Een van de twee elektromotoren. (Foto: Marieke Mandemaker)
Een van de twee elektromotoren. (Foto: Marieke Mandemaker) Marieke Mandemaker

Eerste mosselvaartuig diesel-elektrisch

Algemeen

BRUINISSE – Alle oude diesels van boord en daarvoor in de plaats één dieselgenerator die de voortstuwing, de zware gebruikers en het hele boordnet voedt. Dat is in het kort het project op de BRU 40 van M. en M. Padmos, uitgevoerd door Padmos Bruinisse en Sea & Shore.

,,Het werkt allemaal boven verwachting’’, aldus Marinus Padmos van M. en M. Padmos een kleine drie weken na de oplevering van het project dat de hele machinekamer van de BRU 40 heeft omgegooid. ,,Hermotorisering was gewoon nodig, maar de vraag was hoe we het gingen doen; gewoon of dieselelektrisch. Na veel wikken en wegen hebben we de knoop doorgehakt en gekozen voor dieselelektrisch.’’

Midden april kwam de BRU 40 bij Padmos Bruinisse voor de kant. Sea & Shore tekende voor het elektrische verhaal. De vijf oude dieselmotoren aan boord (twee voor de voortstuwing, een pompmotor en twee hulpmotoren) gingen van boord. Daarvoor in de plaats kwam een 1.250 kVA Mitsubishi-dieselgenerator. Via een Common DC bus worden de gebruikers gevoed. Voor de voortstuwing werden twee hoog rendement watergekoelde permanent magneetmotoren geïnstalleerd, van elk 375 kW. Ook worden hydrauliekpomp, waterpomp, mzi-pomp, de nieuwe boegjet en het boordnet gevoed. ,We hebben er veel energie ingestoken’’, zegt Leon van der Zande van Sea & Shore. ,,We denken ook dat dit de toekomst is.’’ Het bedrijf uit Yerseke was tevens verantwoordelijk voor de PLC-besturingen en het powermanagementsysteem om alles aan te sturen, te controleren en te alarmeren.

Stikstof

Er draait nu maar één dieselmotor aan boord van de BRU 40, wat betekent dat er ook maar één systeem voor uitlaatgassennabehandeling nodig is. Een enorm voordeel in het licht van de stikstofproblematiek en de benodigde Wnb-vergunningen in Natura 2000-wateren, waarin de mosselsector veelal opereert.Op de BRU 40 kwam een soortgelijk systeem als op de nieuwe Z 99 ‘Aravis’. De motor voldoet aan de wettelijke eisen van IMO III (stikstofoxiden, NOx), maar is volgens projectleider Karel Wisse van Padmos nog veel schoner.

Complimenten van het mosselkweekbedrijf voor het 6-7-koppige team van Sea & Shore en de mannen van Padmos in Bruinisse, die de klus in twee maanden moesten klaren en die veel hebben moeten overwerken. Padmos: ,,Er was een grote tijdsdruk, want we konden niet wachten met oogsten.’’ Op woensdag 29 juni was de proefvaart. Daarna ging het direct naar de mzi-installaties op de Waddenzee, met twee monteurs van Sea & Shore aan boord voor het finetunen.

Vanwege de forse uitstootvermindering had Padmos hoop op subsidie, maar het betreffende subsidiepotje bleek nu net niet van toepassing op de visserij. ,,Dat is jammer natuurlijk. Het was een flinke investering, en daar zou toch een potje voor moeten komen. Gelukkig ging de bank wel mee in deze groene investering.’’

De firma M. en M. Padmos heeft de BRU 8, de BRU 36 en de BRU 40 in de vaart. De BRU 40 wordt vrijwel alleen gebruikt voor het oogsten van de mzi’s. Begin deze maand was dat op de Waddenzee, afgelopen weekend was de mosselkotter op Bruinisse tijdens de Visserijdagen en deze week was de BRU 40 actief met het oogsten (eerst uitdunnen) van mzi’s in de Voordelta. Manoeuvreren is belangrijk bij dit werk. Dat gaat volgens Padmos prima met de nieuwe voortstuwing. Er is ook een 360 graden draaibare boegjet geïnstalleerd door Padmos, inclusief besturingssysteem van Sea & Shore.

De BRU 40 is de eerste in de mosselwereld met dit dieselelektrische systeem. Is er belangstelling van collega-kwekers? ,,Jazeker, ik krijg heel veel vragen!’’