Foto: C. Hameeteman - De WR 289 heeft een overdekt verwerkingsdek.
Foto: C. Hameeteman - De WR 289 heeft een overdekt verwerkingsdek.

WR 289 vriest rauwe garnalen aan boord

Algemeen

DEN OEVER – De Wieringer familie Van Eekelen steekt haar nek uit met de ontwikkeling van een nieuwe markt voor rauwe Hollandse garnalen en vriest deze aan boord in.

De WR 289 is de enige garnalenkotter met een overdekt verwerkingsdek en vriescapaciteit aan boord. Bij de nieuwbouw vier jaar geleden is al rekening gehouden met het idee om conserveervrije garnalen aan boord te verpakken, daarvoor staat ook een verpakkingsmachine aan dek. ,,Wil je garnalen van hoogwaardige kwaliteit helemaal zonder conserveringsmiddelen aanbieden, dan zul je deze op zee moeten invriezen’’, zegt Cees van Eekelen sr.

Veel handwerk bij het verwerken van ongekookte garnalen.

Via de CVO heeft de WR 289 ontheffing gekregen van de PAP-urenregeling in de weken dat er op rauwe garnalen wordt gevist. De urenbeperking betreft louter de markt voor gekookte garnalen. Bovendien is de verwerking van rauwe garnalen zo arbeidsintensief, dat er lang niet continue gevist kan worden. Van het ministerie van LNV is ontheffing van de zeefplicht ontvangen.

In de weken dat voor de rauwe markt wordt gevist gaat er een extra bemanningslid mee. Dat is nodig om de garnalenvangst handmatig uit te zoeken. Cees van Eekelen junior: ,,Dikkopjes, neushangertjes, en noem het allemaal maar op, moeten we er allemaal uithalen. Dat uitlezen kost heel veel handwerk. Daarom doen we ook kortere trekjes, anders kunnen we het niet bijtijds verwerken.’’

Portioneren en inpakken van rauwe garnalen.

De schone garnalen worden in doosjes van circa 2,5 kilo verpakt. Na het verpakken gaan de doosjes in rekken in het vriesruim. Om kruisbesmetting te voorkomen kan en mag er in de weken dat rauwe garnalen worden ingevroren niet tegelijk ook garnalen aan boord worden gekookt.

Voor de marktontwikkeling wordt nauw samengewerkt met handelsbedrijf Kegge. Het afzetgebied is Frankrijk. Het project ‘rauwe garnalen’ inclusief machinerie aan boord wordt volledig betaald uit eigen portemonnee. Toen de WR 289 in januari 2016 in de vaart kwam stond er een prototype van een innovatief detectie-sorteersysteem inclusief verenkeleaar aan dek, maar dat systeem voldeed niet.

Invriezen van doosjes rauwe garnalen in rekken.

Vorig jaar zomer investeerde de WR 289 uit eigen middelen in een experiment om met aangepaste netten op steurgarnalen in het Farne Deep te vissen. Voor de WR 189 heeft Van Eekelen aangepaste netten gemaakt voor een wetenschappelijk onderzoek om dit voorjaar in het kielzog van de pulskotter SC 25 te vissen. Cees van Eekelen sr is ook de bedenker van de Sepnep om selectiever langoustines te vissen.