Foto: Goffe Struiksma - Een drukbezochte veiling met tientallen enthousiaste bieders uit de sector leverde 78.000 euro op voor Stichting Hulphond.
Foto: Goffe Struiksma - Een drukbezochte veiling met tientallen enthousiaste bieders uit de sector leverde 78.000 euro op voor Stichting Hulphond.

Makro trots op eerste vaatje Hollandse Nieuwe

Algemeen

SCHEVENINGEN – Makro deed dinsdagmiddag het laatste bod van 500 euro en werd daarmee de koper van het felbegeerde eerste vaatje Hollandse Nieuwe 2018. Samen met tentallen bieders werd 78.000 euro bijeengebracht voor het goede doel: Hulphond Nederland. De veiling is traditioneel de aftrap van het nieuwe haringseizoen.

Makro-vertegenwoordiger Jan van de Werken zei na de veiling apetrots te zijn.

Twee betrokken ambassadeurs van Hulphond Nederland gaven leiding aan de veiling van het eerste vaatje haring. Ambassadeur Frits Wester hanteerde de veilinghamer, terwijl ambassadeur Anita Witzier gedurende de veiling de presentatie voor haar rekening nam en de aanwezigen wist te bewegen tot gulle gaven.

Foto: Goffe Struiksma - Ambassadeur en veilingmeester Frits Wester had 86.000 euro als streefbedrag genoemd, een bedrag waarmee twee hulphonden kunnen worden opgeleid.

Voorafgaand aan de veiling werd de haring beoordeeld door een panel van deskundigen. Onder leiding van Peter Koelewijn (haringexpert en docent SVO-vakopleiding food) keurden chef Stephan Möllers van restaurant Plantage87 en haringambassadeur 2018 en de Katwijker haringdeskundige Dirk Arie den Haas de eerste nieuwe haring. Het proefpanel was unaniem zeer tevreden over de kwaliteit.

Na afloop van de veiling kregen de bezoekers zelf de gelegenheid de kwaliteit van de eerste Hollandse Nieuwe 2018 te beoordelen. Naast het traditionele haring happen vanaf de staart presenteerde Stephan Möllers de gasten een aantal  haringamuses. Daarnaast kon men genieten van smaakcombinaties die onlosmakelijk met haring verbonden zijn: tafelzuren Van Kesbeke, Bols Corenwyn, en de speciale biersoorten van de Nederlandse Brouwers.

Foto: Goffe Struiksma - Het keur- en proefpanel bestond uit haringspecialist Dirk Arie den Haas uit Katwijk, chefkok Stephan Moller van restaurant Plantage 87, en voorzitter Peter Koelewijn, SVO docent. Koelewijn: ,,De haring is romig, zilt en zacht, met nu al een mooi vetpercentage van tussen de 21 en 23 procent. We verwachten dat het vetpercentage de komende weken nog op zal lopen tot 26 procent. Richting juli neemt het vetpercentage dan weer af, als de haring hom en kuit gaat vormen.’’ De helft van alle maatjesharing gaat naar Duitsland, vertelt Koelewijn, de andere helft wordt verdeeld over Nederland en België.

Rudolph Strickwold, directeur Marketing en Commercie van Hulphond Nederland, is erg blij met het resultaat van de veiling. ,,Deze financiële bijdrage zetten wij in voor het therapie- en coachingprogramma voor kinderen. De honden van onze stichting worden van oudsher opgeleid als steun en toeverlaat voor mensen met een fysieke beperking, epilepsie of posttraumatische stressstoornis (PTSS). Maar ook jongeren met gedrags- of emotionele problemen, psychiatrische problematiek, ontwikkelingsstoornissen blijken gebaat bij de inzet van hulphonden. In samenwerking met diverse jeugdzorgcentra biedt Hulphond Nederland een uniek therapie- en coachingprogramma waarbij ervaren therapeuten speciaal opgeleide therapie-hulphonden inzetten om deze jongeren meer zelfvertrouwen te laten opbouwen en hun zelfbeeld te versterken.”

Duitsland en België

De dag na de veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe, op 13 juni, startte de verkoop van de haring in Nederland evenals in België en Duitsland. Ook in het Duitse Hamburg is het seizoen door het Nederlands Visbureau feestelijk ingeluid met een event, waar een gulle gift aan het goede doel Nestwerk werd overhandigd. De initiator van het goede doel Reinhold Beckmann (de bekende sportjournalist en presentator van een late night show) richtte zich eveneens op kinderen, in dit geval het bieden van kansen aan sociaal achtergestelde jeugd.

