De geheel Katwijkse bemanning voor de LT 43. Geheel rechts Klaas van Duijn en geheel links Dirk Kloos, beiden schipper, en tussen hen in Thomas Dubbeldam, Jaap Guijt, Jacco Nijgh, Jaap van den Oever en Dirk Hoek.
De geheel Katwijkse bemanning voor de LT 43. Geheel rechts Klaas van Duijn en geheel links Dirk Kloos, beiden schipper, en tussen hen in Thomas Dubbeldam, Jaap Guijt, Jacco Nijgh, Jaap van den Oever en Dirk Hoek.

‘Annalijdia’ gedoopt

Algemeen

IJMUIDEN – Groot feest in IJmuiden afgelopen zaterdag. Heel Katwijk en half IJmuiden was uitgelopen voor de doop en overdracht van de LT 43 ‘Annalijdia’ van Maart en zoon Klaas van Duijn. Uniek op het schip zijn de elektrisch aangedreven lieren.

De bouw van de ‘Annalijdia’ ging zeker niet van een leien dakje. De rederij Van Duijn splitste zich tijdens het bouwproces in tweeën, waarbij de KW 34 en de KW 36 naar dochter Roos gingen en de nieuwbouwer LT 34 naar Maart en Klaas. Op de bouwwerf in Harlingen ging het twee keer heel erg mis, met twee grote branden. Klaas van Duijn was er in zijn welkomstwoord aan de menigte in de grote partytent op de Trawlerkade kort over (,,Na een paar kleine tegenslaagjes...) en was duidelijk opgelucht dat het nu eindelijk zover is, met dank aan iedereen die een bijdrage aan de bouw heeft geleverd.

Werfdirecteur Thecla Bodewes overhandigt de hals van de champagnefles aan het echtpaar Rosemarie, die het schip net gedoopt heeft, en Maart van Duijn. In het midden Yvonne, de vrouw van zoon en schipper Klaas van Duijn.

Werfdirecteur Thecla Bodewes was de stralende ceremoniemeester op het feest, maar kon er ook niet omheen. ,,De bouw van het eerste vissersschip voor onze werf in Harlingen was zo onstuimig als het weer vandaag, met twee hele grote hindernissen’’, aldus Bodewes. Na de tweede brand zat men in Katwijk en Harlingen met de handen in het haar, maar niet lang. ,,We moesten gelijk door, en we hebben het schip gelijk ook maar langer gemaakt en met meer pk’s. We hebben er lang op moeten wachten, maar we hebben nu een prachtige nieuwe, geheel in Nederland gebouwde kotter!’’

Tussen de buien en stormvlagen door werd de doop verricht door moeder Rosemarie. Dominee Piet Stam, als geboren Vlaardinger en inwoner van Katwijk altijd heel betrokken bij de visserij, sprak de schippers Klaas van Duijn en Dirk Kloos toe, en las voor uit de scheepsbijbel, om die daarna te overhandigen aan Kloos.

Dominee Piet Stam overhandigt de scheepsbijbel aan schipper Dirk Kloos.

Spanning

Het is alweer dertien jaar geleden dat er voor het laatst een nieuwe kotter voor Katwijk in de vaart kwam (de KW 145 van Van der Plas). De belangstelling was dan ook erg groot. Veel schippers en opvarenden van de Katwijkse vloot kwamen een kijkje nemen, maar er liepen ook Urker vissers keurend door de twinrigger/flyshooter.

Veel aandacht zal zijn uitgegaan naar de geheel elektrisch in plaats van hydraulisch aangedreven lieren, waarvoor de VCU als leverancier van de flyshootlier, middenlier en nettenrollen samenwerkte met Dromec, dat verantwoordelijk was voor de aandrijvingen en de besturing. De LT 43 is de eerste flyshooter met elektrisch bediende lieren, wat met spanning wordt gevolgd in de sector. Lourens de Boer van de VCU: ,,We hebben dringend geadviseerd dat op de eerste proefvisreis eerst wordt geflyshoot, juist om de lieren uit te testen bij deze visserijmethode. Mensen van Dromec en Roelof van Urk van ons zijn deze week meegegaan bij het proefvissen.’’

