H In het midden VNV-voorzitter Adriaan van Moort, op de persreis van het Nederlands Visbureau naar Noorwegen eerder deze maand, waar hij zich al op de hoogte kon stellen van de kwaliteit van de Hollandse Nieuwe. (Foto: Goffe Struiksma)
H In het midden VNV-voorzitter Adriaan van Moort, op de persreis van het Nederlands Visbureau naar Noorwegen eerder deze maand, waar hij zich al op de hoogte kon stellen van de kwaliteit van de Hollandse Nieuwe. (Foto: Goffe Struiksma) GOFFE STRUIKSMA

Met het vaatje aan de haal

Algemeen

SCHEVENINGEN/SPAKENBURG – De traditionele veiling van het eerste vaatje, een Haringfeest in Spakenburg, Vlaggetjesdag Scheveningen en de goede kwaliteit van de haring zorgden vorige week voor een hausse aan haring-pr.

Het bleef vorige week nog lang onrustig in haringpromotieland. Dinsdagmiddag werd op de visafslag van Scheveningen traditioneel het eerste vaatje Hollandse Nieuwe geveild. Tijdens deze veiling op Amerikaanse wijze brachten alle bieders bij elkaar het mooie bedrag van 113.500 euro op voor de Stichting Ambulance Wens. Koper door het uitbrengen van het laatste bod werd de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV), die dit jaar het 40-jarig jubileum viert.

VNV-voorzitter Adriaan van Moort benadrukt dat de strijd om het eerste vaatje een gerichte actie was, waaraan alle leden hebben bijgedragen. ,,Die hebben nu ook allemaal profijt van de publiciteit die het winnen van het eerste vaatje en de hele berichtgeving over de mooie kwaliteit van de haring met zich meebrengt’’, aldus een zeer tevreden Van Moort. De biedingen door de VNV waren strak geregistreerd en werden uitgebracht door drie dames, in Volendammer, Zeeuwse en Spakenburger dracht.

Extra bedrag

De Spakenburgse Vishandel Vereniging, onderdeel van de VNV, deed er nog een tandje bij. Spakenburg is de ‘hoofdstad’ van de visdetailisten; een reden te meer om het binnenhalen van het eerste vaatje door de overkoepelende vereniging luister bij te zetten door daar op de woensdag na de veiling een heus Haringfeest te organiseren. Het vaatje werd die dag met een klassieke botter de haven van Spakenburg binnengevaren. Door burgemeester Melis van de Groep werd het vervolgens overhandigd aan Kees Veldboer jr. van de Stichting Ambulance Wens, die het werk van zijn onlangs overleden vader voortzet. Veldboer bedankte de vishandelaren voor hun vasthoudendheid tijdens de veiling; er werd fanatiek geboden en er is natuurlijk een grens aan hoe lang men kan doorgaan met bieden.

Er werden in Spakenburg duizenden haringen gratis uitgedeeld, maar er moest wel 1 euro per haring gedoneerd worden aan de Stichting Ambulance Wens, wat nog een extra bedrag van 5.000 euro opleverde voor dit goede doel. Een shantykoor hielde de stemming op het zonnige Dorpsplein hoog.

Indrukwekkend was de ‘vlootschouw’ van de vele verkoopwagens die het dorp rijk is, als visitekaartje van de VNV. Een trotse VNV-directeur Janneke Keuning: ,,Deze mannen en vrouwen die vanmorgen vroeg al op pad gingen om de vis aan de man te brengen, maken vanmiddag een extra rondje tijdens dit Haringfeest. Ik heb het idee dat we hier de collectieve trots van deze prachtige branche zien. Het is in mijn ogen dan ook een feest ván de specialist en vóór de specialist.” 

Het ging bij elkaar om minstens honderd verkoopwagens. Alle visverkopers gingen op de foto, met de cheque.

Visbeurs

Voorzitter Ruud van Diermen van de Spakenburgse vereniging kijkt terug op een zeer geslaagde dag. ,,We hebben best wat geld uitgegeven, maar het was het allemaal waard. Het benadrukt ook de bijzondere positie die de visdetailhandel inneemt in Nederland. Binnen de productgroep vis hebben wij nog steeds 50 procent van de markt’’, aldus Van Diermen, die na dit 40-jarig jubileumfeestje al weer vooruitkijkt naar de Visbeurs in Spakenburg komend najaar. ,,De vijftiende editie!’’

Vorige week woensdag kon ook de rest van Nederland genieten van de Hollandse Nieuwe, die dit jaar al zo vroeg op niveau was. Van Moort over de gezamenlijke seizoenstart: ,,Samen starten is noodzakelijk om deze unieke periode voort te kunnen laten bestaan en haringliefhebbers verwachtingsvol toe te kunnen laten leven naar deze speciale tijd en dit bijzondere product. Start je vroeger, dan maak je je collega’s ongeloofwaardig en kies je voor eigen gewin. De oude wapenspreuk van Nederland ‘Eendracht maakt macht’ is ook nu nog van toepassing. Samenwerking maakt de branche sterker en geeft meer mogelijkheden voor de toekomst.’’ En tegen zijn leden: ,,Houd je kwaliteit hoog, zorg goed voor je medewerkers en investeer in een relatie met je haringleverancier. Als visspecialist kun jij het verschil maken.’’

H Burgemeester Melis van de Groep overhandigt het vaatje aan Kees Veldboer van Stichting Ambulance Wens. (Foto: Jan Erkelens)
H Een groot defilé van verkoopwagens door Spakenburg, en alle visverkoopbedrijven op de foto met de cheque. (Foto: Jan Erkelens)