H Bemanning plus mede-eigenaren op het ruime achterdek. Van rechts naar links: Wouter de Boer, Harmen de Boer, Sebastiaan Lepretre, Remy Pruvot, Vincent Hallard, schipper Tunis de Boer, Cees de Boer en Johannes Korf.
H Bemanning plus mede-eigenaren op het ruime achterdek. Van rechts naar links: Wouter de Boer, Harmen de Boer, Sebastiaan Lepretre, Remy Pruvot, Vincent Hallard, schipper Tunis de Boer, Cees de Boer en Johannes Korf. GH

Urker gasten in Franse wateren

Algemeen

BOULOGNE/URK – Tussen de bedrijven door werden tijdens de eerste visreis van de nieuwe BL 937550 ‘Pax Dei II’ de puntjes op de i gezet. ,,Maandag moesten we nog even onze draai vinden, dinsdag en woensdag zijn we tussendoor ‘s avonds naar binnen geweest voor assistentie. Al met al toch een mooi weekje met een grote variatie aan vis: wijting, zeekat, mul, haaien, en rog en nog meer lekkers.’’ Aldus schipper Tunis de Boer.

Voor Tunis de Boer (25) op de ‘Pax Dei II’ zijn het de eerste reizen met de flyshoot als schipper. Daarom was zijn vader Harmen ook mee. Harmen is de vaste inval-schipper op het vlootje van de rederij. Tunis heeft in het begin van zijn visserijloopbaan wel de flyshootvisserij uitgeoefend toen hij bemanningslid was op de UK 224 bij een van zijn ooms, maar de afgelopen twee jaar was Tunis schipper op de ‘Sainte Emme II’, een Franse bordenvisser.

Op de ‘Sainte Emme II’ voer Tunis lange tijd als enige Urker, samen met drie Fransen. Afgelopen voorjaar kwam daar zijn broer Cees bij. Cees is vernoemd naar zijn grootvader van moederskant: Cees van de UK 197. Tunis (net als zijn neven op de ‘Madeleine’ en de UK 124) naar grootvader van vaderskant: Tunis van Luut. Slagerszoon Johannes Korf is er als jongste bemanningslid extra bijgekomen, en dus vaart de ‘Pax Dei II’ voorlopig met zes bemanningsleden. De drie Fransen – allemaal afkomstig uit Etaples - zijn vanaf de ‘Sainte Emme II’ overgestapt.

Raad en daad

Rederij T. de Boer & Zonen besloot het eind vorige eeuw over een andere boeg te gooien. De boomkorvisserij onder Nederlandse en Duitse vlag werd vaarwel gezegd en aan Maaskant werd toen opdracht gegeven een casco voor een middenslagbokker om te bouwen tot een nieuwe flyshooter. Nog geen tien jaar later volgde een tweede nieuwbouw-flyshooter voor de gebroeders Luut (wijlen), Wouter, Gerrit en Harmen de Boer: de UK 112.

In Boulogne werd een goede relatie opgebouwd met het vishandelsbedrijf Unipêche van de familie Wattez. ,,We realiseren ons terdege dat we gasten in Franse wateren en een Franse haven zijn als we in Het Kanaal vissen’’, zegt Wouter de Boer (61), de oudste firmant in het familievisserijbedrijf. Bekend is ook dat de Urker familie Franse collega’s met raad en daad bijstaat met vragen over de flyshootvisserij. Dat kweekt goodwill en respect. Andersom: met moedig optreden voorkwam een Franse collega anderhalf jaar geleden dat de ‘Saint-Nicolas’ met schipper Teunis (van Luut) de Boer in de branding op de havendam van Boulogne te pletter sloeg.

Joint-venture

In 2017 werd samen met Jacques Wattez (en diens dochter Constance, de huidige directeur van Unipêche) een joint-venture opgestart. Met de aankoop van de bordenvisser ‘Saint Nicolas’ werd toen de eerste stap gezet in het vissen onder Franse vlag. Twee jaar geleden volgde de aankoop van de ‘Saint Emme II’, waarop Tunis van Harmen schipper werd. En voor aanvullende visrechten werd vervolgens ook de ‘Pax Dei’ gekocht, maar met dat vaartuig heeft de familie De Boer nooit zelf gevist.

