Zicht op het complete Holland Paviljoen in de centrale hal 6. Over aanloop hadden de deelnemende bedrijven niet te klagen.
Zicht op het complete Holland Paviljoen in de centrale hal 6. Over aanloop hadden de deelnemende bedrijven niet te klagen.

Volgend jaar graag meer meters

Algemeen

BRUSSEL/SCHEVENINGEN – De Nederlandse standhouders zijn over het algemeen tevreden over het verloop van de Seafood Expo Global vorige week in Brussel. Het Nederlands Visbureau heeft al nieuwe aanmeldingen voor het Holland Paviljoen binnen.

De grootste visbeurs ter wereld is eigenlijk al twintig jaar onveranderd, maar de formule blijft ijzersterk. Waarbij uiteraard de pure omvang van de beurs een grote rol speelt. Veelgehoorde opmerking: ,,We kunnen het ons niet veroorloven om hier weg te blijven.’’

Volgens directeur Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau, dat het Holland Paviljoen verzorgde, waren de reacties van in ieder geval de deelnemers aan dit landenpaviljoen louter positief. Er hebben zich volgens Leewis ook nieuwe bedrijven gemeld die hier voor volgend jaar een plekje willen. Een aantal bestaande standhouders gaf te kennen voor volgend jaar graag meer vierkante meters te willen.

Door de stand van Parlevliet & Van der Plas heen zijn de stands van collega-rederijen Cornelis Vrolijk/Jaczon en W. van der Zwan ook zichtbaar. De drie rederijen voerden respectievelijk de slogans Fish for life, Fishing for the future en Fishing for Food.Prijzen
Helaas vielen de genomineerde lobster à la minute kreeft van Roem van Yerseke, de dim sum en wontinies hapjes van Fisherman’s Choice, de chilled tuna tataki van Anova en de gekookte mosselen met garnituur van Prins & Dingemanse niet in de hoofdprijzen van de Prix d’Elite. De genomineerde bedrijven deden er tijdens de beurs wel degelijk hun voordeel mee.

Giovanni Verhaert van Roem van Yerseke: ,,Er was heel veel belangstelling voor ons genomineerd kreeftproduct, zeker vanuit de retail. Het gaat om een vers bereid product, dat we heel kort koken en dat zonder conserveermiddelen maar liefst 21 dagen houdbaar blijft. Je kunt het ook koud eten, maar na enkele minuten in de magnetron is het net vers gekookte kreeft. Hetzelfde principe gebruiken we al langer voor mosselen, en ook daarvoor blijft veel animo.’’

Ook Lenger Saefoods kijkt terug op een geslaagde beurs.Website iFish.info
Van een publieks- en aandachttrekker van formaat als de SEG wordt door organisaties ook gebruik gemaakt om zich te presenteren en te profileren. Zo lanceerde Europêche, de Europese belangenorganisatie voor de visserijsector, op de beurs de nieuwe website iFish (www.ifish.info). Deze website is bedoeld om feitelijke informatie over de visserij te verstrekken aan de consument, maar ook aan beleidmakers, politici en journalisten. Met de website moeten ook misvattingen die bij het grote publiek leven over de sector weggenomen worden.

De ontwikkelingsorganisatie Solidaridad en Wageningen UR introduceerden de website Seafood Trade Intelligence Portal. Met deze STIP wordt het voor vishandelaren wereldwijd makkelijker om leveranciers van kweekvis te vinden, en andersom. De focus bij de leveranciers ligt op de ontwikkelingslanden. De website is momenteel alleen voorzien van de gegevens van 35 bedrijven uit Bangladesh en 16 uit Myanmar. In de loop van dit jaar zullen daar Peru, Ecuador, India, Indonesië en Vietnam bij komen. Bij ASC (het keurmerk voor kweekvis) in de stand werd woensdagochtend een update gegeven door commercieel manager Esther Luiten.

Debat
Seafood Expo Global 2015Het zijn niet de enige organisaties die gebruik maken van de uitstraling en de bezoekersaantallen van de beurs. Voor de Europese Commissie was de visbeurs naast de deur een uitgelezen kans om Visserijcommissaris Karmenu Vella te laten spreken over de strijd van de EU tegen illegale visserij wereldwijd. In de middag werd een zelfs een debat over dit onderwerp georganiseerd.

De data voor de volgende editie Seafood Expo Global zijn: 26-28 april 2016.

Vichiunai
De Vichiunai Group is met de hoofdvestiging in Brugge van Vichiunai Europe (voor West-Europa) een trouwe standhouder op de SEG. Het concern heeft in Litouwen recent 4 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding van de productie van gepaneerde producten, zodat er per uur 1.000 kilo product van de band kan rollen. De in 1991 gestarte Vichiunai Group omvat inmiddels 70 bedrijven in 17 Europese landen, inclusief zeven locaties waar de vis verwerkt wordt. Het belangrijkste merk van de groep is ‘Vici‘, dat in meer dan 56 landen wereldwijd verkrijgbaar is. Onder deze en andere merknamen (waaronder Esva en Columbus) worden 3.000 verschillende producten gevoerd. Vichiunai is vooral groot in surimi-producten.


Barcelona exit
De visbeurs in Barcelona, de Seafood Expo Southern Europe die stond gepland voor 21-23 september 2015, is tot nader order uitgesteld. Beursorganisator Diversified Communications (dezelfde van de visbeurs in Brussel) beraadt zich over de toekomst van dit visevenement voor zuidelijk Europa en het noordwesten van Afrika. Er zijn vanaf 2011 drie edities geweest. Bezoekersaantallen en aantallen stands waren nog geen 10 procent van wat er omgaat op de Seafood Expo Global in Brussel.