Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Regelmatig MCA-surveyors om de benen

RN 1 heeft Renewal Survey achter de rug

OUDESCHILD – Het aantal surveys dat vlagkotters moeten ondergaan is door verder aangescherpte regelgeving sterk toegenomen. Andries de Boer kan erover meepraten.

Zijn RN 1 heeft de zogenoemde ‘Renewal MCA Survey’ weer achter de rug. Vorige week donderdag moest de kotter daarvoor in dok van Damen Shipyards Texel en vrijdag werd het schip in het water bekeken. De Boer: ,,Jarenlang hebben wij surveys gedaan om de vier jaar. Om allerlei redenen kwam er op enig moment ook een ‘Intermediate Survey’, dus na twee jaar. Daarna zijn de regels weer verder aangescherpt en heb je als de datum van het uitvaartcertificaat International Fishing Vessel Certificate is verlopen de Renewal Survey. Het volgende jaar heb je dan de first annual, het tweede jaar dus die Intermediate, het derde jaar de third annual en daarna weer de vierjaarlijkse Renewal. Al met al hebben we  tegenwoordig regelmatig MCA-surveyors om de benen dus.’’

Joop Schouwstra van Damen Shipyards Texel maakt de schroefas gereed voor inspectie, MCA-surveyor Paul McVay en Piotr Straszewski kijken toe. Straszewski is in opleiding, en dat maakt dat de survey geheel volgens het boekje gaat.Joop Schouwstra van Damen Shipyards Texel maakt de schroefas gereed voor inspectie, MCA-surveyor Paul McVay en Piotr Straszewski kijken toe. Straszewski is in opleiding, en dat maakt dat de ...

De grote keuring bij een Renewal bestaat uit een ‘in water survey’ en een ‘out water survey’. Met als hoofdpunten: schroefaskeuring en roeraskeuring, inspectie van ballasttanks, drinkwatertank, brandstoftank, anker- en ankerketting, elektrische installatie (Meggertest), wc-overboordpijpen, voorpiekschot en luchtcompressoren, en huiddiktemeting met onder meer extra metingen van koelwaterinlaatkasten. Alle overboord kranen open en uit elkaar. Om de stabiliteit te testen is er om de vier jaar een light ship test, en om de tien jaar een slingerproef. Tenslotte is er controle op alle certificaten, zoals het radio-certificaat, brandblusmiddelen-certificaat, medische kist-certificaat, bemanningspapieren met bijbehorende (veiligheids)certificaten, bilge-olie afgiftedocumenten etcetera.

De Boer: ,,Uiteindelijk waren er twee kleine puntjes die aan het eind van de keuring nog open stonden, maar inmiddels ook zijn uitgevoerd. We moesten nieuwe brandslangen aanschaffen, omdat de MCA bij de brandoefening een paar hele kleine gaatjes in de brandslag vaststelde; speldenprikjes. En we moesten een brandhelm en officieel brandweermanschoeisel toevoegen aan de brandbestrijdingsuitrusting.’’

Vanwege het voorspoedig verloop bij de survey, met begeleiding van Damen Shipyards Texel, kon het team met de boot van vier uur in plaats van vijf uur naar de vaste wal, en konden de Britse surveyors weer op het vliegtuig richting huis gezet worden.