De ‘Saint Nicolas’ is naar Suriname verkocht en inmiddels naar Paramaribo overgevaren. De ‘Sainte Emme II’ en de ‘Pax Dei’ liggen in de Binnenhaven van Stellendam en gaan straks ook een nieuwe Surinaamse toekomst tegemoet.

Jeugd en visie

Drie jaar geleden werden plannen gemaakt voor nieuwbouw en uitbreiding van de vloot, met achtereenvolgens de UK 124 ‘Luut Senior’ (2020), de BL 936072 ‘Madeleine’ (2021) en nu dus de BL 937550 ‘Pax Dei II’. 

Wouter de Boer kijkt met genoegen terug én vooruit. ,,Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. En gelukkig hebben we jonge gasten in de familie die er vol voor willen gaan. Vier neven zijn medefirmant, van alle broers één zoon. Padmos had twee ontwerpen voor ons gemaakt: eentje van 25 meter en eentje van 28 meter. Wij hebben ons als vaders teruggetrokken en de beslissing aan de jongere garde overgelaten, want die moeten het nu en in de toekomst waarmaken. Het mooie is dat de jongens unaniem kozen voor de 25 meter, niet te groot dus. En kleiner dan wij allemaal zelf gewend zijn. Ik vind dat een teken van visie. Met alle maatregelen en beperkingen die op ons afkomen blijkt dat de juiste keuze te zijn geweest.’’

Niet groot, maar wel met meer dan voldoende trekkracht voor een groot tuig, een zo beperkt mogelijk brandstofverbruik en multifunctioneel waren de belangrijkste wensen van de familie De Boer voor de ontwerpers van Padmos. En aanvullend: zo weinig mogelijk trappen en niveaus op het schip en een zo groot mogelijk werkdek. ,,De samenwerking met Leon Padmos en Walter van Harberden bij de ontwikkeling en nieuwbouw was geweldig. Complimenten en bedankt! Alles wat we wilden is precies uitgekomen. De trekkracht is met 20 ton eerder beter dan minder. Dat betekent ook minder belasting van de motor en brandstofbesparing. In de praktijk gebruiken de schepen 7 tot 9 ton per visweek. Met de UK 124 zijn we dit jaar voor het eerst op de kreeftjes gegaan, het omschakelen liep formidabel.’’

Alle netten worden volledig zelf gemaakt in het familiebedrijf. Twaalf neven zijn bemanningslid op de vijf kotters, waaronder de schippers. De vaders besturen het bedrijf aan de wal. Wouter doet vooral de technische zaken en financiën, Gerrit het netwerk en Harmen de wekelijkse inkopen voor de vijf vaartuigen.

Toeleveranciers

Padmos (hoofdaannemer), C-Job (tekenpakket), De Boer Staal (snijwerk), CSR (casco), De Boer Staal en Budi (snijwerk), Promarin (schroef en straalbuis), Leemberg (pijpen), IJtama (timmerwerk), MTEE (motoren), Reintjes (keerkoppeling), Roeleveld (koeling en ijsmachines), De Waal (stuurmachine), De Boer Marine (nautische apparatuur), Wetec (elektrische installatie), Straathof (motorbediening), Centa (flexibele keerkoppelingen), Luteijn (hydrauliek), Delta Isolatie, VCU (tuigage, touwtrommels, vangstverwerker), Piet Redert (diverse visserijbenodigdheden), Hora (ramen), Schavicast (stralen en schilderen), Akzo Nobel (verf), Centa Nederland (koppelingen), Winel (deuren en luiken), Van Wingerden (patrijspoorten), Van Stigt (pompverdeelkasten), Lagersmit (seals), Guerra (kraan), Clerx (airco), All Pumps en Reikon (pompen) en John. P. de Wit (verzekering).

H Kompas.
H Schippershut.
H Viskisten van Unipêche laden.