De TX 36 vist tot grote tevredenheid met de sumwing. Ook vanuit de zuid en Belgiu00eb wordt belangstelling getoond.
De TX 36 vist tot grote tevredenheid met de sumwing. Ook vanuit de zuid en Belgiu00eb wordt belangstelling getoond.

Sumwings bijbesteld

Algemeen

OUDESCHILD – De TX 38 verdraaide vorige week 28,5 ton gasolie en realiseerde een besomming van 40.000 euro. Met de sumwing deed de TX 36 het met 6.500 liter minder gasolie en een besomming van 37.000 euro. Let wel: op de TX 36 werd een keer een net kapot getrokken. ,,Wij zijn overtuigd van een gelijke vangst´´, zeggen de schippers Jaap van der Vis (TX 36) en Guido Betsema (TX 38) allebei. Er zijn inmiddels sumwing-tuigen bijbesteld.

De TX 36 en TX 38 zijn identieke kotters met dezelfde motoren. Samen investeren ze evenveel in het sumwingproject. Voor een goede vergelijking tussen de boomkor en de sumwing werd vorige week gelijk opgevist met twee wetenschappers van Wageningen IMARES op beide schepen aan boord.

Schipper Jaap van der Vis is vrijdagmiddag niet helemaal tevreden. Over de test welteverstaan. ,,Het ging wel aardig´´, zegt hij bij terugkeer in de thuishaven. Zijn vraagtekens betreffen met name de metingen. De onderzoekers van Wageningen IMARES zouden volgens planning ook in week 42 meegaan, maar dat is nu een weekje uitgesteld. ,,Er zal eerst op beide schepen een weegschaal moeten komen om elke trek precies te meten, en we willen ook even wachten op de brandstofverbruiksmeter van de TX 38 die in de reparatie was. Ook moeten we eerst praten met IMARES. Er werd nu onder de bak vooral gekeken naar de discards. Niet onbelangrijk hoor, maar wij op de vloot willen natuurlijk vooral weten wat het verschil is in commerciële vis en in brandstofverbruik. Het gaat om het onderste regeltje.´´

Om zo identiek mogelijk te vissen had de TX 36 een net van de TX 38 ingestoken, en de TX 38 een net van de TX 36. Dat was even wennen voor Van der Vis. Want het net van de TX 38 trok ietsje lichter, en veroorzaakte daardoor in moeilijke grond rukken. Zo heftig dat het net kapot werd getrokken en de vangst die trek verloren ging.

Over de sumwing zelf worden de Texelaars met de week enthousiaster. Van der Vis: ,,Maandag in het Diepe Gat lag de grond na de storm van afgelopen weekend open. De TX 38 kreeg daar rukken tot 20 ton, maar wij hadden nergens last van. Nee, die sumwing gaat hier niet meer van boord.´´

Met 6,5 ton minder gasolie in hetzelfde aantal uren op dezelfde visgrond is Van der Vis zeker niet ontevreden. En omdat het nog een beetje zoeken is met de afstelling denkt Van der Vis dat er nog wel meer winst uit is te halen. Andersom beredeneerd werden vorige week tijdens een trek de motoren op hetzelfde toerental gezet, en bij een identiek brandstofverbruik trok de TX 36 toen 6,9 mijl en de TX 38 niet harder dan 6 mijl.

Naast de TX 36 gaat ook de TX 38 met sumwings vissen.De TX 38 participeert net zoveel in het sumwingproject als de TX 36. Schipper Guido Betsema: ,,Wij hebben hier zoveel vertrouwen in dat wij er ook mee gaan vissen. Jaap is nog het een en ander aan het uitproberen, maar er zijn met enkele kleine aanpassingen al twee extra sumwings besteld bij Bal in Heteren´´, zegt Guida Betsema.

Ook vanuit België is belangstelling voor de sumwing getoond. Een medewerker van het ILVO is begin oktober met de TX 36 meegeweest.