Het middenschip van de ZZ 6 werd voorzien van een bijna 15-meter lange middensectie, gebouwd door MAC Scheepsbouw in Rotterdam. De voortstuwing wordt verzorgd door een Cummins van 600 pk (type KTAM 3) uit 1999.
Het middenschip van de ZZ 6 werd voorzien van een bijna 15-meter lange middensectie, gebouwd door MAC Scheepsbouw in Rotterdam. De voortstuwing wordt verzorgd door een Cummins van 600 pk (type KTAM 3) uit 1999.

‘Gereed voor bakenen en zaadvissen’

Algemeen

BRUINISSE/ZIERIKZEE – De mosselkotter ZZ 6 ‘Nooitgedacht’ heeft afgelopen dinsdag proefgevaren, na de inbouw van een nieuwe middensectie bij Scheepswerf Van Duivendijk in combinatie met hoofdaannemer Machinefabriek Padmos in Bruinisse. ,,We zijn gelijk met negen knoopjes naar huis gevaren. De uitgelijnde hoofdmotor loopt lekker rustig. We zijn gereed voor het bakenen en zaadvissen’’, vertelt schipper-eigenaar Evert van de Zande.


Direct na de jaarwisseling arriveerde de bijna 34 meter lange ZZ 6 in de reparatiehaven van Bruinisse. In de maanden daarvoor werd eerst een optelsom gemaakt van de aanvoercijfers op de mosselveiling, sinds de start in juli. De opbrengst van met name het perceel Hammen 70 viel vorig jaar beslist niet tegen. ,,We kijken terug op een mooi seizoen en hebben ook lekker nieuw bodemzaad kunnen vangen. Vorig jaar hadden we wat overjarige mossels bewaard. Daar zat een heel mooi visje in. Deze hebben we vorig jaar goed kunnen verkopen. Dan kun je zo’n verbouwing mooi doen. We zijn ook niet wezen ‘winkelen’, niet blijven ‘teuten’ en in goede harmonie met Padmos en Van Duivendijk in zee gegaan. Een nieuwe middensectie was voor ons de meest logische oplossing. De kimmen waren aan vernieuwing toe. Het middenschip was niet meer op een andere manier op te lappen. Met deze verbouwing voldoen we tegelijk aan de eisen van de Scheepvaartinspectie.’’

Schipper Evert van de Zande (rechts) samen met zijn compagnon Patrick Kouijzer (midden) en bemanningslid Evert van de Zande jr.De meest ingrijpende verbetering is de nieuwe dubbelwandige middensectie. Deze werd gebouwd bij MAC Scheepsbouw in Rotterdam. Maandag 11 februari arriveerde de bijna 15-meter lange sectie met een gewicht van 37 ton per ponton bij Van Duivendijk. Tijdens de inbouw werd ook een 65 centimeter hoge den op het voorruim gezet. Met de den en twee meter extra lengte in het middenschip wordt het volume gecompenseerd dat in de dubbele zijwanden en de vloeren is gestoken. In het achterruim van de nu bijna 36 meter lange mosselkotter staat de (reeds gebruikte) spoelinstallatie met opklapbare bodem van Kramer Machines. Bij Oosterschelde Jachtwerf (OJW) werden de vier gieken gestraald en geschilderd. Padmos heeft ze eerst elk met één meter verlengd. Timmerbedrijf Martin Geluk demonteerde in verband met de verbouwing de voorwand in het verblijf en plaatste deze ook weer terug.

Noordpool
Schipper Evert van de Zande van de mosselkotter ZZ 6 ‘Nooitgedacht’ vertelt op het eind van de verbouwperiode enthousiast hoe hij in Bruinisse de lange koude winter heeft doorgebracht. Van huis uit afkomstig uit de luwte van de Zuidhavenpoort, en met een ligplaats pal voor de deur van zijn woonhuis aan de Nieuwe Haven van Zierikzee, kijkt hij terug op ‘erbarmelijke omstandigheden op de noordpool van Bru’.

De spoelkeuken van Kramer Machines in het achterruim van de ZZ 6.Tevreden vervolgt hij: ,,De mannen van Machinefabriek Padmos, in samenwerking van Scheepswerf Van Duivendijk hebben goed werk verricht. Ook de ‘Poolse eskimo’s ‘ hebben hun werk goed gedaan.’’ Bedrijfsleider Rinus Geuze blikt ook terug op een ‘aangename verbouwing’ in barre weersomstandigheden. ,,Het is altijd koud en nat geweest. Ondertussen hebben we al het pijpwerk vernieuwd, de hoofdmotor uitgelijnd, een nieuwe boegjet geplaatst en zwaardere cilinders op de uitkaplier gezet. Het is een gaaf schip geworden.’’

Nog niet genoemde bedrijven die aan de geslaagde modernisering van de ZZ 6 meewerkten zijn: Westhoeve in samenwerking met Peter Spelt (elektrisch), KME (ontwerp), Cuijpers (spuitwerk) en Rombouts (PE leidingwerk).

Historie ZZ 6
De ZZ 6 betreft de voormalige BRU 27, die in 1983 bij Scheepswerf Gebroeders Kooiman in Zwijndrecht werd verlengd en verbreed. Het vaartuig is in 1923 gebouwd bij Akerboom in Boskoop. De afmetingen waren toen: 21,50 x 4,73 x 1,80 meter. Na diverse verbouwingen namen de Gebroeders Kouijzer in oktober 1989 de BRU 27 over, toen De Ronde BV een nieuw Pools mosselcasco bij Maaskant liet bouwen: de huidige BRU 27 ‘Elisabeth’.