worden bekeken en besproken. Zo ook met de kunststof romp van een modulair in aanbouw zijnde duwboot bij Padmos. Van Harberden ziet voor dergelijke rompen ook toekomst in de visserij.

Wat de Urkers opviel aan het ontwerp van de in aanbouw zijnde Zeeuwse mesheftenvisser was de inrichting van het ruime werkdek, de daarvoor verder naar voren geplaatste brug en de compactheid van de voortstuwingsinstallatie (diesel-elektrisch). In de machinekamer viel de elektromotor voor de aandrijving door de lage opstelling en met de aan stuurboordzijde opgestelde hoofdmotor voor het opwekken van de elektriciteit op.

Fokke Post: ,,Het zuigsysteem voor het opvissen van de mesheften was nog niet geïnstalleerd maar werd wel heel mooi uitgelegd door Van Harberden. Een dergelijke innovatieve manier zou eventueel toegepast kunnen worden bij de visserij op tong, daar er al proeven gaande zijn om onder water vis en vissoorten te detecteren. Het winnende ontwerp met de autonome visbootjes zou hiervoor uitermate geschikt zijn.’’ Met deze wetenschap in het achterhoofd werd er ’s middags verder gewerkt aan een eerste prototype van het plan ‘Auto Catch’.

De naam en het nummer bij het multifunctionele kotterontwerp ‘Denzo’ UK 24-7 blijken bewust gekozen. Denzo is de samentrekking van: dag en nacht zondag ook. ,,Met een knipoog om de discussie op gang te brengen over het continu vissen. De studenten zijn van mening dat goed rentmeesterschap voorop moet staan en dat zeven dagen per week vissen daar haaks op staat.’’

Aan het eind van de middag konden de eerste artist impressions geprint worden. Onder het genot van een gezellig samenzijn werden vervolgstappen besproken. Post vat samen: ,,Onze studenten kunnen terugkijken op een zeer leerzame en uitdagende dag, waarbij de boodschap naar buiten toe is: geloof in de toekomst, maak gebruik van de techniek en ga de uitdaging aan!’’

Afbeelding
Afbeelding