Afbeelding
C. Hameeteman

‘Pax Dei II’ is de derde op rij

Algemeen

STELLENDAM/BOULOGNE – Drie jaar geleden bestelde de familie De Boer van T. de Boer & Zonen de eerste nieuwbouwer bij Padmos, een compleet nieuw ontwerp: een compacte flyshooter/twinrigger UK 124. Met een optie voor nog eens twee onder Franse vlag. Met het in de vaart komen van de BL 937550 ‘Pax Dei II’ afgelopen week is het derde vaartuig opgeleverd. Drie gelijknamige neven Teunis de Boer (van de gebroeders wijlen Luut, Gerrit en Harmen) zijn de schippers. Hun neven Luut (van Wouter) en Jan Post (van jongste zus Neeltje) zijn schippers op respectievelijk de UK 224 en UK 112 van de rederij.

De nieuwe ‘Pax Dei II’ is maandag voor het eerst ter visvangst gegaan. Vorige week werd vanaf de bouwwerf Padmos naar de Franse thuishaven Boulogne gestoomd, in afwachting van de Franse visvergunning. De ‘Pax Dei II’ neemt de plaats in van twee Franse bordenvissers: de ‘Pax Dei’ (de Latijnse naam betekent: vrede van God) en de Saint Emme II’, die allebei naar Suriname zijn doorverkocht. Eigenaar is de Franse rederij Armement Boulonnais, een joint-venture van de Urker rederij en de Franse familie Wattez van het vishandelsbedrijf Unipêche.

Inmiddels heeft Padmos in 2,5 jaar tijd zeven vaartuigen van deze succesvolle 25-meter serie afgeleverd. Achtereenvolgens de UK 124, UK 135, GY 127, Madeleine, SL 26, Z 99 en nu dus de ‘Pax Dei II’. Qua casco wordt de KG 8 de achtste, maar dit Zeeuwse vaartuig wordt voor de mesheftenvisserij ingericht.

Vissen onder Franse vlag heeft momenteel voordelen. Normaal gesproken is het bunkeren in Boulogne iets duurder dan in Nederland. Maar momenteel bunkeren de ‘Madeleine’ en ‘Pax Dei II’ gasolie voor zo’n 65 cent per liter. 

De Franse regering heeft alle brandstof in het hele land met 10 eurocent verlaagd. Bovendien krijgen vissers sinds medio maart tijdelijk 35 cent per liter uit Europese subsidiefondsen terugbetaald, een voordeel dat in juli weer verdwijnt.

Afbeelding