Zodra de nieuwe haringen weer overal verkrijgbaar zijn, wordt de komst van de nieuwe vangst 2018 op tal van plaatsen gevierd met haringparty’s en andere evenementen, zoals Vlaggetjesdag. Vlaggetjesdag Scheveningen vindt altijd plaats op de eerste zaterdag, volgend op de officiële start van het seizoen. 

Foto: Goffe Struiksma

Jaarlijks wordt zo’n 25.000 ton (25 miljoen kilo) haring gebruikt voor de verwerking tot maatje. Dat zijn 180 miljoen haringen. Daarvan worden er 76 miljoen in Nederland gegeten en de Belgen eten jaarlijks ongeveer 14 miljoen haringen. Maar liefst 90 miljoen stuks per jaar vinden hun weg naar Duitsland, waar de haring als Holländischer Matjes zeer populair is. De vangst en verwerking vindt voor het grootste deel in Scandinavië plaats, voornamelijk in het Noorse Egersund en Kalvag alsook het Deense Skagen, waarbij de ene helft uit Noorwegen komt en de andere helft in Denemarken wordt aangeland en verwerkt. Een klein gedeelte komt uit Schotland. En tenslotte wordt ook nog in Denemarken aangelande haring verwerkt tot maatjes bij A. Hoek in Katwijk.


Enthousiaste bieders

• Zoals gebruikelijk werd het vaatje geveild middels een Amerikaanse veiling, waarbij elk bod telt en betaald wordt, maar de laatste bieder eigenaar wordt van het vaatje. Minimum bod is 250 euro. Allereerste bieder was W. van der Zwan, die dat bod al deed voordat de veiling officieel geopend was. Toen bleek dat Peter van de Laar namens de VNV al een schriftelijk eerste bod had gedaan: 250 voor de VNV, 250 voor de afdeling Spakenburg en 250 euro voor de afdeling Volendam. Vervolgens boden achtereenvolgens Ouwehand, Jaczon, Koelewijn en zonen, Parlevliet & Van der Plas en Jac. den Dulk ieder 1.000 euro, waarmee de vaart er meteen goed in zat. De eerste hulphond was al na ongeveer 45 minuten ‘binnen.’ Daarna ging het bieden iets langzamer, waarna veilingmeester Wester rond 16.30 naar het eenmaal, andermaal toe begon te werken. Daarna werd er nog even flink geboden, met category manager Jan van de Werken van Makro als meest gedrevene. Dat bedrijf ging dan ook met het vaatje naar huis. Jan van de Werken: ,,Wij zijn hier al jaren bij. Dit is een van de mooiste tradities in de sector. Die zullen wij altijd blijven steunen. We gaan met het vaatje een mooie actie doen in onze locatie in Amsterdam.”

• Interessante bieder uit Urk was het bedrijf Varia Vis met Skin for Skin, dat voedingssupplementen maakt uit scholresten.

• Regelmatig ging het bieden tussen Katwijk en Spakenburg, of Katwijk en Scheveningen. Ilena van der Plas en oprichter Dirk Parlevliet boden stevig namens Parlevliet & Van der Plas. Ook de broers Nico en Sjors Roosendaal, eigenaars van visbedrijf Heeren van de Vis uit Veenendaal en de winnaars van vorig jaar, boden mee. Toen ze voor de tweede keer 250 euro boden, lokte Wester hen uit de tent met het aanbod een dag bij hen te komen klussen, als ze 1.000 euro zouden bieden. Sjors Roosendaal ruilde dat heel alert in voor een uur helpen op de markt. Wester zei ja, onder luid gejuich van het publiek.

• De presentatie was in handen van Anita Witzier, ambassadrice van Stichting Hulphond. De stichting Hulphond deelde tijdens de veiling aan alle aanwezigen de knuffelhulphond Flip uit. Twee daarvan hadden een goudkleurig halsbandje. De twee eigenaren van die knuffels krijgen een rondleiding aangeboden bij Stichting Hulphond, waar ze met eigen ogen kunnen zien hoe de lange training van een hulphond in z’n werk gaat.