Van links naar rechts Andru00e9 Bakker, Ricardo de Vries, Jacco Bakker en Jan Bakker.
Van links naar rechts Andru00e9 Bakker, Ricardo de Vries, Jacco Bakker en Jan Bakker.

‘t Is een mooi spulletje hoor!’

Algemeen

DEN OEVER – Het zal niet heel lang meer duren, maar voorlopig is de WR 50 ‘Concordia’ van de gebroeders Bakker de nieuwste garnalenkotter van Nederland. Een maand na de eerste visreis in december draait alles aan boord helemaal naar wens.

Het miezert op de haven van Den Oever. De nieuwe WR 50 ‘Concordia’ is die vrijdagochtend al enkele uren binnen en inmiddels gelost. De garnalen zijn op weg naar de Rousant in Zoutkamp. De broers Jacco en André Bakker maken brug en verblijven spic en span, vaste kracht Ricardo de Vries is op het dak van de stuurhut bezig en vader Jan Bakker is op het voordek onverstoorbaar met de netten in de weer.

Na de storm was de WR 50 vorige week woensdagavond uitgegaan. Op het Wad was het niet zoveel, maar achter Texel, waar wind en golfhoogte waren getemperd, ging het beter met de garnalenvangst. In de toegestane anderhalf etmaal werd 3,5 ton garnalen scheep gezet. ,,Met de huidige prijzen hebben we evengoed een mooi weekje, maar 36 uur is natuurlijk wel krap. Er kan van alles gebeuren waardoor je even niet kan vissen.’’

Zicht vanuit de brug op de garnalenverwerkingsinstallatie van De Boer RVS.

Hun nieuwe kotter, in de vaart sinds december, hebben de broers inmiddels goed onder de knie. De kinderziektes zijn opgelost. ,,Het ging deze week weer beter dan voorgaande week. Door al die korte visweekjes hebben we nog lang niet zoveel kunnen draaien als met normale vistijden, maar we kunnen wel zeggen dat alles nu loopt zoals het zou moeten’’, aldus de broers. Normaal gaat de WR 50 zondagavond laat de haven uit. Gevist wordt op de Waddenzee en buitengaats.

André en Jacco doen alle werkzaamheden aan boord, en zijn om beurten een jaar officieel schipper. Dit jaar is André aan de beurt. De Vries, die al vijf jaar bij de Bakkers vaart en z’n visserijpapieren aan het halen is, doet het meeste dekwerk. Bakker senior komt elke binnenkomst helpen, en maakt bovendien de garnalennetten. Zijn oordeel over de nieuwste garnalenkotter in de haven van Den Oever: ,,’t Is een mooi spulletje hoor!’’

Het pakket nautische apparatuur werd geleverd door Radio Holland.

Roestvrijstaal

De WR 50 ‘Concordia’ is een ontwerp van Herman Jansen. De kotter meet 23,95 meter bij 6,20 meter, met een holte van 2,66 meter. Hoofdaannemer/ cascobouwer Heijsman Scheepsbouw en Reparatie deed al het staalwerk. Eerst is in Stavoren het stuurhuis gebouwd. Toen dat klaar was ging het naar scheepstimmerbedrijf Admiraal (in Hasselt) om ingetimmerd en ingericht te worden, en gestraald en geverfd. Snijder Scheepselektro uit Genemuiden was verantwoordelijk voor de elektrische installatie. Onderwijl werd bij Heijsman aan het casco zelf begonnen. Toen het casco te water werd gelaten kon het vrijwel volledig ingerichte stuurhuis er dezelfde dag worden opgezet.

Er is veel roestvrijstaal toegepast: potdeksel, bolders, lippen, ogen en draaiende delen en de ‘berghoutslijtstrippen’. De WR 50 is in de plaats gekomen van de vorige WR 50 van de Bakkers (bouwjaar 2001), die door de Wieringers Mark en Frank Rotgans is gekocht en WR 143 is geworden. Toevallig ligt dit schip momenteel bij Heijsman, om ‘alles wat slijt’ te vervangen door roestvrijstaal.

De ruime machinekamer, met een hoofdrol voor Caterpillar.

In de machinekamer van de WR 50 staan drie door Machinefabriek Luyt geleverde Caterpillars: een hoofdmotor van 300 pk, een hulpmotor van 86 kWA en een identieke hulpmotor in een geluiddichte kast. In het vooronder staat een eveneens zo geruisloos mogelijke Hatz havenset, die voorziet in de eigen walstroom. Via de door Luyt gedraaide schroefas en schroefaskoker en een zodoor ADS Van Stigt geleverde Masson keerkoppeling (reductie 7,2:1) wordt een 1,50 meter schroef aangedreven. Schroef en straalbuis komen van Plug & De Boer. Luyt leverde ook de lier.

Belangrijke bijdragen aan de bouw werden verder geleverd door Radio Holland (nautische apparatuur), De Boer RVS (vangstverwerking), Couperus (hydrauliek en stuurmachine), Straal & Coating Bakhuizen (stralen en verven), Polar (zoutwaterijsmachine en airco), Installatiebedrijf H.J. de Vries uit Koudum (zoetwateraansluitingen, elektrische cv) en CIV Den Oever (tuigage). Via Dokter Assurantiën te Den Oever is de WR 50 verzekerd bij Gebr. Sluyter.

Flexibel

Afgelopen week is de WR 50 niet uitgegaan. De regel van maximaal 36 uur per week is veranderd in maximaal 72 uur per twee weken (maximaal twee keer uitvaren), om meer flexibiliteit mogelijk te maken in de ‘rommelige weken qua weer’. De Bakkers kozen ervoor om deze week in de haven te blijven en om volgende week langer achter elkaar te gaan vissen.