VCU-TCD, Urk

Algemeen

URK – Een handvol lassers onder leiding van Albert Hakvoort en Peter Kooi is bezig aan de afronding van het casco van de TX 65 ‘Bona Fide’. Het is bijna waterdicht.

De ijzerwerkers waren vorige maand al klaar met het stuurhuis, dat daarna werd gestraald en geschilderd en van antidreunpasta werd voorzien en voor inbouw naar de timmerloods van De Flux verhuisde

Volgende maand moet de nieuwe Texelse garnalenkotter te water gaan, inclusief zware componenten. Een maand later is de overdracht gepland.

De TX 65 is de eerste kotter met de VCU-TCD als hoofdaannemer; de kiellegging in december was dan ook een historisch moment. Het casco wordt gebouwd in een loods van De Flux naast de TCD aan de Urkervaart. Het lasteam heeft veel ervaring vanuit de voormalige Scheepswerf Metz.

Een vervolgopdracht voor nieuwbouw van een tweede garnalenkotter bij de VCU-TCD is gecanceld. Een groter casco aan de Urkervaart bouwen is geen optie, omdat de bruggen naar de Urker haven maximaal 6,60 meter breed zijn.

In samenwerking met Hartman Shipbuilding wordt dit jaar na de bouwvak bij Balk Shipyard de flyshooter UK 135 door de VCU-TCD met 4,5 meter verlengd. Ter vervanging van de Scana Volda-tandwielkast wordt dan ook een nieuwe Masson-tandwielkast MM W7400 NR CEW geïnstalleerd.

TX 65 ‘Bona Fide’

  • Lengte: 23,95 meter
  • Breedte: 6,40 meter
  • Holte: 2,66 meter
  • Ontwerp: Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen.