De YE 70 aan de afbouwsteiger bij Scheepswerf Van Os. Deze week werd de laatste hand gelegd aan een ingrijpende verbouwing. In de vernieuwde stuurhut werd een nieuwe Padmos-boxkorlier geplaatst. In het voorschip staat nieuwe generatorset van Padmos en een telescopische spudpaal van Leeuwestein.
De YE 70 aan de afbouwsteiger bij Scheepswerf Van Os. Deze week werd de laatste hand gelegd aan een ingrijpende verbouwing. In de vernieuwde stuurhut werd een nieuwe Padmos-boxkorlier geplaatst. In het voorschip staat nieuwe generatorset van Padmos en een telescopische spudpaal van Leeuwestein.

YE 70 ondergaat totale refit

Algemeen

YERSEKE – Een nieuw interieur in het stuurhuis inclusief nieuwe apparatuur, een nieuwe lier, een nieuw boordnet, een nieuwe generator en een spudpaal. Dat zijn de belangrijkste vernieuwingen, die in de achterliggende drie maanden tijdens een grote refit op de mosselkotter YE 70 zijn uitgevoerd. ,,Petje af. Alle lof voor de bedrijven die er aan hebben gewerkt. Ik ben supertevreden’’, zegt schipper-eigenaar Peter Steketee.

De YE 70 ‘Maria Jacoba’ van Gebroeders Steketee BV in Yerseke heeft bij Scheepswerf Van Os in Yerseke een ingrijpende metamorfose ondergaan. ,,Het is een totale refit geworden’’, zegt ook directeur Bastiaan Rigter van Scheepswerf Van Os tevreden. Het karwei wordt vandaag (vrijdag exact volgens planning) opgeleverd. De YE 70 werd in 1982 gebouwd bij Scheepswerf Velthuis in Zuidbroek. De afbouw vond destijds plaats bij Machinefabriek Padmos in Stellendam.

Sea and Shore Electronics verzorgde de gehele elektrische installatie. Dik Verhage van het jonge bedrijf Verhage Onderhoud en Techniek heeft de gehele hydraulische installatie en stuurmachine ingebouwd. Een aanwinst noemt Peter Steketee ook de spudpaal in het voorschip. ,,Buitengewoon makkelijk bij het bakenen en bij de werkzaamheden in de MZI’s. Hij gaat tot 12,5 meter onder het vlak.’’

De mossellier wordt afgeschermd met een hydraulisch bedienbaar luik.De grootste ingreep was de vernieuwing van de pompkamer voorin en het stuurhuis compleet met nieuwe apparatuur. In de pompkamer werd de aandrijving omgebouwd van diesel-hydraulisch naar een diesel-elektrisch aangedreven systeem. De stuurhut werd opnieuw ingericht door IJtama. De nautische en navigatieapparatuur werd geleverd door Alphatron Marine Zuid uit Middelburg. In het voorfront van de brug werd een nieuwe Padmos-lier (type PLW 120-8) ingebouwd. De vorige lier was versleten en nodig aan vervanging toe.

Meewerkend voorman Jelle Brasser bij de nieuwe Mitsubishi-generator voorin.Geluk Vlissingen heeft de nieuwe  KSB spoelpomp 300/360 voorzien van een Belzona-coating. Daarmee wordt de pomp beschermd tegen onder andere corrosie en het rendement wordt er door verbetert. Ook de (gebalanceerde) waaier werd behandeld met Belzona. ,,Van nieuws af aan is deze pomp nu beschermd, hetgeen resulteert in een lange levensduur en bovendien een energiebesparing’’, aldus coating-specialist Leen Geluk.

Dik Verhagen van Verhagen Techniek is vorig jaar voor zichzelf begonnen. Hij bouwde de hydrauliek op de YE 70 in voor de bediening van de spudpaal, de losserij en de lospoorten.Technici van Alphatron Marine hebben de YE 70 uitgerust met: een Sailor RT-6248 marifoon, een Sailor RT-6222 DSC marifoon, een extra display JRC zeeradar, een extra display JRC rivierradar, een JRC GPS kompas type JLR-21, inbouw trackerball (3) met verlichting en nieuwe transducers (2) in het vlak.

De overige bedrijven die aan de modernisering meewerkten zijn: Machinefabriek Padmos (Mitsubishi generator 430 kVA), De Jong Pijpleidingen (inmeten en prefabriceren leidingsysteem), Integron (2e motorbediening en vislierhandles), Amco (levering geluid gedempte compressor en droger), Axcess (uitlaatdemper nieuwe generator), Rombouts Kunststoftechniek (alle spoelleidingen in pompkamer), KSB (nieuwe spoelpomp RG 300-360), Geluk Vlissingen (spoelpomp behandelen met Belzona), Van der Velde (aanpassing CV-installatie en CV heater), Leeuwestein (telescopische spudpaal), Kalkman (nieuwe elektrische boegschroef type Bèta 75E) 75 pk elektrisch aangedreven), Thermatras (uitlaatisolatie), Blokland Nonferro (U-bundelkoeler t.b.v. generator), Clean BV ( stofvrij gritstralen en conserveren voorpiek), Meeuwsen Trade & Metal services (diverse verspaningswerk, lasersnijwerk en diverse componenten en Dromec (lieren breedzetinstallatie).