LT staat voor Lowestoft, een Britse vissersplaats waarmee Katwijk ooit een stedenband had, die in 1996 op Katwijks initiatief werd beëindigd. Ter compensatie werd in IJmuiden Fish & Chips geserveerd.

Het is een trend; op de komende LT 295 die bij Maaskant wordt gebouwd komt een soortgelijk lierenpakket, net als op de twee schepen die voor Cees en Louwe de Boer worden gebouwd bij Nodosa in Spanje.

Ontwerp

De LT 43 is een ontwerp van Ove Kristensen van de Deense werf Vestværftet, met tekenwerk en engineering van Gaastmeer en TB Shipyards. De lengte over alles is 37,51 meter (33,52 meter tussen de loodlijnen), de breedte 8,70 meter en de holte 4,05 meter. Het schip meet 455 GT. TB Shipyards was als hoofdaannemer en scheepswerf verantwoordelijk voor de complete bouw en afbouw.

De stijlvolle en zeer compleet uitgeruste brug. De lierbediening bevindt zich aan de achterzijde van de brug, met zicht op het grote werkdek.

In de machinekamer staat een ABC 8DZC-950-126-A van 1.275 kW bij 950 toeren. De vijfbladige vaste Promarin-schroef (3.210 mm) wordt aangedreven via een Reintjes WGF 1963 reductiekeerkoppeling (8,997:1) en Promarin schroefas. De vissnelheid is 4 knopen en er kan een maximum snelheid van 11 knopen bereikt worden. De LT 43 kan ruim 61 kuub gasolie meenemen. De complete machinekamerinstallatie werd verzorgd door HR Piping. In de machinekamer staan verder onder meer twee generatorsets, type Oceanline, beide bestaande uit een Scania DI16 090M (450 kW bij 1.500 toeren) en een Stamford HCM 534 F, en een havenset, type OceanLine, bestaande uit een Agco Power 49 CTAG (116 kW bij 1.500 toeren) en een Stamford UCM 274 F. De drie hulpsets werden geleverd door Sandfirden Technics.

De twee flyshootlieren met vooraan de middenlier. Met de flyshootlieren wordt ook getwinrigd, waarbij de middenlier voor de clump is. Linksboven met meer dan gemiddelde belangstelling directeur Lourens de Boer en Roelof van Urk van de lierenleverancier VCU.

Met ESU (elektrische installatie), VCU (met naast de Osey Urk-lieren ook de vangstverwerkingsinstallatie) en De Flux (betimmering) leverden Urker bedrijven een flinke bijdrage. Verder werkten mee aan de bouw van de LT 43: Couperus Hydrauliek (hydrauliek, dekkraan), Van der Velden Marine Systems (stuurmachine), Benes (roer), Verhaar Omega (boegschroef), Sam/Wartsila (nautische apparatuur), Breman (verwarming, ventilatie en airco), De Bruin Isolatie (isolatie), Kuurman (schilderwerk), Westvoorn (tuigage), KFT (transport, hijswerk), Oliehandel Klaas de Boer (bunkering), Van Olst de Graaff & Co (verzekering), en Westcoasting (Britse documenten en licenties).

Een Belgische krachtbron in een Britse kotter van Nederlandse eigenaren.

De LT 43 vertrok dinsdag uit IJmuiden om te gaan proefvissen, met de flyshoot. Woensdag kwam het schip weer binnen in IJmuiden, donderdag stond proefvissen met de twinrig op het programma. Voor de rest van het jaar zal er getwinrigd worden in de noord. ,,Wij zijn echte noord-mensen’’, zegt Maart van Duijn, die bijzonder content is met de afwerking, de technische innovaties en het feit dat het ‘een fluisterboot’ is. ,,En die verlenging komt ten goede aan het uiterlijk. Bovendien is het wel lekker om een groter schip te hebben als je de noord in gaat. Elk nadeel heeft z’n voordeel, zullen we maar zeggen...’’

De sorteerinstallatie is toegespitst op de flyshootvisserij met zijn veelheid aan soorten, met weegschalen voor de inktvis.